ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حوثی‌ها در خیابان‌های حدیده سنگربندی می‌کنند

در حالی‌که سازمان ملل تلاش می‌کند آتش‌بس پایدار در این بندر استراتژیک برقرار شود، حوثی‌ها خود را برای حمله احتمالی نیروهای طرفدار دولت یمن آماده می‌کنند. در جنوب این شهر حملات متقابلی رخ داده است.

حوثی‌ها در خیابان‌های حدیده خندق حفر می‌کند، سنگر می‌بندند و با بلوک‌های بتونی مانع ایجاد می‌کنند. سازمان ملل در حال تلاش است تا در این بندر استراتژیک آتش‌بس پایدار برقرار شود اما حوثی‌ها برای حمله نیروهای دولتی یمن خود را آماده می‌کنند.

نیروهای دولتی یمن در اطراف حدیده ـ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از ساکنان حدیده گفته است که بلوک‌های بتونی ظاهراً از صنعا، پایتخت یمن که در ۱۵۰ کیلومتری حدیده قرار دارد فرستاده شده‌اند. این بلوک‌های بتونی از زمانی که حوثی‌ها صنعا را در سال ۲۰۱۴ تحت کنترل خود گرفتند برای حفاظت از سفارت‌خانه‌های خارجی مورد استفاده قرار گرفته بود.

یکی دیگر از ساکنان حدیده از قرار دادن کانتینرهایی برای مسدود کردن خیابان‌های حدیده خبر داده است. همچنین آماده‌سازی‌های مشابه نظامی در جاده‌هایی که حدیده را به سایر شهرهای متعلق به حوثی‌ها در استان متصل می‌کنند، مشاهده شده است.

نیروهای وفادار به رئیس‌جمهوری یمن با کمک ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی، ۱۳ ژوئن / ۲۳ خرداد حمله به حدیده را آغاز کردند. حدیده در کنترل شیعیان حوثی قرار دارد.

به‌گفته منابع نظامی با توجه به کاهش فعلی نبردها در حدیده، شورشیان و نیروهای طرفدار دولت همچنان به تقویت خود مشغولند.

این شواهد نشان می‌دهند که شیعیان حوثی قصد ندارند حدیده را واگذار کنند و نیروهای دولتی نیز نمی‌خواهد عملیات خود را متوقف کنند.

سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی اعلام کرد که حوثی‌ها هنوز موقعیت خود را تغییر نداده‌اند.

او با تأکید بر ادامه عملیات نظامی برای آزادسازی استان حدیده این عملیات را فرصتی در راستای دستیابی به راه حل‌ سیاسی عنوان کرد و گفت: «سازمان ملل باید از آزادسازی حدیده به‌عنوان فرصتی برای ایجاد راه‌کارهایی برای دستیابی به راه حل‌ سیاسی استفاده کند.»

مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در امور یمن روز گذشته (دوشنبه) به امید آن‌که بتواند به توافقی با شورشیان حوثی برای جلوگیری از نبردها در حدیده دست یابد، به صنعا بازگشت.

از آن‌جا که کمک‌های انسانی و مواد اساسی مورد نیاز مردم یمن از حدیده وارد این کشور می‌شود برای سازمان ملل خاموش کردن آتش نبردها در این بندر از اهمیت برجسته‌ای برخوردار است. این کشور فقیر محتاج تأمین ۹۰ درصد از نیازمندی‌های خود است و ۷۰ درصد این احتیاجات از بندر حدیده تأمین می‌شود.

مارتین گریفیتس هفته گذشته گفته بود که پیشنهادی از سوی حوثی‌ها مطرح شده که بر اساس آن‌ اگر آتش‌بس عمومی برقرار شود نقش اصلی در مدیریت بندر را سازمان ملل برعهده بگیرد. این پیشنهاد نشان می‌دهد که حوثی‌ها می‌خواهند بندر حدیده را واگذار کنند اما خودِ شهر همچنان در کنترل آن‌ها باقی بماند. امارات متحده عربی، عضو اصلی ائتلاف عربی این پیشنهاد را رد کرد.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی همواره حوثی‌ها را متهم کرده که از بندر حدیده برای دریافت سلاح از ایران استفاده می‌کند ایران اما این اتهام را رد کرده است.

آتش‌بس موقتی که امارات متحده عربی در حدیده و اطرافش به‌اجرا گذاشته مانع از ادامه بمباران‌ها در مناطق جنوب این شهر نشده است.

به‌گفته منابع بیمارستان العلفی حدیده، در حملات هوایی روزهای یکشنبه و دوشنبه ائتلاف عربی به جنوب حدیده ۴۳ تن از شبه‌نظامیان حوثی کشته شدند.

منابع نظامی گفته‌اند که مواضع حوثی‌ها در زبید، التحیتا و بیت‌الفقیه، سه شهرک جنوبی حدیده، هدف بمباران هواپیماهای ائتلاف عربی قرار گرفتند.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ دخالت نظامی خود در یمن را آغاز کرد و از آن زمان بارها از سوی مدافعان حقوق بشر به‌دلیل کشتار غیرنظامیان و بمباران تأسیسات پزشکی و بیمارستان‌ها و بازارها مورد انتقاد قرار گرفته است.

به‌گفته منابع پزشکی در حملات هوایی به زبید سه غیرنظامی کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند. ائتلاف عربی خودروهای یک کاروان نظامی حوثی‌ها را هدف قرار داده بود که به خودروی قربانیان در نزدیکی این کاروان اصابت کرد.

در غرب التحیتا نیز بر اثر حمله موشکی که ساکنان محلی گفته‌اند کار شورشیان بوده، هشت غیرنظامی دیگر، از جمله چهار کودک کشته شدند. منابع بیمارستانی شمار کشته‌شدگان را تأیید کردند و شاهدان عینی گفته‌اند که بر اثر شلیک‌ها یک خانه مسکونی ویران شده است.

از آغاز حملات ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی به حدیده ۴۸۳ نفر، از جمله ۱۱ غیرنظامی کشته شده‌اند.

از زمان دخالت نظامی ائتلاف عربی در یمن نزدیک به ۱۰ نفر کشته شده و میلیون‌ها نفر در خطر گرسنگی قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دانیال

    این بدبخت ها هم با طناب جمهوری اسلامی به ته چاه رفتن. بزودی دخلشان خواهد آمد و این همه کشته و خسارت و ..... هزینه ایست که مردم یمن باید بابت جاه طلبی حکام جمهوری اسلامی بپردازند