ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار مقام امنیتی درباره خیابانی شدن اعتراضات کارگران

با گسترش مشکلات اقتصادی و احتمال بروز اعتراضات اجتماعی، مسئولان امنیتی به فکر پیش‌گیری هستند. معاون امنیتی وزیر کشور می‌گوید مشکلات کارگران پیش از آن‌که به خیابان بیایند باید رفع شود.

در حالی‌که وضعیت اقتصادی ایران خوب نیست و مشکلات اقتصادی روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، احتمال بروز اعتراضات اجتماعی نیز وجود دارد. مسئولان امنیتی از هم‌اکنون به فکر مهار این اعتراضات احتمالی هستند. معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در نشستی با مسئولان امنیتی درباره مسائل پیش روی آن‌ها در سال جاری، نسبت به اعتراضات کارگری هشدار داد و گفت مشکلات کارگران پیش از آن‌که به خیابان بیایند باید رفع شود.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت در جلسه‌ای با معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌های کشور به‌منظور برآورد مسائل امنیتی سال ۹۸ بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط دستگاه‌های مختلف، به اعتراضات کارگری اشاره کرد و گفت: «رسیدگی به مشکلات صنفی و کارگری همچنان جزو اولویت‌های ماست. باید رسیدگی کنیم تا مطالبات حقیقی تحقق یابد و رسیدگی از سوی مسئولان صورت بگیرد باید جلودار باشیم و پیش از آن‌که صدای آن‌ها درآید و به خیابان بیایند، باید رفع شود.»

اعتصاب‌ها و اعتراضات کارگری در چند سال اخیر روندی فزاینده داشته و سال ۹۷ به نسبت سال‌های قبل از گستردگی و عمق بیشتری برخوردار شده است. کارگران در سال ۹۷ با اشکال گوناگون مقاومت و مبارزه از جمله برپایی اعتصاب‌های طولانی‌مدت (نمونه مجتمع نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی فولاد اهواز)، اعتصاب‌های سراسری (نمونه اعتصاب‌های سراسری معلمان و بازنشستگان)، و اعتصاب کارگران در یک رشته کاری (کارگران ابنیه راه‌آهن) سطح نوینی از مبارزات خود را به نمایش گذاشتند. در این اعتراضات ده‌ها کارگر بازداشت شدند و شماری از آن‌ها همچنان در زندان‌ها هستند.

با وجود آن‌که مسئولان به وخامت وضعیت معیشتی کارگران و سایر مزدبگیران و گسترش فقر و بیکاری اذعان می‌کنند، اما تغییری در این وضعیت دیده نمی‌شود، از ایجاد شغل خبری نیست، حداقل مزد برای سال ۹۸ به روال گذشته چند برابر زیر خط فقر تعیین شده و کاهش ارزش پول ملی سطح معیشت کارگران را بازهم تنزل خواهد داد.

ذوالفقاری یکی از موضوعات مهم را تجمعات صنفی دانست و بدون اشاره به بازداشت فعالان کارگری گفت: «[این تجمعات] همیشه به درگیری می‌انجامید ولی امروز شاهدیم که مردم برای مطالبات خود تجمع می‌کنند و دیگر مشکل امنیتی نیستند و مردم به صورت مسالمت‌آمیز مطالبات خود را طلب می‌کنند.»

اشاره تلویحی این مقام امنیتی به اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در حدود ۱۰۰ شهر ایران است. در این اعتراضات که چند روز به‌طول انجامید درگیری‌هایی رخ داد و ده‌ها نفر از معترضان بازداشت شدند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور همچنین سال گذشته را به‌لحاظ امنیتی، سالی «سخت» عنوان کرد اما افزود: «در امسال شرایط خوب است.»

به‌گفته او موضوع «امنیت در سیل و ایام نوروز به خوبی انجام شد» اما در استان‌های مرزی «باید کنترل مرزها بیشتر شود» و موضوع امنیت انتخابات اسفندماه سال جاری را «باید از امروز آغاز کرد».  

در هفته‌های اخیر محدود کردن امکان امدادرسانی افراد و سازمان‌های داوطلب در مناطق سیل‌زده با بازداشت دست‌کم ۵۰ تن از امدادگران همراه شده است. گفته می‌شود بیشتر این افراد هنگام حضور مسئولان کشوری و لشکری برای بازدید از مناطق سیل‌زده، به انتقاد از آن‌ها به دلیل کمک‌رسانی نامناسب به مردم سیل‌زده پرداخته‌اند.

در پیوند با امنیت استان‌های مرزی نیز در بهمن‌ماه گذشته گروه جیش‌العدل به اتوبوس پرسنل شیفت سپاه پاسداران در جاده خاش به زاهدان حمله کرد و دست‌کم ۲۷ نفر از پرسنل سپاه را کشت و ۲۰ نفر را مجروح کرد.

ذوالفقاری در این‌باره گفت: «طرحی برای کنترل مرزهای شرق داریم تا کنترل مرزهای شرقی صددرصد شود.» او افزود با توجه رهبر جمهوری اسلامی «قرار شده است تا با تخصیص ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی این موضوع حل و تکمیل شود».

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور همچنین بر کنترل بیشتر ورزشگاه‌ها در مسابقات ورزشی و کنترل نگهداری سلاح‌های غیرمجاز در سال جاری تأکید کرد.

ظهر شنبه ۷ اردیبهشت یک روحانی ۴۶ ساله به نام مصطفی قاسمی در محله حاجی همدان با اسلحه کلاشنیکف به‌دست فردی کشته شد. خبرگزاری میزان یک روز بعد به نقل از فرمانده انتظامی استان همدان خبر داد که قاتل پس از تعقیب و گریز با پلیس کشته شده است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم در دیدار با فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی، بر جلوگیری از خرید و فروش سلاح در فضای مجازی تأکید کرد.

جمعه شب ششم اردیبهشت نیز در جریان دیدار تیم‌های پرسپولیس تهران و سپاهان اصفهان در ورزشگاه آزادی تهران درگیری‌هایی رخ داد که در آن ۲۴۵ نفر زخمی شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.