ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل: ایران هم در سقوط هواپیمای نظامی روسیه مقصر است

روسیه می‌گوید جنگنده‌های اسرائیلی از هواپیمای نظامی روسیه به عنوان پوشش استفاده کردند. اسرائیل پاسخ داده مسئولیت با دولت سوریه و متحدانش است.

هواپیمای نظامی ایلوشین-۲۰ روسیه که همزمان با حمله جنگنده‌های اسرائیلی به لاذقیه از روی رادار ناپدید شده بود، با ۱۵ سرنشین در دریای مدیترانه غرق شده است. وزارت دفاع روسیه اسرائیل را به بی‌مسئولیتی متهم کرده و اعلام کرده اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل را «خصمانه» تلقی می‌کند. وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرده که بی‌دقتی سامانه دفاعی سوریه سبب این حادثه شده و علاوه بر این ایران و حزب‌الله لبنان نیز مقصرند.

پایگاه هوایی روسیه در حمیمیم (عکس: آرشیو)

هواپیمای نظامی ایلوشین-۲۰ روسیه با ۱۵ سرنشین در حال بازگشت به پایگاه هوایی حمیمیم بود که  ۴ جنگنده اف-۱۶ اسرائیلی با همکاری کشتی جنگی نیروی دریایی فرانسه در حال هدف قرار دادن مناطقی در لاذقیه بودند. خبرگزاری دولتی سانا گزارش داد که سامانه دفاعی ارتش سوریه حمله موشکی جنگنده‌های اسرائیلی و ناو فرانسوی را رهگیری و دفع کرده است. به گزارش شبکه دولتی الاخباریه در این حمله موشکی ۱۰ نفر مجروح شده‌‌اند که ۸ نفر آن‌ها تحت درمان سرپایی قرار گرفته‌اند. ارتش فرانسه هرگونه مشارکت در سقوط هواپیمای روسیه و حمله موشکی به لاذقیه را رد کرده است.

صبح امروز از پایگاه حمیمیم عملیاتی برای نجات سرنشینان هواپیمای نظامی ایلوشین-۲۰ آغاز شد. اما خبرگزاری تاس به نقل از یک منبع در عملیات تحقیقات و نجات اعلام کرد، هواپیمای روسی در دریای مدیترانه غرق شده است، وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای تأیید کرد که ارتش سوریه هواپیمای روسی را در نتیجه اقدام بی‌مسؤولانه اسرائیل ساقط کرده است.

به گفته ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، اسرائیل فقط یک دقیقه قبل از عملیات جنگنده‌های اف ۱۶ روسیه را از حمله موشکی به لاذقیه آگاه کرده است. به گفته کوناشنکوف خلبان‌های اسرائیلی از  هواپیمای نظامی ایلوشین-۲۰ ارتش روسیه به عنوان سپر و پوشش استفاده کردند و آن را در معرض حملات سامانه‌های دفاع هوایی سوریه قرار دادند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته است که اقدام تحریک‌آمیز اسرائیل با «روح همکاری‌های فی‌مابین روسیه و اسرائیل» کاملاً در تناقض است و به همین سبب روسیه آن را را اقدامی خصمانه تلقی می‌‌کند و حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌داند.

ساعتی بعد از انتشار اظهارات سخنگوی وزارت دفاع روسیه، خبرگزاری رویترز گزارش داد که سرگئی شوجوی، وزیر دفاع روسیه با آویگدر لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل تلفنی گفت‌وگو کرده است. شوجوی در این گفت‌وگو مسئولیت حمله به هواپیمای نظامی روسیه را به عهده اسرائیل گذاشت.

بعد از گفت‌وگوی تلفنی وزیران دفاع روسیه و اسرائیل، وزارت دفاع اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله به لاذقیه را به عهده گرفت اما اعلام کرد که هواپیمای نظامی روسیه در اثر اشتباه ارتش سوریه هدف قرار گرفته و ایران و حزب‌الله لبنان هم در این حادثه شریک‌اند:

«جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل، تأسیسات ارتش سوریه که ایران قصد داشت از طریق آن، سیستم‌ها و تجهیزات لازم برای ساخت تسلیحات نقطه‌زن و مرگبار به حزب‌الله ارسال کند را هدف قرار دادند. هدف این تسلیحات که تهدید غیرقابل تحملی برای ما بودند، حمله به اسرائیل بود.»

وزارت دفاع اسرائیل در ادامه این بیانیه توضیح داده که در اثر «شلیک گسترده و بی‌دقت سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه» هواپیمای نظامی روسیه سقوط کرده. علاوه بر این هنگام برخورد موشک به هوپیمای ایلوشین-۲۰ روسیه، جنگنده‌های اف ۱۶ اسرائیل حریم هوایی سوریه را ترک کرده بودند.

در پایان این بیانیه آمده است:

«اسرائیل تمام اطلاعات لازم را برای شفاف‌سازی درباره این حادثه و مشخص کردن مستندات به دولت روسیه ارائه خواهد کرد.»

حمله موشکی اسرائیل به لاذقیه فقط چند ساعت بعد از نشست دوجانبه اردوغان با پوتین در شهر سوچی روسیه اتفاق افتاد. در این نشست رؤسای جمهور روسیه و ترکیه بر سر ایجاد یک منطقه حائل در استان ادلب توافق کردند. این توافق عملاً حمله گسترده ارتش سوریه به ادلب را دشوار می‌کند.

در سال ۹۴ دو جنگنده اف- ۱۶ ترکیه، یک سوخوی روسیه را سرنگون کردند. ظاهراً این هواپیما بدون مجوز لازم در حریم هوایی ترکیه وارد شده بود. رابطه روسیه با ترکیه ابتدا پرتنش شد، اما بعد از عذرخواهی رسمی اردوغان، فصل تازه‌ای از روابط دو کشور آغاز شد.

پانویس:

این خبر با اطلاعات تازه درباره مکالمه تلفنی وزیران دفاع روسیه و اسرائیل و بیانیه وزارت دفاع اسرائیل به روز شد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • xxx

    صاحب هواپیما می گه ما اسرائیلو مقصر می دونیم اگه بخواد کاری کنه با این بازیای نتانیاهو خام نمی شه