ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراقچی: مسئولیت درگیری سپاه و ارتش آمریکا با واشنگتن است

معاون وزیر خارجه ایران احتمال درگیری نیروهای سپاه و آمریکا در خلیج فارس را رد نکرد. وزارت خارجه ایران اعلام کرد که پیشنهاد تبادل زندانیان به معنای آغاز مذاکره نیست.

معاون وزیر خارجه ایران درباره احتمال رو در رو شدن نیروهای سپاه پاسداران و ارتش آمریکا هشدار داد و برجام را تنها موفقیت دیپلماتیک در منطقه دانست که آمریکا آن را زیر پا گذاشته است. سخنگوی وزارت خارجه نیز پیشنهاد ظریف به آمریکا را تنها مربوط به تبادل زندانیان دانست و نه مذاکره با آمریکا.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه آمریکا

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران که برای رایزنی‌های سیاسی به ترکیه سفر کرده در آنکارا با اشاره به تروریستی خواندن سپاه پاسداران از سوی آمریکا، نسبت به رو در رو شدن نیروهای سپاه و آمریکا در خلیج فارس هشدار داد و گفت: «این دو نیرو که به‌طور متقابل گروه تروریستی خوانده شده‌اند در خلیج فارس و یا منطقه دیگری می‌توانند رو در روی یکدیگر قرار بگیرند و بدون شک مسئولیت چنین وضعی بر عهده آمریکا خواهد بود.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۱۹ فروردین / ۸ آوریل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سپاه پاسداران مهم‌ترین نهادی است که جمهوری اسلامی برای هدایت و اعمال کارزارهای تروریستی خود در سطح جهان در اختیار دارد و به همین سبب در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار می‌گیرد. شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد دولت آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی توسط دولت آمریکا را «یک اقدام بی‌سابقه و خطرناک» خواند و اعلام کرد که این اقدام صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را به خطر می‌اندازد.

عراقچی توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را «تنها موفقت دیپلماتیک در منطقه» خواند و با بیان این‌که این قرارداد متعلق به جامعه جهانی است، گفت: «خروج آمریکا از برجام برخلاف مصوبات شورای امنیت سازمان ملل موجب کاهش اعتماد ایران به قراردادهای بین المللی شده است.»

به‌گفته او بدون این توافق هسته‌ای منطقه در وضعیت بهتری قرار نخواهد داشت و «با موضع‌گیری‌های آمریکا سطح اعتماد به قراردادهای بین‌المللی کاهش یافته است».

عباس عراقچی از همکاری‌های اروپا با ایران پس از خروج آمریکا از برجام نیز انتقاد کرد و گفت با وجود گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام و در پی آن راه‌اندازی ساز و کار مالی تجاری اروپا با ایران، این مکانیسم هنوز فعالیتی ندارد و «صبر ایران لبریز شده»، زیرا تاکنون از منافع برجام بهره‌مند نشده است.

آمریکا پس از خروج از برجام فشارهای خود بر ایران را با اعمال تحریم‌های اقتصادی و نفتی بیشتر کرده و به‌تازگی معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران را نیز لغو کرده است.

به‌رغم تنش هر چه بیشتر بین ایران و آمریکا، محمدجواد ظریف در سفر اخیر خود به نیویورک، ۴ اردیبهشت / ۲۴ آوریل پیشنهاد تبادل زندانیان ایران و آمریکا را مطرح کرد. در واکنش به اظهارات ظریف یک مقام وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت تهران با آزادی زندانیان آمریکایی، جدیت خود را نشان دهد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته، سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت، پیشنهاد محمدجواد ظریف را پیشنهاد تبادل زندانیان دانست و نه مذاکره با آمریکا در مورد موضوعات مورد اختلاف.

او گفت: «مسئله وضعیت زندانیان دارای تابعیت آمریکایی در ایران از مدت‌ها پیش یک موضوع میان آمریکا و ایران بوده و مسأله جدیدی نیست. پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام، در تمام دیدارهای دوجانبه‌ای که در حاشیه نشست‌های کمیسیون مشترک برجام برگزار می‌شد، طرف آمریکایی همواره این موضوع را مطرح می‌کرد.»

