ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خوزستان: استاندار پرخاشجو، استان بحران‌زده

استانداری خوزستان اعلام کرده که زنان، کودکان و سالمندان شهرها و روستاهای حوضه کرخه را ترک کنند. همزمان مقاومت‌ها و اعتراض‌ها هم بالا گرفته است.

استانداری خوزستان اعلام کرده که زنان، کودکان و سالمندان شهرها و روستاهای حوضه کرخه را ترک کنند. همزمان مقاومت‌ها و اعتراض‌ها هم بالا گرفته است.

خوزستان: استان بحران‌زده

در شبکه‌های اجتماعی ویدیویی از برخورد پرخاشگرانه غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان با یک شهروند خوزستانی دست به دست می‌شود. در این فیلم شهروند معترض می‌گوید:

«خونه من اهوازه و اونجا رو آب نبرده. اما دلم می‌سوزه برای عرب‌های اینجا. شما کاری می‌کنید برای عرب‌ها یا فقط برای سوریه؟»

استاندار خوزستان پاسخ می‌دهد:

«حرف بی‌ربط نزن. آدم مخالف نظام بی‌تربیت. برو!»

مدیریت بحران استان خوزستان دوشنبه ۱۹ فروردین اعلام کرد که در پی بالا آمدن دبی رودخانه‌های دز، کرخه و کارون ۱۸۲ روستا در حوضه این رودخانه‌ها تخلیه شده‌اند. از میان این روستاها ۶۱ روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند. بر اساس این گزارش تاکنون به ۴۶۰۰ واحد مسکونی آسیب وارد شده و ۳۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نیز در معرض خطر قرار دارند. همچنین حدود ۳۰ هزار نفر هم به ۴۷ اردوگاه اسکان اضطراری منتقل شده‌اند. با افزایش ورودی سدها، به ویژه سد کرخه استانداری خوزستان خواهان خروج کودکان، زنان و سالمندان از شهرها و روستاهای حوضه کرخه شده است. هفته گذشته ساکنان این روستاها به دلیل بدعهدی دولت در پرداخت غرامت به آن‌ها در سیل قبلی خوزستان در برابر تخلیه روستاها مقاومت کردند. شامگاه چهارشنبه ۱۴ فروردین گروهی از جوانان منطقه نیزارهای نیشکر هفت‌تپه به طرف خودروی فرمانده قرارگاه کربلا در جنوب غرب سنگ و چوب انداختند. پاسدار احمد خادم‌الشهدا در گفت‌وگو با ایرنا این خبر را تأیید کرده بود.

در ویدیوی دیگری یکی از جوانان خوزستانی در حاشیه گفت‌وگوی خبری استاندار خوزستان با رسانه‌ها دیده می‌شود که یکی از اقلام اهدایی را سر دست بلند می‌کند و فریادکنان می‌گوید:

«نگاه کن، نگاه کن برادر. همه‌ش مال مردمه. کجایید شما که حرف از انتخابات می‌زنید؟»

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۱۹ فروردین هشدار داد که ممکن است سوسنگرد زیر آب برود. قاسم ساعدی درباره یکی از دلایل مقاومت مردم گفت:

«مدیریت ستاد بحران دستور تخلیه شهرهایی مثل سوسنگر، رفیع، بستان را صادر کرده اما مردم وابسته به زندگی خود هستند و نمی‌توانند خودشان را به راحتی قانع کنند که در یک چادر زندگی کنند. تاکنون بیش از ۸۰ درصد مردم این شهر خانه‌های خود را تخلیه نکردند. متأسفانه دولت باید استراحتگاه‌هایی را در اطراف دشت آزدگان تجهیز می‌کرد که این کار را انجام نداده است و این اردوگاه‌ها را در اهواز تشکیل داده که انجام این کار باب میل مردم نیست چرا که مردم نمی‌توانند از خانه و کاشانه خود دور باشند.»

هفته قبل خبرهایی درباره درگیری نیروهای سپاه با روستائیان خوزستان منتشر شده بود. سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه اما این خبرها را تکذیب کرد. رمضان شریف گفت:

« اولویت و تمرکز سپاه بر مدیریت و اجرای اقدامات امدادی، خدماتی و کمک‌رسانی به مردم است. از این گذشته، مسئولیت اجرای مصوبات شورای تأمین استان‌ها در شرایط خاص به عهده نهادهای انتظامی و قضایی است.»

