ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح صلح برای یمن: توقف عملیات ائتلاف سعودی در ازای تحویل سلاح‌های سنگین و موشک‌های حوثی‌ها

رویترز از طرح صلح جدید سازمان ملل پرده برداشته. بر اساس این طرح ابتدا باید در یمن آتش‌بس برقرار شود و بعد دولت انتقالی با حضور همه طرف‌های درگیری تشکیل گردد.

رویترز به سندی دست یافته که سازمان ملل برای برقراری صلح در یمن تهیه کرده است. بنا بر این طرح شیعیان حوثی باید سلاح‌های سنگین و موشک‌های بالستیک خود را تحویل دهند و ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی نیز عملیات خود را متوقف کند تا آتش‌بس برقرار شود. سپس طرف‌های درگیری برای تشکیل دولت انتقالی تلاش خواهند کرد.

به‌گفته سازمان ملل جنگ یمن در طول سه سال بیش از ۱۰ هزار کشته داشته است.

به‌گزارش رویترز، طرح سازمان ملل برای صلح در یمن هنوز انتشار نیافته و قرار است مورد بررسی بیشتر قرار گیرد اما دو منبع آگاه که نامشان منتشر نشده این طرح را تأیید کرده‌اند.

در جنگ یمن که به‌گفته سازمان ملل تاکنون ۱۰ هزار کشته داشته، در یک سو شیعیان حوثی قرار دارند که از سوی ایران حمایت می‌شوند و از سال ۲۰۱۴ صنعا، پایتخت این کشور را در دست دارند. در سوی دیگر دولت عبد ربه منصور هادی قرار دارد که از طرف عربستان سعودی و کشورهای عربی عضو ائتلاف ضد حوثی‌ها حمایت می‌شود. ائتلاف به‌رهبری سعودی نگران آن است که با پیشروی حوثی‌ها دایره نفوذ ایران در منطقه و در همسایگی عربستان سعودی گسترش یابد.

در پیش‌نویس سندی که رویترز به آن دست یافته و دو منبع هم آن را تایید کرده‌اند، گفته شده که به‌عنوان گامی در جهت تدارکات امنیتی جدید، «سلاح‌های سنگین و متوسط از جمله موشک‌های بالستیک باید به‌شکل منظم و برنامه‌ریزی‌شده توسط طرف‌های نظامی غیردولتی تحویل شوند» و «هیچ گروه مسلحی از خلع سلاح معاف نخواهد بود».

منابع آگاه گفته‌اند که منظور شیعیان حوثی هستند که موشک‌های بالستیک به سمت عربستان سعودی شلیک می‌کنند.

این طرح همچنین نقشه راه تشکیل دولت انتقالی را که در آن «طرف‌های سیاسی به‌طور کامل حضور داشته باشند»، در نظر گرفته است که در این زمینه نیز حوثی‌ها مد نظر قرار دارند چرا که بدون مشارکت در حکومت آینده بعید به‌نظر می‌رسد آن‌ها صنعا را تحویل دهند.

یکی از منابع آگاه گفته که «هدف این است که جنبه‌های امنیتی و سیاسی را با آغاز توقف درگیری‌ها پیوند بزنیم (...) سپس به سمت عقب‌نشینی نیروها و تشکیل دولت وحدت ملی حرکت کنیم. که این آخرین هدف سخت ترین مرحله خواهد بود.»

طرح صلح توسط مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل تهیه شده که باید در «چارچوب مذاکرات» در یمن، تا نیمه ماه ژوئن ارائه شود.

انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی در امور خارجه از تمایل ابوظبی به حمایت از تلاش های گریفیتس خبر داد. او گفت: «حمایت از تلاش‌های سازمان ملل ضروری است. این به معنای گذار به سوی نظم سیاسی جدید در یمن خواهد بود. روشن است که با تلاش سازمان ملل روند نظامی و سیاسی شاهد بیرون آمدن حوثی‌ها از مراکز شهری خواهد بود.»

طرح صلح سازمان ملل زمانی مطرح می‌شود که نیروهای دولتی یمن به شهر حدیده واقع در غرب این کشور و در کرانه دریای سرخ نزدیک شده‌اند. حدیده در دست شورشیان حوثی است و بندر اصلی برای ورود واردات و کمک‌های انسانی به این کشور فقیر محسوب می‌شود. فرماندهان حوثی برای مقابله با نیروهای دولتی فرمان بسیج عمومی داده‌اند.

سازمان ملل همچنین در حالی می‌خواهد طرح صلح خود را ارائه دهد که ایران در مذاکرات خود با کشورهای اروپایی بر سر حفظ برجام حاضر شده است که جداگانه در مورد یمن نیز با این کشورها مذاکره کند. دیپلمات‌های آگاه ایرانی و اروپایی به‌تازگی به رویترز گفتند که در مذاکره بر سر پایان دادن به بحران یمن پیشرفت‌های قابل توجهی به‌دست آمده و ایران حاضر شده در جهت آتش‌بس تلاش کند تا بحران انسانی در یمن برطرف شود.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و از اعضای هیئت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگوها درباره یمن به‌موازات مذاکرات هسته‌ای با امضاکنندگان اروپایی برجام را تأیید کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.