ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای همکاری خلیج فارس بحران قطر را نادیده گرفت

نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس بدون یافتن راهکاری برای پایان محاصره قطر خاتمه یافت، هر چند بیانیه پایانی این نشست خواستار اتحاد اعضا شد.

نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس روز یکشنبه بدون بررسی بحران قطر و یافتن راهکاری برای پایان دادن به آن خاتمه یافت. وزیر امور خارجه قطر در توئیتر خود از این نشست به خاطر سکوتش در قبال بحران قطر انتقاد کرده است.

شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت (چپ) در کنار سلطان بن السعد (راست)،‌ فرستاده قطر به شورای همکاری خلیج فارس،‌ یکشنبه ۹ دسامبر ــ منبع: AFP

سی و نهمین نشست سالیانه شورای همکاری خلیج فارس روز یکشنبه ۹ دسامبر / ۱۸ آذر در ریاض بدون حضور امیر قطر برگزار شد. به گزارش خبرگزاری «الجزیره» با وجود بیانیه پایانی این نشست مبنی بر اتحاد و همبستگی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، شورای همکاری نتوانست به بحران قطر که از ۲۰۱۷ تا کنون پابرجاست خاتمه دهد.

بحرانی که باعث شد عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده، و مصر روابط خود با قطر را متوقف و این کشور را تحریم کنند، در نشست شورای همکاری خلیج فارس زمان و تمرکز کافی را به خود اختصاص نداد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در توئیتر خود این نشست را به دلیل سکوتش در برابر تحریم قطر به باد انتقاد گرفت.

با این حال سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، امیر قطر را شخصاً دعوت کرده بود که به ریاض بیاید و در گفتگوها شرکت کند. اما شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر از حضور در این نشست احتراز کرد. در عوض نمایندگانی از وزارت امور خارجه این کشور به نشست شورای همکاری خلیج فارس اعزام شدند. این تصمیم با انتقاد تند اعضا همراه شد، اما قطر در این مورد تجدید نظر نکرد.

شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ با هدف افزایش همکاری‌های فرهنگی، امنیتی و اقتصادی میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شکل گرفت. اعضای این شورا عبارتند از بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی. اعضای این شورا هر ساله با یکدیگر دیدار می‌کنند.

اعضای این شورا با هدایت آمریکا اتحاد جدیدی به نام «اتحاد استراتژیک خاورمیانه» (MESA) برای مقابله با به گفته‌ آنها «نفوذ ایران» در منطقه تشکیل داده‌اند. اما بحران قطر یکی از موانع اصلی بر سر کارآیی این اتحاد جدید موسوم به «ناتوی عربی» است. عربستان سعودی و امارات متحده عربی پیشتر اعلام کرده بودند که هیچ کشوری را از ناتوی عربی حذف نمی‌کنند.

قطر میزبان بزرگترین پایگاه ارتش آمریکا در منطقه است.

بحران قطر ۵ ژوئن ۲۰۱۷ آغاز شد. ابتدا عربستان سعودی و سپس بحرین اعلام کردند برای حفاظت از منافع ملی، مبارزه با افراطی‌گری، و دخالت قطر در مسائل داخلی کشورشان با این کشور رابطه سیاسی‌شان را قطع می‌کنند. ساعتی بعد امارات متحده عربی و مصر هم روابط سیاسی خود با قطر را قطع کردند. راه‌های زمینی و حریم هوایی این کشورها بر روی قطر مسدود شده است.

عربستان سعودی و متحدانش فهرستی از ۱۳ درخواست تهیه کرده‌اند. از جمله کاهش روابط قطر با ایران، انحلال پایگاه نظامی ترکیه در قطر و تعطیلی شبکه الجزیره. اما قطر در مهلت داده شده با این اقدامات موافقت نکرد. وساطت صباح احمد جابر صباح امیر کویت نیز با موفقیت همراه نشد و در نهایت عربستان سعودی و متحدانش با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند همین‌که قطر از پذیرش درخواست‌های آنها خودداری کرده، نشان‌دهنده این واقعیت است که این کشور از تروریسم در خاورمیانه حمایت می‌کند.

در واکنش به این اقدامات قطر اعلام کرد که عربستان سعودی و متحدانش قصد دارند با نقض حاکمیت ملی و سیاست مستقل خارجی قطر، این کشور را به یک کشور وابسته تبدیل کنند.

با وجود سکوت شورای همکاری خلیج فارس در نشست‌ روز یکشنبه، وزیر امور خارجه عربستان سعودی با خبرنگاران درباره بحران قطر سخن گفت.

عادل الجبیر در کنفرانس مطبوعاتی در پایان روز یکشنبه گفت که همکاری قطر با شورای همکاری خلیج فارس در زمینه‌های عملیات و آموزش نظامی و همچنین مبادلات امنیتی در سطح وزیران ادامه پیدا می‌کند. او گفت که «اعضای شورا مصمم هستند که بحران قطر به طور کلی و ساختاری تاثیر منفی بر شورا نداشته باشد».

وزیر امور خارجه عربستان سعودی همچنین ابراز امیدواری کرد تا زمانی که بحران قطر پایان یابد، همه ساختارهای مهم همکاری امنیتی، نظامی، بهداشتی، و تجاری حفظ شود. او همچنین گفت که امیدوار است این بحران به زودی رفع شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.