یک روز بعد عبود جلیزی، کشاورز سیل‌زده اهل خوزستان که در درگیری با نیروهای سپاه در روستاهای جلیزی، صگور و شاکریه در مسیر الله‌اکبر دشت آزادگان خوزستان مجروح شده بود درگذشت. کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گزارش داده که نیروهای امنیتی تاکنون احمد کعبی و یعقوب کعبی (از اهالی روستای گوریه از توابع شعیبیه در شهرستان شوشتر) و خلف مروانی (از اهالی روستای مروانه از توابع بخش مرکزی اهواز) را بازداشت کرده‌اند و به مکان نامعلومی انتقال داده‌اند.

عبدلرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور که به خاطر عملکرد ستاد بحران در مدیریت سیل مورد انتقاد قرار گرفته است، جمعه گذشته اعلام کرد که با هماهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات، موکب‌های اربعین «به منظور امدادرسانی و رفع نیاز غذایی سیل‌زدگان» در مناطق سیل‌زده مستقر می‌شوند.

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس نیز با انتشار پیامی بر ضرورت اعزام موکب‌های اربعین به پلدختر، سوسنگرد و بستان تأکید و اعلام کرده که او و گروهی از فرماندهان سپاه به مدت یک ماه در خوزستان مستقر می‌شوند.  همزمان با بالا گرفتن انتقادها در شبکه‌های اجتماعی از پرخاشگری استاندار خوزستان، رسانه‌های نزدیک به سپاه ویدیویی از گفت‌وگوی دوستانه قاسم سلیمانی با یک کشاورز خوزستانی در منطقه رفیغ به زبان عربی را منتشر کرده‌اند. اوایل فروردین در مدیریت بحران سیل در استان گلستان اختلاف دولت و سپاه یک بار دیگر آشکار شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بدون تعارف

    انتقادات بدون تعارف یک شهروند اهل حميديه به استاندار خوزستان تشکر می‌کنیم که فقط به فکر خودتون هستید نه مردم. تشریف ببرید تو دفترتون بشینید، ما راحتیم. #سیل_خوزستان #سلبریتی_ولایی #شوراهای_مردمی

  • پیام یک کارگر

    حالا که نارضایتی مردم از دولت و از مسئولین بالا گرفته بعضی از این مسئولین اومدن دوباره مردم رو فریب بدن. دارن معذرت خواهی می کنن. از نماینده مجلس گرفته تا استاندار... فکر میکنن که باز هم می تونن مردم رو فریب بدن. آقای استاندار خوزستان که تا دیروز داشتی به مرد معترض بد و بیراه می گفتی اگر واقعا پشیمونی که بیا و استعفا بده. مثل سیاست مدارای کشورهای دیگه که وقتی یک اشتباهی می کنن بعد استعفا میدن. جناب نماینده مجلس اگر خودت اعتراف می کنی که مسئول این بدبختی ها تو و امثال تو هستن خوب از اون بالا بیا پایین. بیا استعفا بده....معلومه که استعفا نمی دید. چون شما تا آخرین قطره خون ما رو هم می خواید بمکید. اصلا اگر استعفا بدید چطور پول بفرستید برای بچه هاتون تو اروپا و آمریکا؟ شما فکر کردید اگر معذرت خواهی کنید مردم دیگه فراموش میکنن که چه بلاهایی سرشون اومده؟ ما دیگه گول این حرفای شما رو نمی خوریم. پیام یک کارگر دریافت و انتشار توسط: کانال مستقل کارگران هفت تپه

  • نیلوفر پارسی

    نخیر جناب سیامک, به نظر می رسد که این شما هستید که چندان به جزئیات این آبروریزی استاندار خوزستان دقت نکرده اید. اولاً که, اظهارات آن مرد اهوازی کاملا صحیح و درست بود, و ج.ا. بسیار بیشتر به مردم در سوریه و عراق و یمن کمک کرده است, تا این دو هفتهء اخیر در کمک به مردم ایران, یا عرب نشینان خوزستان. دوماً, دیروز خود استاندار نالایق خوزستان ازمردمی کە بە مدیریت فاسد جمهوری اسلامی اعتراض کرده اند, با حضور در شهرستان حمیدیه عذر خواهی کرد. که همه جا در رسانه های اجتماعی منتشر شده است, اما متاسفانه در اینجا نمیشود گذاشت. حالا کاسه داغتر از آش در اینجا کیست؟ مردم سیل زده یا مدافعان مقامات نالایق ج.ا.؟

  • سیامک

    سلام خواهشن توی این بحران و گرفتاری مردم فرا فکنی نکنید واقعا اون شخص حرف بی ربطی زده و توی این اشفته بازار میخواد چاپ لوسی کنه اگر مشکل خودش بود حرفی نبود ولی کاسه داغ تر از اش شده این بابا