ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان بریتانیا با تمام گزینه‌های نحوه خروج از اتحادیه اروپا مخالفت کرد

نمایندگان مجلس عوام با ۴۴۱ رأی آری در برابر ۱۰۵ رأی منفی به طرح نخست‌وزیری برای تعویق برگزیت و دستیابی به توافق رأی مثبت دادند. آنها اما با تمام پیشنهادها برای نحوه خروج مخالفت کردند.

در حالیکه شمارش معکوس برای ضرب الاجل خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) آغاز شده، سرنوشت این بحران سه ساله‌ همچنان نامشخص است. نمایندگان پارلمان بریتانیا به رای‌گیری در مورد گزینه‌های پیش روی برای برگزیت پرداختند. نمایندگان با تعویق برگزیت برای دستیابی به یک توافق جهت خروج رأی مثبت داده‌اند. اما با تمام گزینه‌های مطرح‌شده برای نحوه خروج مخالفت کردند. نخست‌وزیر بریتانیا در تلاش بود اکثریت لازم در مجلس عوام برای تصویب توافق‌نامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به دست آورد. ترزا می به نمایندگان پیشنهاد داد که اگر توافق‌نامه را بپذیرند، استعفا می‌دهد.

مخالفان برگزیت در برابر پارلمان بریتانیا ــ عکس از آرشیو

پارلمان بریتانیا چهارشنبه شب ۲۷ مارس / هفتم فروردین با ۴۴۱ رأی آری در برابر ۱۰۵ رأی منفی به طرح نخست‌وزیری برای تعویق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) و دستیابی به توافق رأی مثبت داد. به‌این ترتیب در صورت موافقت نمایندگان با طرح خروج، بریتانیا به جای ۲۹ مارس،‌ ۲۲ مه اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد. آنها اما با تمام گزینه‌های مطرح‌شده برای نحوه خروج از جمله طرح حزب کارگر ــ حزب اصلی اپوزیسیون ــ‌ مخالفت کردند.

جان برکو، رئیس مجلس عوام بریتانیا هشت گزینه را از میان چندین گزینه پیشنهادی انتخاب کرد و به رای گذاشت. این گزینه‌ها از لغو برگزیت تا خروج از اتحادیه بدون هیچ توافقی را شامل می‌شدند.

پیش‌بینی شده بود که رای گیری نمایندگان پارلمان لزوما به یک نتیجه قطعی و با حداکثر آرا منجر نشود. از جمله گزینه‌های پیش روی نمایندگان پارلمان بریتانیا، برگزاری رفراندوم دیگر، توافقی برای پیوستن به «بازار واحد» به شکل نروژ، مذاکره برای یک اتحادیه گمرکی جدید پس از خروج از اتحادیه و خروج بدون توافق بود.

طرح رفراندوم دوباره با اختلاف اندکی با ۲۶۸ رأی آری به تصویب نرسید اما طرح خروج بدون توافق با چهارصد رأی مخالف به سختی شکست خورد.

عده‌ای از نمایندگان پارلمان بر طبق نظر خود رای دادند و خواسته حزب‌شان را دنبال نکردند.

حامیان سرسخت برگزیت در حزب محافظه‌کار که بوریس جانسون وزیر خارجه پیشین سرشناس‌ترین چهره در میان آنهاست، پس از دو بار مخالفت با طرح می گفتند که بار سوم به آن رأی مثبت خواهند داد. این تغییر رأی پس از آن رخ داد که می از کناره‌گیری در صورت تصویب طرح‌اش گفت.

ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا چهارشنبه گفت که برای پذیرش توافق او برای خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) حاضر است از مقام خود کناره‌گیری کند. مجلس عوام بریتانیا تاکنون دوبار این طرح را رد کرده است.

بر اساس اعلامیه دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، ترزا می به نمایندگان حزب محافظه‌کار گفت:

«ما باید این توافق را بپذیریم و برگزیت را به سرانجام برسانیم. من حاضرم این شغل [نخست‌وزیری] را پیش از آنچه می‌خواستم ترک کنم تا آنچه برای کشور و حزب‌مان خوب است،‌ انجام دهیم».

اما حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی گفت که به طرح می رأی نخواهد داد. این حزب پشتیبان دولت محافظه‌کار می است.

روشن نیست که بریتانیا چه زمانی و چطور از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. در حالی‌که دولت ترزا می‌ موفق نشده نظر پارلمان را برای طرح خروج‌اش از اتحادیه اروپا جلب کند، اکنون پارلمان کنترل را در دست گرفته است.

عدم قطعیت در مورد سرنوشت برگزیت که مهمترین اقدام سیاسی‌ـ‌اقتصادی عمده بریتانیا از زمان جنگ جهانی دوم است، متحدان اروپایی و سرمایه‌گذاران را بهت زده کرده.

پیشینه برگزیت

مخالفت با عضویت در اتحادیه اروپا در بریتانیا خواسته ای دیرینه است. بریتانیا سال ۱۹۷۳ عضو اتحادیه شد اما دوسال بعد و در پی یک بحران داخلی عضویت در اتحادیه به رای گذاشته شد، در آن زمان بریتانیایی‌ها با رای ۶۷ درصد موافق در برابر ۳۳ درصد مخالف به ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند. با این وجود مخالفت‌ها ادامه یافت.

اتحادیه اروپا یکی از قدرتمندترین بلوک‌های جهان است. این اتحادیه سیاسی‌‌ـ‌اقتصادی از ۲۸ کشور اروپایی تشکیل شده و حدود ۵۱۳ میلیون تن مجموعاً عضو این اتحادیه به حساب می‌آیند. سال ۲۰۱۶ در جریان یک رفراندوم در بریتانیا، حدود ۵۱ درصد از رای دهندگان به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای دادند.

پانویس:

این خبر با اطلاعات تازه و با تغییر تیتر به روز می‌شود

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.