ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ از اوپک خواست قیمت نفت را هر چه سریع‌تر کاهش دهد

در پی تلاش‌های آمریکا برای افزایش تولید نفت عربستان سعودی و امارات متحده عربی که با پاسخ مثبت این کشورها مواجه شد، اکنون رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید قیمت نفت بالاست و اوپک اقدامی در این زمینه نمی‌کند.

برای جبران کمبود نفت ایران در بازارهای جهانی پس از اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، ریاض و ابوظبی، متحدان واشنگتن از افزایش تولید نفت خود برای ثبات بازار نفت خبر دادند. اکنون ترامپ فشار را بر اوپک نیز بیشتر کرده و از این سازمان خواسته است تا هر چه سریع‌تر قیمت نفت را کاهش دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، چهارشنبه شب ۴ ژوئیه / ۱۳ تیر در صفحه توئیتر خود نوشت: «انحصار (مونوپول) اوپک باید بداند که قیمت بنزین بالاست و آن‌ها برای کمک اقدام خاصی نمی‌کنند. برعکس، آن‌ها (اعضای اوپک) قیمت‌ها را افزایش می‌دهند در حالی‌که ایالات متحده با هزینه کم از بسیاری از اعضای آن دفاع می‌کند. این باید خیابانی دو طرفه باشد. قیمت‌ها را همین حالا کاهش دهید!»

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 4. Juli 2018

ترامپ در هفته‌های اخیر اوپک را تحت فشار قرار داده است. افزایش قیمت بنزین می‌تواند پیش از انتخابات میان‌‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر دردسری سیاسی برای رئیس جمهوری آمریکا ایجاد کند و موجب شکست جمهوری‌خواهان شود که مدعی هستند کاهش مالیات موجب تقویت اقتصاد ایالات متحده شده است. در روزهای اخیر قیمت نفت و گاز در بازارهای جهانی افزایش یافت.

ترامپ شنبه گذشته، ۳۰ ژوئن / ۹ تیر در توئیتی از تماس تلفنی با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی خبر داد و گفت او با افزایش تولید نفت «شاید تا دو میلیون بشکه» موافقت کرده‌ است.

کابینه عربستان سعودی سه‌شنبه ۳ ژوئیه / ۱۲ تیر قصد دولت سعودی برای افزایش تولید نفت به‌منظور ثبات بخشیدن به بازار نفت را تأیید و در پی برگزاری نشستی با ملک سلمان بیانیه‌ای صادر کرد و در آن نوشت: «پادشاهی سعودی آماده است تا در صورت لزوم از ظرفیت تولید نفت خود برای مهار نوسانات آینده در عرضه و تقاضای بازار استفاده کند.»

کابینه سعودی همچنین اعلام کرد که ملک سلمان در پاسخ به ارزیابی ترامپ، «ظرفیت تولید دو میلیون بشکه نفت در روز را در دستور کار دولت قرار داده تا در صورت ضرور در واکنش به هر احتمالی با هماهنگی با شرکای تولیدکننده دیگر و به‌منظور تضمین ثبات و توازن بازار آن را به‌اجرا گذارد.»

امارات متحده عربی هم روز سه‌شنبه ۳ ژوئیه / ۱۲ تیر اعلام کرد که در راستای درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت، این کشور نیز می‌تواند ظرفیت تولید نفت خود را که ۳,۳ میلیون بشکه در روز است، تا پایان سال ۲۰۱۸ تا ۳,۵ میلیون بشکه در روز  افزایش دهد.

این در حالی است که اعضای اوپک در کنفرانس ۱۷۴ خود به تاریخ ۲۲ ژوئن/ ۱ تیر توافق کردند که تولید روزانه نفت خام را از ابتدای ژوئیه ۲۰۱۸ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند. کشورهای همراه با پیمان کاهش تولید که از ابتدای سال ۲۰۱۷ آغاز شد نیز ۴۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر از قبل تولید خواهند کرد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نیز در نامه‌ای که یکشنبه یکم ژوئیه / ۱۰ تیر به سهیل محمد المزروعی نوشت گفت که هرگونه افزایش در تولید توسط هر عضوی از اوپک فراتر از تعهدات مندرج در بیانیه کنفرانس‌های اوپک ناقض توافق مورد بحث است.

دولت ترامپ کشورها را تحت فشار قرار می‌دهد تا از ماه نوامبر واردات نفت از ایران را قطع کنند. ترامپ، ۸ مه / ۱۸ اردیبهشت‌ اعلام کرد که ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود. این کشور اعلام کرده که برای تحدید نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و نظارت بر برنامه موشکی سپاه پاسداران سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران اعمال خواهد کرد و تاکنون نیز چندین مورد تحریم علیه ایران را به اجرا گذاشته است.

دونالد ترامپ فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرده که از ۴ اوت / ۱۳ مرداد، از جمله بخش‌های خودروسازی و تجارت طلای ایران تحریم می‌شوند و سپس از ۶ نوامبر / ۱۵ آبان، بخش انرژی و تراکنش‌های بانکی ایران.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.