ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: نتیجه جلوگیری از صادرات نفت ایران را خواهید دید

در پی اعلام آمادگی عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت خود، امارات متحده نیز از توانایی تولید ۳,۵ میلیون بشکه نفت در روز خبر داده. روحانی در سوئیس گفت معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و نفت منطقه صادر شود.

در حالی‌که عربستان سعودی گفته که می‌تواند تولید نفت خود را تا دو میلیون بشکه در روز افزایش داده و به ۱۲ میلیون بشکه در روز برساند، امارات متحده عربی نیز از توانایی افزایش تولید نفت خود تا ۳,۵ میلیون بشکه در روز خبر داده است. چنین اقداماتی در راستای تحریم‌های نفتی ایران و به‌منظور پوشش کاهش عرضه نفت جمهوری اسلامی در بازارهای جهانی صورت می‌گیرد. حسن روحانی که به سوئیس سفر کرده می‌گوید این معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و نفت منطقه صادر شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در دیدار با جمعی از ایرانیان ساکن سوئیس

امارات متحده عربی سه‌شنبه ۳ ژوئیه / ۱۲ تیر اعلام کرد که در راستای درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت، این کشور نیز می‌تواند همچون عربستان سعودی به تولید نفت خود بیفزاید.

شرکت ملی نفتی ابوظبی، متعلق به دولت امارات متحده عربی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که ظرفیت تولید نفت این کشور ۳,۳ میلیون بشکه در روز است که «تا پایان سال ۲۰۱۸ ظرفیت تولید خود را تا ۳,۵ میلیون بشکه در روز می‌تواند افزایش دهد».

این شرکت همچنین گفته است که «در صورت لزوم برای کاهش کمبود عرضه بالقوه در بازار، ظرفیت افزایش تولید نفت را می‌تواند با چند صد هزار بشکه نفت در روز افزایش دهد.»

شرکت ملی نفتی ابوظبی در ماه نوامبر اعلام کرد که قصد دارد ظرفیت تولید خود را تا ۳,۵ میلیون بشکه نفت در روز افزایش دهد. طبق آخرین ارقام منتشر شده از سوی اوپک، در ماه مه، این رقم حدود ۲,۸ میلیون بشکه نفت در روز بود.

این در حالی است که اعضای اوپک در کنفرانس ۱۷۴ خود در ۲۲ ژوئن / ۱ تیر توافق کردند که تولید روزانه نفت خام را از ابتدای ژوئیه ۲۰۱۸ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند. کشورهای همراه با پیمان کاهش تولید که از ابتدای سال ۲۰۱۷ آغاز شد نیز ۴۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر از قبل تولید خواهند کرد.

در همین رابطه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که از روز گذشته (دوشنبه) به سوئیس رفته تا درباره حفظ برجام با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کند، شامگاه این روز در دیدار با جمعی از ایرانیان ساکن سوئیس گفت: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به‌طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آن‌ها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.»

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نیز در نامه‌ای که یکشنبه یکم ژوئیه / ۱۰ تیر به سهیل محمد المزروعی نوشت گفت که هرگونه افزایش در تولید توسط هر عضوی از اوپک فراتر از تعهدات مندرج در بیانیه کنفرانس‌های اوپک ناقض توافق مورد بحث است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شنبه ۳۰ ژوئن / ۹ تیر در توئیتی از تماس تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان خبر داد و گفت او با افزایش تولید نفت «شاید تا دو میلیون بشکه» موافقت کرده‌ است.

توافق اوپک پس از آشکارشدن مخالفت ایران با عربستان سعودی در افزایش سطح نفت به دست آمد. ترامپ، پس از دستور خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) و بازگرداندن برخی تحریم‌ها علیه ایران، مجوز صدور تحریم‌های نفتی علیه ایران را صادر کرد و پس از آن گزارش شد که واشنگتن با ریاض، متحدش در اوپک برای جبران کاهش عرضه نفت در بازار بر اثر این تحریم‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت این کالا هماهنگی کرده است.

حسن روحانی در سوئیس به این تهدید همیشگی ایران که می‌تواند تنگه هرمز در خلیج فارس را ببندد اشاره‌ای نکرد. از تنگه هرمز و خلیج فارس یک سوم کل نفت تولیدی جهان عبور می‌کند و نیروی دریایی آمریکا به‌طور منظم ارتباطات مستقیم و مداوم با سپاه پاسداران و شبه‌نظامیانش در این منطقه دارد.

