ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعلام آمادگی طرفین درگیری‌ها در یمن برای آغاز مذاکرات آتش‌بس

نماینده سازمان ملل در یمن از احتمال از سرگیری مذاکرات دولت این کشور و شیعیان حوثی خبر داد. هدف از مذاکرات در پیش، ایجاد دولت وحدت ملی در یمن است.

مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در یمن امیدوار است که شیعیان حوثی و نیروهای دولتی این کشور بتوانند برای نخستین بار پس از چند سال بار دیگر به مذاکرات صلح باز گردند.

مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در یمن

به‌گزارش رویترز، مارتین گریفیتس جمعه ۲۹ ژوئن / ۸ تیر گفت: «مایلم طرف‌های درگیری حداکثر تا چند هفته دیگر نشستی با هم داشته باشند. (...) امیدوارم که شورای امنیت سازمان ملل هفته آینده جلسه‌ای بگذارد و در آن طرحی برای دو طرف آماده شود تا طریقی را که می‌خواهیم مذاکرات پیش برود به آن‌ها ارائه دهیم.»

گریفیتس افزود که در روزهای اخیر با عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن در عدن، واقع در جنوب این کشور و محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره‌کننده شیعیان حوثی ملاقات کرده است.

او گفت: «هر دو طرف، تمایل خود را برای بازگشت به پای میز مذاکرات اعلام کرده‌اند. من فکر می‌کنم که بالاخره زمان این کار فرارسیده است. اکنون حدود دو سال از آخرین دور مذاکرات در مورد یمن می‌گذرد.»

گریفیتس بر این باور است که گفت‌گوهایی که سازمان ملل با طرف‌های درگیری در یمن داشته تاکنون مانع از حمله عمده‌ای به تأسیسات بندر حدیده شده است.

نیروهای وفادار به رئیس‌جمهوری یمن با کمک ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی، ۱۳ ژوئن / ۲۳ خرداد حمله به حدیده، بندر اصلی یمن را آغاز کردند. حدیده در کنترل شیعیان حوثی قرار دارد و به‌دلیل ورود کمک‌های انسانی و بیشتر واردات به یمن از طریق این بندر، از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

نماینده سازمان ملل در یمن گفت، حوثی‌ها به سازمان ملل پیشنهاد برعهده گرفتن نقش اصلی در مدیریت بندر را ارائه داده‌اند، اگر آتش‌بس عمومی برقرار شود. او افزود هر دو طرف این را قبول کرده بودند، اما مذاکرات بر سر چگونگی اجتناب از هر گونه حمله ادامه یافت.

در حال حاضر مذاکرات با دو طرف درباره تعیین نقشی که سازمان ملل می‌تواند در جلوگیری از هر گونه حمله‌ای به حدیده ایفا کند ادامه دارد. گریفیتس گفت: «مسئله مهم‌تر آن است که اگر مذاکرات از سر گرفته شود مانع از حمله به حدیده و حرکت به سوی جنگ خواهد شد.»

مارتین گریفیتس در روزهای آینده بار دیگر با نمایندگان شیعیان حوثی ملاقات خواهد کرد تا در مورد زمان و جزئیات مذاکرات دو طرف با آن‌ها گفت‌وگو کند.

براساس برآوردها، یک میلیون نفر از یمنی‌ها در نبردها شرکت دارند و به‌گفته گریفیتس خلع سلاح آن‌ها و خارج کردن آن‌ها از وضعیت جنگی و تطبیق مجددشان با وضعیت جدید، بسیار دشوار اما برای مردم عادی یمن از اولویت برخوردار است: «هدف روند صلح که من امیدوارم در آینده نزدیک از سر گرفته شود، ایجاد یک دولت وحدت ملی است که ما در هر کشور دیگری آن را امری عادی می‌دانیم.»

سازمان ملل نگران است که عملیات نظامی در حدیده بر تحویل کمک‌های بشردوستانه تأثیر بگذارد. ۷۰ درصد این کمک‌ها از طریق بندر حدیده به یمن وارد می‌شود و بخشی از یمن در آستانه گرسنگی قرار دارد.

ائتلاف عربی ۲۰ ژوئن / ۳۰ خرداد اعلام کرد که ارتش دولتی یمن موفق شده با حمایت نیروهای امارات متحده عربی، کنترل باند جنوبی فرودگاه بندر حدیده را به دست گیرد.

ائتلاف عربی از ماه مارس سال ۲۰۱۵، پس از آن‌که شیعیان حوثی کنترل صنعا، پایتخت یمن را در دست گرفتند در این کشور مداخله نظامی کردند. جنگ یمن تاکنون ۱۰ هزار کشته و سه میلیون آواره داشته است. نزدیک به دو سوم جمعیت یمن که حدود ۲۷ میلیون نفر می‌شود، به کمک‌های انسانی نیاز دارند و خطر مرگ بر اثر گرسنگی جان بیش از ۸ میلیون نفر را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.