ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران رسماً از سخنرانی پمپئو شکایت کرد

همزمان با تسلیم یاداشت اعتراضی جمهوری اسلامی به سفارت سوئیس، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از پیشرفت در شکایت ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه خبر داده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران به رسانه‌های داخلی گفته که جمهوری اسلامی در یادداشتی که به سفارت سوئیس در تهران تسلیم کرده، رسماً به سخنرانی مایک‌ پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در نزدیکی لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیا که با عنوان «حمایت از صداهای ایرانی» برگزار شد، اعتراض کرده. همزمان پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از پیشرفت در شکایت ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه خبر داده است.

سفارت سوئیس در تهران، حافظ منافع آمریکا (عکس: آرشیو)

مایک پمپئو دوشنبه ۲ مرداد در سخنانی که در کتابخانه «رونالد ریگان» در نزدیکی لس‌آنجلس در حضور گروهی از ایرانیان مقیم آمریکا ایراد کرد، فساد سران جمهوری اسلامی را عامل مشکلات اقتصادی مردم ایران دانست. وزیر خارجه آمریکا از  علی خامنه‌ای، صادق لاریجانی، مکارم شیرازی و امامی کاشانی نام برد و اعداد و ارقامی در مورد ارتباط آنها با شبکه‌های اقتصاد رانتی در ایران ارائه داد و در ادامه گفت که چنین به نظر می‌آید که ایران را یک حکومت و دولت اداره نمی‌کند، بلکه یک نظام «مافیایی» در رأس امور کشور است.

بهرام قاسمی چهارشنبه ۳ مرداد به رسانه‌های داخلی گفته است که وزارت خارجه با تسلیم یادداشتی به سفارت سوئیس در ایران به این سخنان وزیر خارجه آمریکا اعتراض کرده و آن را مصداق «مداخله در امور داخلی ایران» دانسته است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، جمهوری اسلامی در این یادداشت گفته که سخنان وزیر خارجه آمریکا در همایش «حمایت از صداهای ایرانی» به معنای «نقض منشور ملل متحد و تعهدات دوجانبه دولت آمریکا به ویژه بیانیه الجزایر» است و دولت آمریکا می‌بایست پاسخگو باشد.

وزیر خارجه آمریکا در این سخنرانی گفته بود که چنانچه ایران دست از مداخله در خاورمیانه بردارد، ایالات متحده از گزینه گفت‌وگو استقبال می‌کند. شامگاه گذشته هم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مذاکره با ایران برای دستیابی به یک توافق جامع‌تر از برجام را میسر دانسته بود و جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا هم گفته بود که ایران می‌بایست از حمایت دولت اسد و کمک‌رسانی به شورشیان حوثی در یمن دست بردارد و مسئولیت بپذیرد.

 شکایت ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه

صبح چهارشنبه ۳ مرداد پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد که در پی شکایت دولت ایران علیه دولت آمریکا، رییس دیوان بین المللی دادگستری لاهه طی نامه‌ای رسمی از وزیر خارجه آمریکا خواسته است که سیاست‌های مربوط به ایران را طوری اتخاذ کند که تصمیمات آتی دیوان لاهه در مورد درخواست‌های ایران خدشه‌دار نشود. رسانه‌های مستقل و همچنین دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه تاکنون این خبر را تأیید نکرده‌اند.

شکایت ایران از آمریکا در تاریخ ۲۵ تیر ۹۷ در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه به ثبت رسیده است. جمهوری اسلامی در این شکایت‌نامه با استناد به معاهده دوجانبه دوستی و تجاری بین ایران و ایالات متحده در سال ۱۹۵۵ تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را غیرقانونی خوانده است. به موجب این عهدنامه آمریکا متعهد شده بود مانع از مراودات پولی و بانکی نشود.

محسن محبی، رییس مرکز حقوقی بین المللی ریاست جمهوری چهارشنبه ۳ مرداد به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفته است:

«دولت جمهوری اسلامی ایران به علت فوریت امر و آثار سوء ناشی از برگرداندن تحریمهای یکجانبه امریکا بویژه در حوزه سلامت و درمان و دارو و خصوصا امنیت هوایی، همزمان با طرح دعوی رسمی از دیوان خواسته بود که دیوان تا زمانی که در مرحله رسیدگی و صدور رای در دعوای اصلی قرار دارد، به عنوان یک امر فوری و طی دستور جداگانه‌ای برگرداندن تحریم‌ها را ممنوع سازد و از دولت امریکا بخواهد که این اقدامات را متوقف کند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    دونالد ترامپ برای رسیدن به توافق جدید با رژیم ایران ۱۲ شرط را عنوان کرده است که جمهوری اسلامی آنها را نپذیرفته؛ اما ترامپ امیدوار است فشارهای اقتصادی و تحریم‏‎ها به انزوای سیاسی جمهوری اسلامی منجر شود و آنها مجبور به توافق شوند. توافقی که دیگر مانند برجام یک «توافق بد» نخواهد بود و رژیم ایران باید علاوه بر برنامه اتمی، از برنامه موشکی و مداخله در کشورهای منطقه و صدور انقلاب و حمایت از تروریسم و تهدید اسرائیل و نقض حقوق بشر در ایران دست بردارد و در واقع «رفتار» خود را تغییر دهد. با چنین توافقی، که ترامپ آن را یک توافق واقعی می‌خواند، جمهوری اسلامی حکم نابودی خود را امضا می‌کند! اما اگر هم چنین نکند، باز هم در مسیر نابودی گام بر می‌دارد.