رئیس‌جمهوری ایران هدف واقعی آمریکا از تحریم‌ها را «فشار به زندگی مردم» دانست و گفت: «آن‌ها ادعا می‌کنند که می‌خواهند به دولت ایران فشار وارد کنند، اما وقتی واردات مایحتاج ضروری مثل دارو و نهاده‌های دامی را تحریم کنند، به چه کسی فشار وارد خواهد شد؟»

روز گذشته (دوشنبه) برایان هوک، یکی از مشاوران سیاست‌گذاری وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تاکنون ۵۰ کشور خواهان کاهش فعالیت‌های خود در ایران شده‌اند و آمریکا سعی می‌کند کشورهای بیشتری به تحریم نفتی ایران بپیوندند و واردات نفت خود از این کشور را به صفر برسانند. او گفت هدف از اعمال تحریم‌ها علیه ایران نه تغییر رژیم ایران بلکه تغییر رفتار آن است.

برایان هوک تأکید کرد که آمریکا در تحریم‌های نفتی علیه ایران استثنائی قائل نمی‌شود و تدابیری نیز برای کاهش صادرات نفت ایران در بازار جهانی در نظر گرفته است.

سه‌شنبه هفته گذشته نیز یکی از مسئولان دولتی آمریکا گفته بود که واشنگتن ابراز امیدواری کرد که خریداران نفت ایران از ماه نوامبر واردات نفت خود را متوقف کنند.

حسن روحانی همچنین درباره شفافیت مالی ایران و ادعای کمک به «تروریسم» گفت: «در روزهای اخیر بانک مرکزی فهرست همه حدود ۱۳ میلیارد دلاری را که برای واردات به واردکنندگان تخصیص داده شد را منتشر کرد. جزئیات بودجه سال ۹۷ کشور نیز به رغم این‌که کار آسانی نبوده، بر روی فضای مجازی منتشر شد. حساب و کتاب درآمدهای ایران مشخص است، بنابر این دیگر این ادعاها موضوعیت ندارد».

این اظهارات روحانی درحالی بیان می شود که سازمان بین‌المللی «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF)، یک سازمان جهانی برای مبارزه با پولشویی تا اکتبر سال جاری میلادی به ایران فرصت داده تا اصلاحات ضروری در نظام مالی را به اجرا دربیاورد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۳۰ خرداد در دیدار با رئیس و گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آن‌ها خواسته بود به جای تصویب قانون مبارزه با پولشویی، قانون جایگزین دیگری تدوین کنند و به تصویب برسانند.

اصلی‌ترین هدف روحانی در سفر اروپایی‌اش بحث بر سر «بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام» است. بسته‌ای که از نظر مقامات ایرانی می‌تواند ضامن پایبندی ایران به برجام و عدم خروج این کشور از این معاهده بین‌المللی و هسته‌ای باشد.

در همین رابطه روحانی اعلام کرد «مقامات سوئیسی هم گفته‌اند که می دانیم حق با ایران است و حامی برجام و تداوم روابط اقتصادی با ایران هستیم و ۴۰ شرکت اقتصادی سوئیس فردا با همکاران ایرانی خود جلسه دارند».

تا سه روز دیگر نیز قرار است وزیران امور خارجه ایران و پنج قدرت جهانی بدون حضور آمریکا نشستی را برای بررسی وضعیت توافق هسته‌ای برگزار کنند.

سوئیس و اتریش دو کشوری بودند که اغلب مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در آنجا انجام شد. باید دید آیا باز هم مذاکره در این کشورها به ویژه نشست وزرای خارجه ایران، چین، روسیه، آلمان و فرانسه و بریتانیا در وین می‌تواند ادامه کار برجام را تضمین کند یا نه.

حسن روحانی، پس از خروج آمریکا از برجام مهلتی به اروپا داد تا با حمایت از برجام این توافق را زنده نگه دارد.