به‌گفته موسوی پس از قطع دیدارهای مستقیم دو طرف، این موضوعات از سوی واسطه‌ها دنبال می‌شد.

قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نیز دوشنبه ۹ اردیبهشت در این‌باره گفت: «دشمن می‌خواهد با فشارهای اقتصادی ما را به میز مذاکره بکشاند که این مذاکره مصداق تسلیم است (...) مذاکره در شرایط کنونی با دشمن، تسلیم شدن محض است و قطعاً تن به این ذلت نمی‌دهیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سانسورگزیده از رسانه های خارجی!

    من بر جناب farid هیچ اعتقادی ندارم این حکومت ضد بشری در حالی واپاشی است. بلکه کمابیش در همان راستای ایدئولوژی آخرالزمانی است. در حقیقت این کشور ایران است که واپاشیده. واپاشی و اضمحلال کشور ایران از اهداف جاعش است. رویای خمینی را خامنه از سال 1368 اعلام کرد یعنی جماهیر اسلامی، اینها همچون انگل ایران فعلی فقط بعنوان میزبان موقت در نظر گرفتند. هیچ راه نجاتی نیست بجز حمله کوبنده و تمام کننده کشورهای سکولار به این جرثومه ظلم و فساد جاعش

  • بینا بوف

    سانسور، بزرگترین معضل تعالی فکر و اندیشه است، ساسنور هنوز هم در عصر انفجار و انقلاب ITC (فناوری اطلاعاتو ارتباطات) وجود دارد و حتی بسیار سنگین تر و شدیدتر! چرا میزان ابراز عقاید به تعداد میلیاردها انسان رسیده و بخش بزرگی از آنها یا کلا سانسور می شود و از شدت پردازش سیستم غربالگری منفعت طلبانه و سرکوبگرانه موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی به بهانه های مختلف، نمی توان به نظر عموم برسد. مثل من نوعی که از ترس جان و امنیتم برخی سایتهای فارسی زبان خارجی اعتماد میکنم و میایم کامنت می گذارم و اما ساسنور و حذف می کنند! همان رسانه هایی ادعای حمایت آزادی بیان و مبارزه دیکتاتوری پرظلم و جنایت مثل حاکمان مذهبی ایران دارند! اگر یکی به این نتیجه برسد راه نجات کمک حمله خارجی است، نظرش ساسنور می کند! می گویند ما با سانسور جلوی خشونت می گیریم. حکومت یک کشور 40طی سال کلنگی کرده، انگازی ده ها تا جنگ جهانی در آن اتفاق افتاده!، حالا یکی بیاد د بگوید که بدون حمله نظامی خارجی نمی شود این کشور نجات یابد از هیولای جاعشی (مردم توان سرنگونگی به تنهایی ندارند) نظر سانسور می کنند! در حالی که او فقط دارد نظر را می گوید.

  • farid

    حکومت شما در حال واپاشی است و نیاز بدرگیری ندارد! حکومت اسلامی پادگان در اختیار گروههای تروریستی عراقی و افغانی و لبنانی و نیروی هوایی روسی قرارداده و بندر به هندیها و ماهیگیری به چین وخاک به قطر و دریای خزر به روسها و بخاطر چپاول تمام کارخانه ها و بانکها را ورشکسته وجنگلها و مسیر رودخانه ها را نابود و ویلاسازی کرده و آقازاده ها با ژن برتر را به کشورهای طاغوت فرستاده و در داخل امدادرسان زلزله زده ها را دستگیر میکندو هر صدای اعتراض را به شکنجه و زنجیر و زندان و اعدام میفرستد و خانم مجری بی بی سی با مصاحبه شونده های خاصش همچنان ترامپ را میکوبد ورادیو فردا و صدای آمریکا نیز کامنتها را مثل حکومت اسلامی فیلتر میکنند واز موگرینی و قاشقچی صدها عکس و مقاله نشر کردندوهمچنان در رویای دوران طلایی !!خمینی و گفتگوی تمدنها باطعم ترورهای زنجیری بسر میبرند و در پی راه نجات حکومت فاسدو دیکتاتور قرن وسطایی صادر کننده بمب و تنش میباشند!؟