ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمخانی: اراده‌ای برای ارتقاء برد موشک‌های خود نداریم

در پی فشارهای جهانی بر ایران بر سر برنامه موشکی‌اش، ایران موضعی دو گانه می‌گیرد. وزیر دفاع می‌گوید در این‌باره مذاکره نمی‌کنیم و دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌گوید برد موشک‌ها را بیشتر نمی‌کنیم.

با فشارهای آمریکا و اروپا به ایران بر سر برنامه موشکی جمهوری اسلامی، وزیر دفاع هر گونه مذاکره بر سر موشک‌های بالستیک را رد کرد و در همین حال دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت ایران نمی‌خواهد برد موشک‌های خود را ارتقاء دهد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه سال گذشته خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام و تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد و گفت برجام هیچ چشم‌اندازی برای محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران و نفوذ این کشور در خاورمیانه ندارد.

فرانسه نیز که همچنان خود را به توافق هسته‌ای با ایران پایبند می‌داند هفته گذشته اعلام کرد که چنان‌چه مذاکرات درباره برنامه موشکی ایران پیشرفت محسوسی نداشته باشد، فرانسه تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای علیه ایران وضع می‌کند.

اکنون امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران گفته است: «دشمنان می‌گویند قدرت موشکی ایران باید نابود شود اما ما بارها گفته‌ایم که توانایی موشکی ما قابل مذاکره نیست.»

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز گفته است: «ایران هیچ‌گونه تنگنای علمی و اجرایی برای افزایش برد موشک‌های نظامی نداشته است ولی در کنار تلاش مستمر برای ارتقای دقت، صرفاً بر اساس دکترین دفاعی خود اراده‌ای برای ارتقاء برد موشک‌ها ندارد.»

براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در چارچوب توافق هسته‌ای تصویب شده است ایران از آزمایش موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و استفاده از چنین فن‌آوری‌ای منع شده است. با این حال ایران می‌گوید آزمایش‌های موشکی‌اش ناقض قطعنامه شورای امنیت نیست.

واشنگتن همچنین از تهران خواسته است تا توسعه برنامه ماهواره‌ای خود را نیز متوقف کند چون معتقد است که این برنامه به فن‌آوری استفاده از موشک‌های بالستیک کمک می‌کند.

علی شمخانی در این‌باره می‌گوید: «توسعه برنامه فضائی برای ارتقای کیفیت زندگی مردم و بالا بردن توان فن‌آورانه کشور را با جدیت دنبال خواهیم کرد.»

ایران  ۲۵ دی/ ۱۵ ژانویه ماهواره «پیام» را به فضا پرتاب کرد اما بعد از طی دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافی نرسید و «پیام» در مدار قرار نگرفت.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا چند ساعت بعد از اعلام پرتاب ماهواره پیام با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که این اقدام ایران تهدیدی برای اروپا و آمریکا به شمار می‌‌آید.

گنس ون درمول سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز برنامه موشکی ایران را «منبعی برای نگرانی جامعه بین‌الملل» دانسته  بود.

روز گذشته، دوشنبه ۲۸ ژانویه / ۸ بهمن، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سئوالی درباره «سه دور گفت‌وگوی محرمانه بین ایران و فرانسه» بر سر برنامه موشکی ایران، گفت «چنین چیزی وجود ندارد» و هر کس که سندی در این‌باره دارد آن را ارائه کند.

قاسمی افزود مواضع جمهوری اسلامی درباره موضوعات موشکی کاملاً مشخص است و «درباره مسائل موشکی با هیچ کس و در هیچ زمینه از موضوعات موشکی [گفت‌و‌گو] نداریم.» او تأکید کرد که «ما درباره توان دفاعی خود، سرنوشت خود را به دیگران نخواهیم سپرد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.