ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس کمیسیون امنیت ملی: نه از NPT خارج می‌شویم و نه از برجام

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه اعلام کرد که ایران در صدد است با استفاده از توافق هسته‌ای، غنی‌سازی اورانیوم را برای تأمین سوخت مورد نیاز خود دنبال کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که ایران قصد ندارد از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته‌ای ( NPT) خارج شود، بلکه تلاش می‌کند با استفاده از توافق هسته‌ای، غنی‌سازی اورانیوم را دنبال کند.

سازمان انرژی اتمی (عکس: آرشیو)

روز گذشته یک مقام نزدیک به برجام به خبرگزاری‌های داخلی اطلاع داد که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در سالگرد خروج آمریکا از برجام در یک گفت‌وگوی تلویزیونی برنامه‌های ایران برای انجام اقدامات متقابل را اعلام می‌کند. این برنامه‌ها که در چند مرحله تدوین شده، ناظر به بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام درباره «عدم پایبندی اساسی» طرف مقابل به سازمان ملل است که بر اساس آن‌ ایران می‌تواند از اجرای بخشی یا همه تعهدات خود در توافق هسته‌ای خودداری کند.

سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت/ ۷ مه دو نشست در بروکسل برگزار می‌شود: کارشناسان وزارت خارجه ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه در بروکسل در چارچوب مذاکرات ایران با ۱+۴ با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و همچنین نشست کارشناسی ایران، سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا درباره اینستکس با حضور پر فیشر (رئیس اینستکس) و علی‌اصغر نوری (مدیر عامل اینستکس در ایران) نیز برگزار خواهد شد. همزمان با برگزاری این دو نشست، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت ایران به دنبال خروج از برجام و NPT نیست بلکه با استفاده از ظرفیت برجام، ساز و کار داخلی برای تولید سوخت‌ هسته‌ای مورد نیاز را دنبال می‌کند:

«ما از دل برجام دو موضوع را دنبال می‌کنیم و در گام نخست جمهوری اسلامی سازوکار داخلی را برای سوخت مورد نیاز خود طی می‌کند زیرا پیش بینی می‌شود که آمریکایی‌ها در آینده برای سوخت هسته‌ای و تبادلات هسته‌ای هم مشکلاتی ایجاد کنند. ایران از سوی دیگر وارد مذاکرات فنی جدی با آژانس انرژی اتمی و اعضای باقی مانده برجام خواهد شد تا سوخت مور نیاز خود را در سطوح مختلف تولید کند.»

چهارشنبه ۸ مه/ ۱۸ اردیبهشت سالگرد خروج آمریکا از برجام است. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به این مناسبت با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مسکو دیدار و گفت و گو می‌کند. محور مذاکرات وزیران خارجه ایران و روسیه برجام است.

جمعه هفته گذشته ( ۱۳ اردیبهشت/۳ مه) خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده بود که آمریکا دو معافیت‌ دیگر مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تمدید نکرد. یکی از این معافیت‌ها به ایران اجازه می‌داد آب سنگین مازاد خود را به عمان منتقل کند. معافیت دوم مربوط به مبادله اورانیوم غنی شده در ازای کیک زرد بود که آن هم لغو شد. هدف ایالات متحده از لغو معافیت‌های یاد شده این است که غنی‌سازی اورانیوم و گسترش نیروگاه اتمی بوشهر متوقف شود. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که ایران بی‌توجه به لغو این معافیت‌ها به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت یادآوری کرد که جمهوری اسلامی تعهدات مازاد بر NPT را اجرا کرده و قرار است به این تعهدات پایبند بماند.

رهبر جمهوری اسلامی خرداد سال گذشته دستور داد که سازمان انرژی اتمی به سرعت راه‌اندازی ۱۹۰ هزار سانتریفوژ غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیرد. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در سخنانی تلویحاً از بالا گرفتن انتقادها در محافل دانشگاهی ایران از هزینه‌های صنعت هسته‌ای خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.