ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری‌ سنگین بین طالبان و داعش در شرق افغانستان

حدود ۵۰۰ خانواده افغان به دلیل درگیری‌های سنگین طالبان و داعش از ولسوالی‌های شیرزاد و خوگیانی در ننگرهار گریخته‌اند. از شمار کشته‌شده‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.

مقام‌های افغانستان از درگیری‌ شدید بین دو گروه جهادی رقیب، طالبان و دولت اسلامی (داعش) در شرق افغانستان خبر می‌دهند. همزمان کشورهای آمریکا، چین و روسیه سعی در بازگرداندن طالبان به میز مذاکره با دولت مرکزی دارند. جلوگیری از عملیات تروریستی داعش از خاک افغانستان یکی از تضمین‌های طالبان در مذاکرات صلح با آمریکا بود.

اعضای طالبان در کنار یک خودروی زرهی ارتش افغانستان در آتش‌بس عید فطر گذشته ــ عکس: آرشیو

به گزارش خبرگزاری رویترز، سهراب قادری عضو شورای ولایتی ننگرهار افغانستان، از اشغال شش روستا به دست داعش در ولسوالی‌های «شیرزاد» و «خوگیانی» این ولایت خبر داده است.

به گفته او، حدود ۵۰۰ خانواده به دلیل این درگیری‌ها از منطقه گریخته‌اند. آنها هنگام فرار به گزارشگران رویترز گفته‌اند که از ترس جان‌شان تن به آوارگی داده‌اند.

هنوز آمار دقیقی از شمار کشته‌شدگان در دست نیست.

عطاءالله خوگیانی، یک سخنگوی فرماندار ننگرهار وعده داده است که مقام‌های دولتی برای آوارگان جنگ‌زده غذا و دارو تهیه خواهند کرد.

قدرت طالبان، حضور داعش

طالبان اکنون از هر زمان دیگری نسبت به ۱۸ سال گذشته قلمروی بیشتری از افغانستان را در اختیار دارد. دولت طالبان ۲۰۰۱ پس از حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان سرنگون شد.

اعضای داعش اما از ۲۰۱۴ در شرق افغانستان ظهور کردند. آنها از آن زمان با هر دو نیروهای دولتی و طالبان در حال جنگ هستند. هرچند مرداد ۱۳۹۶ مقام‌های افغان از نخستین عملیات مشترک این دو گروه در منطقه میرزااولنگ و کشتار فجیع ۵۲ غیرنظامی خبر داده بودند.

ارتش ایالات متحده شمار اعضای داعش را ۲۰۰۰ تن تخمین می‌زند. بسیاری از آنها اعضای پیشین طالبان بودند و با اعضای داعش در سوریه و عراق ارتباط مستقیم داشتند.

داعش در افغانستان را گاه «دولت اسلامی خراسان» می‌خوانند. این گروه در سال‌های اخیر به شمال کشور نیز نفوذ کرده است. به گفته رویترز، خشونت و شقاوت اعضای داعش حتی در مقیاس جنگ‌های خونین افغانستان هم «غیرعادی» است.

ننگرهار در مرز با پاکستان یکی از مقرهای اصلی داعش در افغانستان است اما چند روستا در ولسوالی‌های شیرزاد و خوگیانی از سوی طالبان کنترل می‌شوند.

بیش از ۱۵۰ عضو داعش در اوت گذشته پس از شکست از طالبان در ولایت شمال غربی جوزجان، تسلیم مقام‌های امنیتی افغان شدند.

طالبان و صلح افغانستان

گروه طالبان مذاکرات صلح با کشورهای مختلف، به‌ویژه آمریکا را از سال گذشته آغاز کرد.

در چهارمین دور مذاکرات صلح افغانستان در دوحه پایتخت قطر، گروه طالبان در گفت‌وگو با زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور افغانستان ضمانت داد که پس از خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان، گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش از خاک افغانستان عملیات انجام ندهند.

قرار بود این گروه جمعه ۳۰ فروردین / ۱۹ آوریل در دوحه با هیأت نمایندگان دولت مرکزی نیز مذاکره کند اما این نشست به دلیل اختلاف بر سر حاضران در آن لغو شد.

خبرگزاری رویترز اما چهارشنبه چهارم اردیبهشت گزارش داد که کشورهای آمریکا، چین و روسیه در تلاش‌اند تا طالبان را بار دیگر بر سر میز مذاکره با طرف افغان حاضر کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عقرب و مار

    این خبر یادآور مثل معروف است: از ترس مار غاشیه به عقرب جراره پناه بردن!