ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف نسبت به «عواقب» تحریم‌های نفتی به آمریکا هشدار داد

ظریف در نیویورک گفت ایران به فروش نفت خود ادامه خواهد داد، برای نفت خود مشتری خواهد یافت و از تنگه هرمز استفاده خواهد کرد. او گفت اگر آمریکا در تنگه هرمز اقدامی بکند با سپاه طرف خواهد شد.

محمدجواد ظریف در نیویورک بار دیگر درباره افزایش فشارهای آمریکا بر ایران سخن گفت. او گفت با این فشارها سیاست‌های ایران تغییر نخواهد کرد و جمهوری اسلامی به فروش نفت ادامه خواهد داد، برای نفت خود مشتری خواهد یافت و در این راه همچنان از تنگه هرمز استفاده خواهد کرد. ظریف به آمریکا هشدار داد که اگر دست به اقدامی در تنگه هرمز بزند با سپاه پاسداران طرف خواهد شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به‌سر می‌برد چهارشنبه ۴ اردیبهشت / ۲۴ آوریل در نشست مؤسسه «جامعه آسیا» شرکت کرد و به سئوالاتی درباره روابط ایران و آمریکا پاسخ داد.

ظریف درباره تلاش‌های آمریکا برای توقف صادرات نفت ایران گفت: «ما به فروش نفت خود ادامه خواهیم داد، همچنان برای نفت خود مشتری خواهیم یافت و همچنان از تنگه هرمز به‌عنوان یک گذرگاه امن برای فروش نفت خود استفاده خواهیم کرد. ما معتقدیم که این موارد عملی خواهد شد اما اگر اقدام احمقانه‌ای از آمریکا سر بزند و این کشور بخواهد جلوی ما را بگیرد، آن‌گاه باید خود را برای عواقب این کار آماده کند.»

ظریف باز نگه داشتن تنگه هرمز را برای ایران «یک مسئله حیاتی» دانست و افزود: «ما این کار را قبلاً انجام داده‌ایم و در آینده نیز انجام خواهیم داد، اما آمریکا بداند نیروهایش باید برای عبور از تنگه هرمز ابتدا با محافظ این تنگه یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صحبت کنند.»

موضوع بستن تنگه هرمز پس از آن‌که آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد بار دیگر مطرح شده است و برخی از مقام‌های ایرانی، از جمله علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تهدید کرده‌اند که اگر آمریکا مانع از استفاده ایران از تنگه هرمز شود، سپاه پاسداران این تنگه را خواهد بست.

روز گذشته یک مقام وزارت خارجه آمریکا از ایران خواست تنگه هرمز و باب المندب را باز نگه دارد. این مقام آمریکایی گفت: «ما از ایران و همه کشورها می‌خواهیم به نقل و انتقال روان انرژی و کالاهای تجاری و آزادی دریانوردی احترام بگذارند.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز پیشتر تهدید کرده بود در صورتی که آمریکا جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد از خلیج فارس نفتی صادر نخواهد شد.

ظریف در این‌باره افزود: «آمریکا باید بداند که خلیج فارس خلیج مکزیک نیست. این شاهراه حیاتی و بخشی حیاتی از امنیت ملی ماست. تا زمانی که امنیت ملی ما تأمین شود این شاهراه باز خواهد بود. [...] قوانین ما در تنگه هرمز تغییر نکرده‌اند و راه‌های مکالمه باز است. آن‌ها (آمریکایی‌ها) می‌توانند با هماهنگی با ایران وارد تنگه شوند و با هماهنگی با عمان خارج شوند. این انتخاب آن‌هاست.»

وزیر خارجه ایران درباره فشار تحریم‌های آمریکا گفت: «تحریم‌ها قطعاً اقتصاد ما را تحت فشار می‌گذارد و قطعاً روی مردم تأثیر دارد اما سیاست‌های ما را تغییر نخواهند داد، هرگز چنین نخواهد شد.»

روز دوشنبه، دوم اردیبهشت / ۲۲ آوریل دولت آمریکا اعلام کرد که معافیت ایتالیا، تایوان، ترکیه، چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هند و یونان از تحریم نفتی ایران را تمدید نمی‌کند. این معافیت‌ها دوم ماه مه به پایان می‌رسند.

پس از آن مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی قول داده‌اند که کمبود نفت ایران را جبران کنند.

برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که روند به صفر رساندن صادرات نفت ایران از دوم مه آغاز می‌شود.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه اعلام کرده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا همچنین در حال بررسی لغو معافیت‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران برای اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی است. آمریکا اگرچه سال گذشته از برجام خارج شد اما معافیت‌های هسته‌ای ایران را تا ماه مه تمدید کرده بود. اگر این معافیت‌ها لغو شوند ‌کشورهایی همچون چین و روسیه قادر به مشارکت در برنامه هسته‌ای ایران نخواهند بود.

آمریکا می‌گوید این فشارها برای آن است که ایران رفتاری عادی در پیش گیرد و در سیاست‌های خود تغییر ایجاد کند و بر سر میز مذاکره بنشیند. ظریف در پاسخ می‌گوید: «ترامپ فکر می‌کند با افزایش فشار بر ایران یا اصطلاحاً فشار حداکثری می‌تواند ما را به زانو در آورد. او در اشتباه است.»

به‌گفته وزیر خارجه ایران، این آمریکاست که با نقض معاهدات بین‌المللی رفتاری غیرعادی دارد و ایران با کشوری که تعهدات خود در برجام را زیرپا گذاشته است نمی‌تواند مذاکره کند.

