ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جدال لفظی اردوغان و نتانیاهو دوباره بالا گرفت

اردوغان در انتقادی تند از تصویب قانون دولت یهود گفت «روح هیتلر» در میان حاکمان اسرائیل ظهور کرده. نتانیاهو هم رئیس‌جمهور ترکیه را به «قتل‌عام سوری‌ها و کردها» متهم کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نخستین بار نیست که علیه یکدیگر سخن می‌گویند. این بار اردوغان از ظهور دوباره «روح هیتلر» در اسرائیل حرف زده و نتانیاهو ترکیه را به «قتل عام کردها و سوری‌ها» متهم کرده است.

تصویر یک بیلبورد که در آن عس نتانیاهو و اردوغان دیده می‌شود
شهرداری آنکارا پس از عذرخواهی نتانیاهو در ۲۰۱۳ به خاطر غرق‌شدن کشتی ماوی مرمره در پوستری خطاب به اردوغان: «قدردان شما هستیم» ــ عکس: آرشیو

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه سه‌شنبه ۲ مرداد / ۲۴ ژوئیه در جمع اعضای حزب حاکم «عدالت و توسعه» در انتقاد از قانون تازه «دولت یهود» در اسرائیل گفت این قانون نشان می‌دهد اسرائیل «صهیونیستی‌ترین، فاشیست‌ترین و نژادپرست‌ترین کشور جهان است».

اردوغان از جامعه جهانی خواست برای مقابله با اسرائیل متحد شوند.

به ادعای رپیس جمهور ترکیه، «قانون دولت‌ـ‌ملت یهودی به سرکوب و تمام اقدامات غیرقانونی اسرائیل مشروعیت می‌بخشد» و «هیچ تفاوتی بین وسواس هیتلر درباره نژاد آریایی و ذهنیت اسرائیلی وجود ندارد و روح هیتلر در میان حاکمان اسرائیل بار دیگر ظهور کرده است».

کنست (پارلمان اسرائیل) پنج‌شنبه گذشته قانونی جنجالی را تصویب کرد که به موجب آن کشور اسرائیل به عنوان «دولت-ملت یهودی‌ها» تعریف و بازشناسایی شد. بر اساس این قانون نه تنها تعریف دولت اسرائیل تغییر می‌کند، بلکه زبان عبری به عنوان زبان رسمی شناخته می‌شود. ۱,۵ میلیون شهروند عرب در اسرائیل، یعنی حدود ۱۷,۵ درصد از جمعیت این کشوربه زبان عربی صحبت می‌کنند. منقدان این قانون را «نژاد پرستانه» خوانده‌اند.

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان نیز جمعه هفته گذشته به تندی از تصویب قانون «دولت یهود» انتقاد کرده و گفته بود این «تجاوزی تازه» علیه فلسطینی‌هاست.

واکنش نتانیاهو در جدال تکراری

اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل همچون گذشته اظهارات اردوغان را بی‌پاسخ نگذاشت. او گفت که ترکیه تحت حکمرانی اردوغان در حال بدل‌ ذشدن به یک «دیکتاتوری تاریک» است و اردوغان به «قتل‌عام سوری‌ها و کردها» دست می‌زند.

ترکیه و اسرائیل که پیش از این متحد بودند، ماه مه سال جاری دیپلمات‌های ارشد یکدیگر را به خاطر افزایش تنش‌ها بر سر سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌ها در مرز غزه اخراج کردند.

هرچند جدال لفظی رهبران دو کشور برای چندمین بار در ماه‌های گذشته به ویژه بر سر انتقال پایتخت اسرائیل به بیت‌المقدس (اورشلیم) و اعتراض‌های غزه بالا گرفته، اسرائیل و ترکیه هنوز به روابط تجاری با یکدیگر ادامه می‌دهند.

اردوغان پیش از این نیز نتانیاهو را «اشغال‌گر و تروریست» خوانده بود. نتانیاهو نیز گفته بود «حاضر به شنیدن موعظه‌های کسانی نخواهد بود که سال‌ها و سال‌ها بی هیچ تمایزی مردمان غیرنظامی را بمباران کرده‌اند».

منتقدان نتانیاهو و اردوغان هر دو را به سوء استفاده تبلیغاتی از اقلیت‌های تحت ستم در اسرائیل و ترکیه متهم می‌کنند.

یک بار نیز روابط ترکیه و اسرائیل در ماه مه ۲۰۱۰ که اسرائیل کشتی «ماوی مرمره» حامل کمک‌های انسانی فعالان حقوق بشر ترکیه به مردم غزه را با خشونت متوقف کرد، تیره شد. اسرائیل در سال ۲۰۱۳ از ترکیه پوزش خواست اما در سال بعد از آن تنش میان دو کشور با حمله نظامی اسرائیل به غزه باز هم تشدید شد. اما در ژوئن ۲۰۱۶ (تیر ۱۳۹۵) با مذاکرات دو جانبه روابط دو کشور بهبود یافت.

رئیس‌جمهور ترکیه سه‌شنبه وعده داد که جنگ علیه کردهای شمال سوریه را در منطقه مرزی این کشور با ترکیه ادامه می‌دهد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Ali

    تعجب اور است واقعا این سیاست بازیها. این حضرت نتانیاهو که همین چند ماه پیش طرفدار “خلق” کرد و بارزانی و پژاک و غیره و ذالک بود. پس چی شد؟ همین رفقای بارزانی در جاهای مختلف دنیا ازش تمجید میکردند... جل الخالق...

  • کارو

    طبیعتاً کسی در این میان از خود نمی پرسد که نتانیاهو با این قانون احمقانه و نژادپرستانه، علاوه بر حق 1 میلیون و نیم عرب ساکن این کشور، حقوق جمعیت 200 هزار نفری کوردهای این کشور را نیز نقض کرده است. در این رابطه دو نژادپرست و دیکتاتور به فحاضی علیه یکدیگر پرداخته و کورد به توپی در این بازی والیبال تبدیل شده است. حرکت آزادیخواهانۀ کورد طبیعتاً حرکتی علیه این شرایط و پاسخی به بازیچه بودن کورد در سیاست منطقه ای و بین المللی است. طبیعتاً رژیم فاشیست تورکیه دشمن درجه یک و اصلی ترین نمایندۀ فاشیسم ضد کوردی در خاورمیانه است. اما اسرائیل نیز چیزی کم از آن ندارد. همانگونه که اردوغان می باید به خاطر قتل عام خلق کورد و تلاش سیستماتیک برای امحای هویت و حتی موجودیت زیستی این خلق محسکمه شده و مقصر شناخته شود، نتانیاهو نیز می باید برای محروم کردن 200 هزار کورد یهودی مذهب از حق تکلم به زبان مادریشان که کوردی است (و نه عبری) محاکمه شود.