ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون سازمان تبلیغات اسلامی: «بدحجابی» جرم نیست

حریزاوی گفته‌است اگر زنان به دنبال فرهنگ و سبک زندگی دیگری باشند و حجاب را نخواهند، «دستگاه‌های فرهنگی یا مذهبی» جمهوری اسلامی نمی‌توانند چندان بر آنها تأثیرگذار باشند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی گفته است «بدحجابی» جرم نیست و صراحت قانونی در این خصوص وجود ندارد. به گفته روح‌الله حریزاوی، وظیفه نیروی انتظامی صرفاً برخورد با «بی‌حجابی مطلق» است.

برخورد گشت ارشاد با بدحجابی، عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، حریزاوی حجاب را پدیده‌ای فرهنگی دانسته و گفته است «مادامی که زنان که بی‌حجاب بودن را نشانه تمدن، ثروتمندی و رفاه بدانند و به دنبال این سبک از زندگی باشند، فعالیت‌های دستگاه‌های فرهنگی یا مذهبی نمی‌تواند تاثیر زیادی در این نوع فرهنگ ایجاد کنند.»

معاون سازمان تبلیغات اسلامی «بدحجابی» را پدیده‌ای فرهنگی مرکب از «بی‌مبالاتی به دستورات دینی»، «وادادگی در مقابل فرهنگ غرب و فرهنگ مهاجم»، و «مسائل اقتصادی جامعه» دانسته است و بنابراین «بی‌حجابی» مورد نظر او «اعتراض به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و یا ابراز تمایل به سبک زندگی اشرافی و مدرن» است.

جمهوری اسلامی از زمان تأسیس سعی در تحمیل سبک زندگی مورد نظرش بر اساس تصوری از یک «ملت مسلمان» داشته و سبک زندگی مخالف با آن را عموماً به «اشرافیت»، «طاغوت»، یا «غرب‌زدگی»‌ مربوط دانسته. یکی از مشخصه‌های این سبک زندگی تحمیلی اجبار در پوشش زنان است.

او به دلیل پیچیدگی‌های موضوع و نقش عوامل اقتصادی گفته است که «بی‌حجابی» را نباید الزاما به معنای «بی‌دینی و لامذهبی» بدانیم.

سخنان این مقام مسئول در حالی مطرح می‌شود که سال گذشته پس از اوج‌گرفتن کارزار مبارزه با حجاب اجباری، موسوم به جنبش «دختران خیابان انقلاب»، مقام‌های قضائی فعالان زن را به حبس‌های طولانی‌مدت تهدید کردند. نسرین ستوده، وکیل سرشناس دادگستری نیز در جریان مبارزه با حجاب اجباری و حمایت از حق آزادی در پوشش به زندان افتاد و اکنون به خاطر آنچه «تشویق مردم به فساد و فحشا و فراهم آوردن موجبات آن» و «ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی» خوانده شده، با حکم بی‌سابقه ۳۴ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق روبه‌رو است. این حکم هنوز ابلاغ نشده است.

حریزاوی اما گفته با وجود اینکه قانون کشور بر لزوم داشتن حجاب تاکید می‌کند، تنها بی‌حجابی مطلق نفی شده است، اما «کم‌حجابی» یا «بدحجابی» به عنوان جرم توسط دستگاه‌های انتظامی و امنیتی قلمداد نمی‌شود و صراحت قانونی در این مورد وجود ندارد.

او در خصوص برخوردهای نیروی انتظامی و پلیس با زنان گفته است، «آنچه که الان دستگاه انتظامی موظف است پیگیری کند، برخورد با بی‌حجابی مطلق است و چون صراحت قانونی درباره برخورد با کم‌حجابی و بدحجابی وجود ندارد، بنابراین مورد برخورد قانونی برادران ما در دستگاه نیروی انتظامی قرار نمی‌گیرد و این دستگاه موظف نیست که با بدحجابی برخورد کند، بلکه باید باید با بی‌حجابی برخورد کند.»

او در ادامه برای بهبود فرهنگ حجاب در جامعه راهکارهایی هم ارائه داده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    دوره آخر زمان شده ! اقا حجاب از ضروریات دین مبین آخوندی است! پس فردا دیگر احکام نورانی سلسله جلیله روحانیت را انکار میکنید ! آنوقت اینها از کجا دارای دم و دستگاه باشند و پول مفت بگیرند ؟!

  • آذران

    پس از چهل سال فهمیدید؟! برای اینکه بفهمید در اسلام حجاب با این معنایی که شما تبلیغ می کنید نبوده چهل سال دیگر عمر مردم را تلف نکنید.