ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جدال بر سر انتقال نفت ایران

آمریکا می‌گوید انتقال کشتی به کشتی نفت ایران را به دقت زیر نظر دارد. اسرائیل نفت‌کش‌ها را تهدید کرده. ایران در نامه‌ای به شورای امنیت به این تهدید واکنش نشان داده.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن همه نفت‌کش‌هایی را که نفت ایران را جا به جا می‌کنند زیر نظر دارد و کشورهایی را که به ایران در زمینه دور زدن تحریم نفتی کمک می‌کنند مجازات خواهد کرد. اسرائیل تهدید کرده بود که کشتی‌های حامل نفت ایران را متوقف می‌کند. نمایندگی ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل به این تهدید واکنش نشان داد.

یک نفت‌کش ایرانی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش‌ ایران (عکس: آرشیو)

«ما به دقت انتقال کشتی به کشتی نفت ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا را زیر نظر داریم و برای اطمینان از اینکه دولت‌های دیگر نیز انتقال نفت کشتی به کشتی در سواحل ایران را زیر نظر دارند، با آن‌ها همکاری مستقیمی داریم.»

TankerTankers.com یکی از معدود شرکت‌هایی که بر حمل و نقل نفت در سراسر جهان نظارت دارد هفته گذشته از انتقال مخفیانه کشتی به کشتی نفت ایران در دو مورد خبر داده بود.

دیوید پیمان در ادامه سخنانش گفت، مقام‌های آمریکا با صاحبان کشتی‌ها، مدیران، شرکت‌های بیمه و وام‌دهندگان مرتبط با کشتی‌هایی که نفت ایران را در دریا مخفیانه انتقال می‌دهند، برخورد خواهند کرد:

«اگر در اقدام برای فرار [از تحریم‌ها]، که واقعاً بدترین نوع نقض تحریم‌های ایالات متحده است، مشارکت داشته باشید، شما را مسئول خواهیم دانست.»

با خروج آمریکا از برجام، چهار ماه است که نفت ایران مجدداً تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته است. تغییر نام نفت‌کش‌های حامل نفت ایران، تغییر پرچم نفت‌کش‌ها، انتقال نفت از یک کشتی به کشتی دیگر در آب‌های آزاد از روش‌های قاچاق نفت در جهان است. وزارت خارجه آمریکا ماه گذشته اعلام کرده بود که پاناما از تردد ۵۹ کشتی ایرانی با پرچم این کشور جلوگیری کرده بود و به این ترتیب زمینه‌ساز همکاری کشورهای دیگر با ایالات متحده آمریکا در مقابله با دور زدن تحریم نفتی ایران شده بود. خبرگزاری رویترز گزارش داده که ایران در تلاش است کشورهایی مانند ویتنام را جایگزین پاناما کند.

حدود دو هفته قبل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سخنانی که در جمع افسران نیروی دریایی اسرائیل ایراد کرد، تلویحاً اعلام کرد که مأموریت تازه‌ای برای نیروی دریایی ارتش اسرائیل در نظر گرفته شده: توقف نفت‌کش‌های حامل نفت ایران.

به گزارش ایرنا، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت هشدار داده‌ که اسرائیل می‌بایست از هر گونه اقدام علیه ایران دوری کند، در غیر این‌صورت «ایران، مطابق با تعهدات بین‌المللی خود، در استفاده از حق ذاتی دفاع از خود در مطابقت با ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، تردید نخواهد کرد.»

جمهوری اسلامی ایران در این نامه اعلام کرده که سخنان نخست‌ وزیر اسرائیل «بر ضد تجارت و حمل و نقل آزاد بین‌المللی است و باید به شدت محکوم و از آن جلوگیری شود.»

اسحاق آل حبیب، سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، درخواست کرده که این نامه به عنوان سند شورای امنیت ثبت شود.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران ۱۶ اسفند در سخنانی در اندیمشک در پاسخ به انتقادات مبنی بر این‌که وزارت نفت درباره میزان تولید و صدور نفت کاملاً سکوت کرده گفته بود:

«من نمی‌توانم بگویم چطور تحریم‌ها را دور می‌زنیم، زیرا به ضرر ملت است. عده‌ای می‌گویند شما کار نمی‌کنید، اما ما نقشه‌ها را افشا نمی‌کنیم. ما هیچ اطلاعی نمی‌دهیم، زیرا دشمن علیه ما استفاده می‌کند. این موضوع به من فشار می‌آورد، اما باید تحمل کنم.»

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در همین اعلام کرد که «تحریم‌ها از سال ۲۰۱۷، درآمد نفنی ایران را ۱۰ میلیارد دلار کاهش داده و روزانه ۱،۵ میلیون بشکه نفت ایران از بازار جهانی حذف شده است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.