ظریف در بدو ورود خود به نیویورک نیز بازگشت جمهوری اسلامی بر سر میز مذاکره را به‌عهده آمریکا دانسته و گفته بود آمریکا طرف مذاکره‌کننده معتبری نیست: «ما هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکردیم، ما به دیدارهای خود با اعضای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای ادامه می‌دهیم. این آمریکا است که تصمیم گرفت به میز مذاکره پایان دهد.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران امروز (چهارشنبه) در نشست هیئت دولت، درباره به صفر رساندن صادرات نفت ایران گفت: «این کار امکان‌پذیر نیست و ما به روش‌های مختلف نفت خود را به فروش خواهیم رساند و آمریکا با این‌گونه اقدامات خود به تمام ملت‌های جهان و همه شرکت‌های نفتی دنیا و حتی به ملت خودش ظلم می‌کند.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز روز چهارشنبه در واکنش به لغو تمدید معافیت‌های نفتی آمریکا گفت: «ما آن ‌قدری که نیاز داریم و خودمان اراده می‌کنیم، می‌توانیم نفت خود را صادر کنیم».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ولایت خندان سپاهی

    دیگر نیازی ینست که امثال من ناشناس بیام کلی ثابت کنم که این نظام برنامه نابودی جهانی دارد، خود سپاهیان اخوندها دارند بازگویی تکرار میکنند. همان نقشه های مصرح کتب رسابل مراجع و قانون اسلسی شان... فقط چقدر باعث تاسف است نیمی کامنتهایم در چند سال توسط سایتهایی که بهشان اعتماد کردم سانسور شد! انبوهی نظر دگراندیشانه که بارها گوشرد کرد نمیشود به هیچ کسی اعتماد کرد در دنیا سیاست. تنهایی و مظلومیت...

  • عفت منافی

    جناب ظریف یاد ندارد که این نظامیان ج.ا. هستند که تهدید به بستن تنگه هرمز کرده اند، میکنند و خواهند کرد؟ اقدامی که آمریکا به آن دست بزند جلوگیری از بسته شدن تنگه خواهد بود پس از اقدام بسیار بسیار بسیار احمقانه‌ برادران قاچاقچی.

  • الوالحسنU

    با عرض سلام و احترام واقعا باعث تعجب است كه در هيچ شرليطي دولت مردان ما حاظر نستند ازنحربيات خود و از تحربيات دي دگر كشورها استفاده كنند . هر كشوري در اين دنياي خاكي بدنبال منافع ملي است و بازي ايدولوژي يك تتعوري شكست خورده است چرا يايد بك حكومتي مردمش را فداي ايدولوژي و بخيال خودش گسترش هلال شيعي ميتواند گيترش يابد سابقه نشان داده اين امري محال است و پا فشاري در صدور دين باعث خواهد كه شده مردم داخل كشور از دين گيران شوند و كفه ترازوي ارزوهاي دنيايي كردن ادولوژي بالا نخواهد امد توصيه من به دولت مردان خصوصا مراجع تقليد و روحانياني كه چشم به وصعيت اقتصادي بسته نه دزد ميبند و نه راه ن و فقط فكر رويري عستمد و صدور انقلابي كه از زوون شكست خورده است ميباشند مردم يكبار متولد ميشوند جلوي زندگي الرومند مردم را بيشتر از اين تگيريد اگر توان اصلاح نداريز كه تجربهً٤٠ ساله نشان داده كه نداريد مسلمان وار كنار برويد و كار را به ماردان بسپاريد و نه متعهز كه عاقلش اختلاس است و دزدي و نابودي كشور را باقبل از انقلاب بيطرفانه مقايسه كنيد و خود از عملكرد خود صادقانه بنكريد كه چه كردبد جز دوستان هزار فاميل بقيه در بدلختي و ناكجا اباد سير ميكنند مسلمان واقعي باشيد و انسان و همه با يك كار خداپسندانه كارهاي امور كشور زا به اهلش بسپاريد بگزاريد مرد و زن پيرو جوان اسوده زندگي كنند از خشم خدا بترسيد به اميد روزي كه سر عقل بياييد امشاله

  • آیت... شنگولیان

    به به برادر ظریف بارک الله، احسنت. شیر مادرت حلالت. همینطور پشت هم قپی بیا تا بالاخر این برادر ترامپ از خر شیطان پائین بیاد. بقوت الهی شاید هم مسلمان شد. اگر بخواست خدا بسلک بسیج و حزب الله در بیاد که دیگه نور الا تور میشه.

  • حميد

    دو جمله زير كه شرط در گير نشدن هست دو معني متفاوت و متناقض دارد، از يك طرف ظريف ميگويد اگر جلوي ما را بگيرند در گير ميشويم و بار ديگر ميگويد ما جلوي آنها را خواهيم گرفت وبا اجازه ما بايد عبور كنند: - اگر اقدام احمقانه‌ای از آمریکا سر بزند و این کشور بخواهد جلوی ما را بگیرد، آن‌گاه باید خود را برای عواقب این کار آماده کند.» - قوانین ما در تنگه هرمز تغییر نکرده‌اند و راه‌های مکالمه باز است. آن‌ها (آمریکایی‌ها) می‌توانند با هماهنگی با ایران وارد تنگه شوند و با هماهنگی با عمان خارج شوند. این انتخاب آن‌هاست.»