در مقابل سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اجلاس صوفیه ۱۶ مه / ۲۶ اردیبهشت توافق کردند که با وجود خروج آمریکا از برجام، به تعهدات خود در توافق هسته‌ای با ایران عمل کنند. اتحادیه اروپا راهکارهایی نیز برای مقابله با تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران پیش‌بینی کرده است، از جمله بازگرداندن قانون «مقررات مقابله‌ای» که در نوامبر ۱۹۹۶ در جریان مناقشه بر سر تحریم ایران، کوبا و لیبی به تصویب پارلمان اروپا رسید. این قانون رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برای شرکت‌های اروپایی ممنوع می‌کند. هرچند ایران منتظر راهکارهایی روشن‌تر و عملی‌تر است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    محمد مصدق، معاون اول دادستان کل کشور، روز سه‌شنبه ۱۲ تیر در یک نشست خبری با اشاره به طرح دولت گفت: «در این باره ابتدا به نظر می‌رسد یک بی تدبیری صورت گرفته است. زمانی که اعلام شد سکه از طریق بانک مرکزی قابل عرضه است و مردم می‌توانند مراجعه کنند، عده‌ای آمدند و خرید کردند [اما] تعداد خریداران این همه سکه کمتر از ۱۵۰ نفر است!. معلوم است پشت پرده چیزی وجود دارد». پیش از این رئیس سازمان بازرسی کشور گفته بود که در طرح پیش‌فروش سکه، ۵۰ نفر حدود ۳۸۰ هزار سکه، را خریداری و از هر سکه حدود یک میلیون تومان سود برده‌اند!!. همین مقام قضایی چندی بعد خبر داد که یک جوان ۳۱ ساله ۳۸ هزار و ۲۵۰ سکه خریداری کرده که ۵۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان پول برای آن پرداخت کرده است!

  • farid

    سهم پدر داماد حسن روحانی از سفره انقلاب: حسین بهشتی، پدر محسن بهشتی (داماد حسن روحانی) که فعالیت های تجاری چند میلیون ارز دولتی برای واردات موزاش در دوره ریاست جمهوری روحانی قوت گرفته و به مافیای واردات میوه مشهور شده است، در این اسناد سه میلیون و ۲۶۵ هزار یورو برای واردات موز در مدت کمتر از ۸۰ روز، از بانک مرکزی دریافت کرده است. حسین بهشتی یک ماه قبل نیز اسنادی از دریافت وام های درشت بدون بهره او از بانک ها منتشر شده و ، این ارقام درشت پولی در بانکهای دیگر با بهره رایج ۲۴ درصد سرمایه گذاری شده است که در یک سند وی ۱۲۰ میلیارد تومان از یکی از شعب بانکی ارزی - ریالی کشور در دبی وام بدون بهره دریافته کرده است. از طرفی محسن بهشتی، داماد روحانی نیز متهم به واردات انحصاری تجهیزات پزشکی هسته ای و قراردادهای کلان با سازمان انرژی هسته ای کشور است که به روایتی همراهی حسین فریدون (برادر روحانی و دارای پرونده فساد اقتصادی) نیز به دلیل ارتباط و اطلاع رسانی او به این مافیای پنهان واردات هسته ای دارد. فریدون در این مذاکرات اخبار و اطلاعات لازم را تلفنی برای رایزنی های تجاری به محسن بهشتی (داماد روحانی) که در بیمارستان «سنت وینست اتریش» اشتغال دارد، منتقل می کرده و قطعا خود نیز از این رانت بی بهره نبوده است.

  • سیامک

    بخش هایی از یک مقاله با عنوان "بار دیگر جنگ نفتکش‌ها؟" به قلم آقای محمدجواد روح، روزنامه‌نگار نه تجربه دوران جنگ و نه تجربه دوران پرونده هسته‌ای نشان نمی‌دهد که تهدید (و یا اقدام) ایران برای بستن تنگه هرمز، موجب تضعیف موقعیت آمریکا و یا متحدان منطقه‌ای آن می‌شود؛ بلکه بالعکس، بر مشروعیت بین‌المللی اقدامات آمریکا علیه ایران (چه در شکل حضور نظامی در آب‌های خلیج فارس و چه در شکل ایجاد اجماع جهانی برای تحریم ایران) می‌افزاید. طرح شعارهایی همچون «اجازه صادرات نفت شما را هم نمی‌دهیم» و یا تهدید به بستن تنگه هرمز، البته یک پشتوانه منطقی هم دارد و آن، جز این نیست که حکمرانان ایرانی (اعم از محمود احمدی‌نژاد یا حسن روحانی) وقتی از مسیر اعتمادسازی با جهان خارج شوند و با پیروی از تندروها، الگوی برجام را در میانه راه وانهند و ابزار مذاکره را تخطئه کنند؛ در مسیری می‌افتند که نقطه پایان طبیعی و بدیهی آن، طرح چنین تهدیدهایی است. اصولا برای کشوری که سهمی از اقتصاد جهانی ندارد و هر روز به دلایل ایدئولوژیک و شبه‌ناسیونالیستی دری از درهای ارتباط با جهان را بر روی خود می‌بندد و معاهدات و تجربیات بین‌المللی را نفی می‌کند؛ تنها نقطه اتصالش با دنیا، همین نفت و تنگه هرمز می‌شود. اگر تحریم نباشیم، تنها ارتباطمان با دنیا فروش حداکثر دو میلیون بشکه نفت است و اگر تحریم باشیم؛ ابزاری جز تهدید به بستن تنگه هرمز برای مقابله و واکنش نداریم. توهمات و شعارها را کنار بگذاریم. ما این هستیم؛ کشوری با دست‌های خالی و دست‌هایی روشده برای دیگران. به همین خاطر، فارغ از اینکه رییس دولت چه کسی باشد؛ با حرف‌ها و تهدیدهای تکراری به مصاف می‌رویم. نتیجه این نبرد، پیشاپیش روشن است...

