ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قانون حمل سلاح در نیوزلند اصلاح می‌شود

هدف از اصلاحات: تأمین امنیت شهروندان. تحقیق در زمینه سهل‌انگاری نهادهای اطلاعاتی در حفاظت از جان مسلمانان نیز به جریان افتاده.

جاسیندا آردن، نخست‌وزیر نیوزلند اعلام کرد که تا چند روز آینده قوانین تازه‌ای در زمینه حمل سلاح در این کشور به تصویب می‌رسند، با این هدف که امنیت شهروندان تأمین و از تکرار حوادثی مانند حادثه حمله به دو مسجد مسلمانان در کرایست‌چرچ پیشگیری شود. همچنین تحقیقاتی در زمینه احتمال سهل‌انگاری نهادهای اطلاعاتی نیوزلند برای جلوگیری از حمله به مسلمانان نیز آغاز شده است.

همدردی با مسلمانان

جمعه ۱۵ مارس، مردان مسلح به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزلند حمله کردند و دست‌کم ۵۰ نفر را کشتند. این دو حمله همزمان با اقامه نماز جمعه، در دو مسجد نور و لینوود اتفاق افتاد. رهبران سیاسی و مذهبی جهان اسلام و دنیای مسیحی از این حمله متأثر شدند. برنتون تارانت، مظنون اصلی این حمله یک مرد ۲۸ ساله است که خود را به عنوان «یک مرد سفیدپوست از یک خانواده معمولی» معرفی کرده است. نخستین دادگاه او شنبه گذشته برگزار شد. انگیزه تارانت از حمله به مسلمان اسلام‌هراسی بوده است. او تحت تأثیر عقاید یک نویسنده فرانسوی قرار داشت. مانیفست او ۹ دقیقه قبل از کشتار مسلمانان روی میز نخست‌وزیر نیوزلند قرار گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جاسیندا آردن، نخست‌وزیر نیوزلند دوشنبه ۱۸ مارس/ ۲۷ اسفند در یک نشست خبری در حاشیه برگزاری کابینه نیوزلند گفت:

«تا ۱۰ روز بعد از حمله تروریستی وحشتناک [به مسلمانان] اصلاحاتی را اعلام می‌کنیم که فکر می‌کنم جامعه ما را امن‌تر می‌کند.»

عده زیادی در حمله به دو مسجد مسلمانان کرایست‌چرچ نیز مجروح شده‌اند. بر اساس قوانین نیوزلند حمل سلاح‌های خودکار با هفت فشنگ جایز است. مظنون حمله به مسلمانان از یک سلاح نیمه‌خودکار اما با خشاب بزرگ استفاده کرده بود. قرار است در نیوزلند دسترسی به اینگونه سلاح‌ها به زودی محدود شود. نیوزلند ۵ میلیون نفر جمعیت دارند. در این کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار سلاح در اختیار مردم قرار دارد. افرادی که به شانزده‌سالگی رسیده‌اند، می‌توانند سلاح بخرند. سن قانونی حمل سلاح‌های خودکار هم هجده‌سالگی تعیین شده.

علاوه بر این، نهادهای اطلاعاتی نیوزلند متهم شده‌اند که بیش از آنکه گروه‌های ضد خارجی را زیر نظر داشته باشند، مسلمانان را زیر نظر گرفته بودند. قرار است کمیسیونی احتمال سهل‌انگاری نهادهای اطلاعاتی در جلوگیری از ترور مسلمانان را بررسی کند.

دوشنبه ۱۸ مارس/ ۲۷ اسفند مراسم خاکسپاری قربانیان حمله تروریستی جمعه هفته گذشته برگزار می‌شود. بر اساس شریعت اسلام میتن می‌بایست در عرض ۲۴ ساعت به خاک سپرده شود. مسلمانان نیوزلند به دلیل تأخیر در مراسم خاکسپاری قربانیان دولت را به بی‌توجهی به قوانین مذهبی‌شان متهم کرده‌اند.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.