ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر مقامات دولت آمریکا به سراسر جهان برای جلوگیری از تجارت کشورها با ایران

رویترز گزارش داده که تیم‌هایی از سه وزارتخانه دولت آمریکا تلاش‌های وسیعی را برای حصر اقتصادی ایران و عقیم گذاشتن تلاش اروپا برای حفظ برجام آغاز کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که مقامات وزارت خزانه‌داری، وزارت بازرگانی و وزارت خارجه آمریکا به سراسر جهان سفر می‌کنند با این هدف که کشورهای طرف معامله با ایران را از تجارت با این کشور منع کنند. در هفته جاری مقامات دولت آمریکا به ژاپن و کشورهای اروپای شرقی سفر کرده‌اند.

تلاش آمریکا برای حصر اقتصادی و تحریم نفتی ایران (عکس: آرشیو)

وزیران خارجه و دارایی سه کشور بریتانیا و‌ آلمان و فرانسه به علاوه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه‌ای به تاریخ ۴ ژوئن/ ۱۴ خرداد از دولت آمریکا خواسته‌اند شرکت‌های فعال اروپایی در حوزه‌های دارویی و بهداشتی، انرژی، خودروسازی، صنایع هوایی غیر نظامی، صنایع زیربنایی و بانک‌ها را که در ایران سرمایه‌گذاری‌ کرده‌اند، از تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری سالانی مستنثی کند. یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته است:

«آمریکایی‌ها دور دنیا راه افتاده‌اند و به همه جا می‌روند و خیلی هم متعصب هستند. اما ما برای آن‌ها روشن کرده‌ایم اگر بخواهند به ما قوانین داخلی آمریکا را تحمیل کنند، به آن‌ها خوشامد نمی‌گوییم.»

یک دیپلمات دیگر به خبرگزاری رویترز گفته است هدف تیم‌هایی که وزارت خزانه‌داری و وزارت بازرگانی امریکا به سراسر جهان اعزام کرده این است که به کشورها نسبت به تجارت با ایران هشدار دهند. به گفته یک مقام اتحادیه اروپا، دولت آمریکا به بانک سرمایه‌گذاری اروپا چنین هشداری داده بود و به همین سبب این بانک که ۹۰ درصد از فعالیت‌های باتکی‌اش را در اروپا انجام می‌دهد، اعلام کرد که با ایران تجارت نمی‌کند.

سه قدرت اروپایی در تلاش‌اند که راهی برای حفظ برجام بیابند. رضا نجفی، نماینده دائمی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی که چهارشنبه ۶ ژوئن/ ۱۶ خرداد ایراد کرد، گفت:

«ضمن تقدیر از حمایت قوی اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عضو از توافق، می‌بایست تاکید کنم که چنانچه برجام بخواهد به حیات خود ادامه دهد، مابقی اعضای برجام و سایر شرکای اقتصادی بایستی کاملا اطمینان دهند که منافع ایران بدون هیچ قید و شرطی از طریق اقدامات مناسب ملی، منطقه‌ای و جهانی جبران می‌گردد.»

 به گزارش رویترز، سفر مقامات دولت آمریکا دقیقاً در جهت خلاف این درخواست جمهوری اسلامی از کشورهای اروپایی به عنوان شرط حفظ برجام انجام می‌شود.

دو دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که اندرو پیک، معاون مدیر کل دفتر امور خاور نزدیک در وزارت خارجه ایالات متحده روز گذشته برای این منظور به جمهوری چک و امروز به مجارستان سفر کرده است. پک با ارسال یک ایمیل در مه سال جاری به دیپلمات‌های بلندپایه اروپایی هشدار داده بود که از حجم سرمایه‌گذاری‌های اروپا در ایران بکاهند. پک در این ایمیل گفته بود شرکت‌های اروپایی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند به گسترش برنامه موشکی سپاه و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی، به ویژه در سوریه و یمن کمک می‌کنند.

سیگال مندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، سه‌شنبه ۵ ژوئن/ ۱۵ خرداد، در یک سخنرانی گفته بود:

«باید شبکه‌های اقتصادی خود را مصمم‌تر کنید و از کمپانی‌های خود بخواهید تلاش بیشتری به خرج بدهند تا به دام شبکه فریبکار ایران نیفتند. باید به صراحت مخاطرات بسیاری را که تجارت با شرکت‌ها و اشخاص در ایران دارد، بیان کنید.»

شرکت بوئینگ ، شرکت پژو – سیتروئن، شرکت توتال، و همچنین شرکت لوک‌اویل و ریلیانس از شرکت‌های بزرگی‌اند که تنها در یک هفته گذشته معاملات خود با ایران را متوقف کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، برخی از پالایشگاه‌ها هم اعلام کرده‌اند که خرید نفت از ایران را متوقف می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sattar beheshti

    بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها روز سه شنبه ۵ جوین میزبان نشستی با عنوان «اقدامات فریبنده مالی جمهوری اسلامی» بود. در این نشست، سیگال مندلکر معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور اطلاعات مالی تروریسم گفت: همانطور که ارزش ریال در حال سقوط آزاد است، نیروی قدس سراسیمه به دنبال ارزهای خارجی برای تامین مالی پراکسی‌های خود در منطقه بوده و بانک مرکزی ایران نیز به مقام خزانه داری آمریکا تاکید کرد: به عنوان بخشی از استراتژی پرزیدنت، ما فشار مالی بی‌سابقه‌ای بر رژیم ایران وارد می‌کنیم و توان بالای اقتصادی ما انتخابی روشن را در برابر رژیم قرار می‌دهد: از حمایت غیرقابل قبول خود از تروریسم، فعالیت‌های بی‌ثبات کننده منطقه‌ای و نقض حقوق بشر دست بر دارید، یا با مصیبت اقتصادی مواجه شوید. «مارک دوبویتز» مدیر اجرایی اندیشکده دفاع از دموکراسی‌ها درباره واکنش جمهوری اسلامی گفت: رژیم ایران رژیمی است که برای انجام اهدافش به اقدامات مجرمانه دست می زند بنابراین وزارت خزانه داری امریکا روش‌های مقابله با این اقدامات را افزایش داده است.