  • مهربون

    قبلا هم یک بار این حرف را زده بودند. نتیجه اش شد "جنگ نفتکشها " و آمدن ناوگان آمریکا به خلیج فارس و قطعنامه 522 شورای امنیت علیه ایران.

  • شهروند درجه سه

    مجلس از احمدی نژاد گزارش ارزها را خواست. او هم فوری گفت آماده ام و گزارش میدهم. ولی امر مسلمین جهان فوری گفت نه ! جلوتر نروید ! هم شما مجلسی ها به وظیفه خود عمل کردید که گزارش خواستید هم رئیس دستگاه های اجرایی (!) که گفت گزارش میدهم ! جلوتر نروید ! در واقع قضیه را کش ندهید ! آنها هم خاموش شدند و دیگر کسی نپرسید آن 800 میلیارد دلار چه شد ! یا درامدهای نفتی سالهای 86 و 87 چه شده اند (موضوع گزارش رئیس دیوان محاسبات به مجلس !)، هم ارزها و طلاهایی که با تریلی از مرز ترکیه خارج میشدند ! بعدها هم کسی دراین باره نپرسید و انگار فراموش شدند ! یعنی همین که ولی امر مسلمین جهان جلوی گزارش را گرفت روشن شد که آن پولها چه شده اند !

  • کریم

    حسن روحانی در سفر به سوئیس گفته‌ند: "این معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و نفت منطقه صادر شود". آقای رئیس جمهور! من بعنوان یک ایرانی ناراحت و پریشانم از تحریم‌های آمریکا. اما بسیاری از کارهای شما هم در داخل کشور برای هموطنان شما و مردم ایران بی‌معنی است. دوست دارید چند نمونه از آن را برای شما عنوان کنم؟ از همین آخری‌ها شروع می‌کنم. برای مثال دادن ارزهای دولتی به کسانی که سالهاست از خون مردم ایران ارتزاق می‌کنند، دادن ارز به بستگان خودتان، عدم پیگیری دولت شما در حساب و کتاب این دزدان ارز دولتی، عدم اجرای تعهدات‌ دولت شما، دروغ و حیله دولت شما با مردم صادق، فروختن رأی مردم به جناح حاکمیت و هزاران کار بی‌معنی دیگر. پس مشاهده می‌کنید که کارهای شما بسی بی‌معنی‌تر از تحریم‌های نفتی است. شما و دیگر کسانی که در این چهل سال موی خود را سپید کردید، هزاران بلکه ده‌ها و صدها هزار با عهد خود را با مردم ایران شکسته‌اید، این شکستن عهد را از استادتان خمینی آموختید. شما که بزرگترین عهدشکنان تاریخ ایران هستید، لطفاً دیگران را برای شکستن عهد ملامت و نکوهش نکنید.

  • گمنام

    نتیجه: رکود مطلق اقتصاد کشور.

  • آذران

    بنابراین یک جنگ بیش از پیش ویرانگر در پیش داریم. ولی بنظر نمیرسد که این جنگ مانند جنگ هشت ساله (بفرمایش امام ره) برای شما خیر و برکت باشد ! بکوشید ولی امر مسلمین جهان را قانع کنید تا اصلاح قانون اساسی را بپذیرد. اصلاحی که حذف ریشه فسادها و مصیبت ها در پی آن باشد، حذف ولایت فقیه و تمرکز قدرت و سرمایه های ملی در دست او !