ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرکز آمار ایران: نرخ تورم ۲۶,۹ درصد

رئیس کل بانک مرکزی خواهان کاهش وام‌های تکلیفی شد. در همان حال مرکز آمار ایران اعلام کرد فشار تورم بر خانوارهای روستایی و دهک‌های پایین جامعه بیشتر است.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که رونق تولید و تقویت ارزش پول ایران، در گروی کاهش وام‌های تکلیفی است که بانک‌ها را کم‌توان می‌کند. به گفته عبدالناصر همتی از فشار ناترازی بودجه جاری دولت بر سیستم بانکی و بانک مرکزی هم باید کاسته شود. در همان حال مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ به ۲۶,۹ درصد رسید. تنها در اسفند ۹۷ نرخ تورم بیش از ۳ درصد افزایش یافته است. فشار تورم بر خانوارهای روستایی و دهک‌های پایین جامعه بیشتر است.

خانوارهای روستایی بیش از خانوارهای شهری تحت فشار بوده‌اند. به همین ترتیب دهک‌های پایینی جامعه هم فشار بیشتری را تحمل کرده‌اند.

رئیس جمهوری اسلامی در پیام نوروزی خود اعتراف کرد که مردم ایران از نظر معیشتی در مضیقه قرار دارند. روحانی وعده داد که تورم را مهار و بازار ارز را متعادل کند. رهبر جمهوری اسلامی نیز سال ۹۸ را سال «رونق تولید» نامگذاری کرده است. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در نوشته‌ای در اینستاگرام در پاسخ به خامنه‌ای برخی از چالش‌ها را آشکار کرد. همتی نوشت:

«رونق تولید و تقویت ارزش پول ملی در گرو چند نکته مهم است: کاستن از وام‌های تکلیفی کاهنده توان بانک‌ها، تلاش برای کاستن از فشار ناترازی بودجه جاری دولت بر سیستم بانکی و بانک مرکزی، کاهش معوقات بانکی و فروش اموال مازاد بانک‌ها، پیگیری با قدرت اصلاح ناترازی بانک‌های کشور، برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد و اصلاح نقشه تجاری کشور و مبادی وارداتی و مقاصد صادراتی و از این طریق کاهش نیاز کشور به ارزهای مورد هدف تحریم‌های آمریکا.»

در یک کلام: پایان رانت‌خواری و در همان حال کاستن از بار مالی دولت و واگذاری مسئولیت‌های دولت به بخش خصوصی، ادامه راهی که روحانی در سال‌های گذشته در پیش گرفت اما با خروج آمریکا از برجام به بن‌بست خورد.

مرکز ملی آمار یکم فروردین ۹۸ نرخ تورم در سال گذشته را ۲۶,۹ درصد اعلام کرد. بر اساس این گزارش تنها در اسفند ۹۷ نرخ تورم بیش از ۳ درصد افزایش یافت. در این معنا خانوارهای ایرانی در اسفند گذشته ۴۷,۵ درصد برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان بیشتر هزینه کرده‌اند. تنها در اسفند ۹۷ خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیش از ۶ درصد و کالاهای عمومی و خدمات نیز نزدیک به ۳ درصد گران شده‌اند.

بر اساس گزارش مرکز آمار در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «قند و شکر و شیرینی» (شکر، قند و نبات)، گروه «گوشت» (گوشت گوسفند، گاو، ماهی و گوشت مرغ)، گروه «سبزیجات» (پیاز، کاهو، خیار، سیب‌زمینی، لوبیا سبز و کدو سبز)، گروه «دخانیات» و گروه «انواع نوشیدنی‌ها» (چای خارجی) بود. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو)، گروه «پوشاک و کفش» و گروه «هتل و رستوران» (انواع غذاهای سرو شده در رستوران)، گروه «تفریح و فرهنگ» (انواع تلویزیون، مانیتور و لوازم و تجهیزات رایانه» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل از آن یعنی بهمن ۹۷ داشته‌اند.

بر اساس این گزارش خانوارهای روستایی بیش از خانوارهای شهری تحت فشار بوده‌اند. به همین ترتیب دهک‌های پایینی جامعه هم فشار بیشتری را تحمل کرده‌اند. بنا به گزارش مرکز آمار دامنه تغییرات نرخ تورم هزینه‌های جاری دهک اول جامعه را ۹,۵درصد افزایش داده در حالی که هزینه‌های جاری دهک دهم جامعه ۲۸,۹ درصد افزایش یافته است.

۲۸ اسفند شورای عالی کار سرانجام پس از ۱۲ ساعت مذاکره با افزایش ۳۶,۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران موافقت کرد. حداقل دستمزد کارگران با در نظر گرفتن دیگر مزایای جانبی به دو میلیون تومان رسید. این در حالی است که تشکل‌های مستقل کارگری با در نظر گرفتن نرخ واقعی تورم خواهان آن بودند که حداقل دستمزد ۷ میلیون تومان باشد. یک عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی یکم فروردین گفته است انتظار می‌رفت شورای عالی کار دستمزد کارگران را به نوعی مصوب می‌کرد که حداقل‌های سبد معیشتی خانوار کارگری تأمین می‌شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    بله این تورم اقتصادی فقط وفقط وفقط شامل اقتصادآخوندساخته برای مردم میشود وهیچ ربطی به اقتصاد عناصر حکومتی و شرکاء و سپاه پاسداران و بسیج و حوزه علمیه و سوپرمیلیاردرهای قشون اخوندتبار نمی شود..درست همان اقتصاد مال الاغ خمینی برای مردم غیر وابسته حکومتی را شامل میشود..سالی که شروع شد سالی است که بسیاری اعلاوه بربیکارشدن ونداشتن مخارج زندگی و آجاره و پرداخت مالیات ها وادار به خانه بدوشی و کارتن خوابی و اطراق کردن درکنارخیابان ها خواهند شد ...تهران به شهرگدانشین هاتبدیل خواهد شد ..این یک تصور نیست بلکه حقیقتی است که درهمین سال بوقوع خواهد پیوست...