ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرانسه: با توقف بخش‌هایی از برجام، تحریم‌ها بازمی‌گردند

یک مقام در دفتر ریاست جمهوری فرانسه: پیام‌هایی به تهران فرستادیم که بگوئیم مصمم به اجرای توافق‌ بودیم. می‌خواهیم آن‌ها در این توافق‌نامه باقی بمانند.

در حالی‌که حسن روحانی قرار است روز چهارشنبه در نامه‌ای به سران پنج کشور باقی مانده در برجام تصمیم جمهوری اسلامی در مورد کاهش تعهداتش در قبال برجام را به اطلاع آن‌ها برساند، یک مقام دفتر ریاست جمهوری فرانسه هشدار داده است که اگر ایران دست به چنین اقدامی بزند تحریم‌های اروپا علیه این کشور باز خواهند گشت.

عکس از آرشیو

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت در گزارشی نوشت: «ایران روز چهارشنبه در پی بدعهدی‌ها و خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، تصمیم خود برای کاهش تعهداتش از این معاهده بین‌المللی و متزلزل کردن یکی از پایه‌های مهم توافق هسته‌ای را به پنج کشور اعلام خواهد کرد.»

به‌گفته ایرنا این موضوع را عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران به سفیران پنج کشور بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین ابلاغ خواهد کرد. این پنج کشور با وجود خروج آمریکا از برجام به توافق هسته‌ای با ایران متعهد مانده‌اند و از آن خارج نشده‌اند.

بنا به گزارش ایرنا، سفیران این پنج کشور به وزارت امور خارجه دعوت می‌شوند و در جلسه‌ای این موضوع اعلام می‌شود. همچنین ایرنا نوشته است که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت، نامه‌ای به سران پنج کشور ارسال می‌کند و «به‌طور مشخص تأکید خواهد کرد که ایران چقدر در موضوع برجام خویشتن‌داری کرده اما فرصت‌ها از دست رفته است و طرف مقابل نتوانسته به تعهداتش در برجام عمل کند به‌طوری‌که برای ایران راهی به جز کاهش تعهداتش نیست».

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در نامه‌ای به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جزئیات فنی و حقوقی کاهش تعهدات ایران را اعلام خواهد کرد.

متن این نامه‌ها محرمانه خواهد ماند و تنها خبر آن منتشر خواهد شد.

یک مقام در دفتر ریاست جمهوری فرانسه که نام او افشا نشده به خبرگزاری رویترز گفت:

«ما نمی‌خواهیم که تهران فردا اقداماتی را که موجب نقض توافق هسته‌ای شود اعلام کند، زیرا در این صورت ما اروپایی‌ها بر اساس شرایط توافق موظف به اعمال مجدد تحریم‌ها هستیم. ما پیام‌هایی به تهران فرستادیم تا بگوئیم که مصمم به اجرای توافق‌نامه بودیم، و واقعاً می‌خواهیم که آن‌ها در این توافق‌نامه باقی بمانند، گرچه با پیچیدگی‌هایی مواجه شدیم و پیام‌های مشابهی به متحدان آمریکایی خود فرستادیم.»

در گزارش ایرنا گفته شده که در پیام‌های جمهوری اسلامی به کشورها به‌طور مشخص به دو مسئله اشاره شده است: درخواست ایران برای «بازگشت شرایط در زمینه بانکی و نفتی به بیش از خروج آمریکا در اردیبهشت ماه سال ۹۷» و این‌که «فاصله مرحله اول تا دوم کاهش تعهدات ایران در برجام، دو ماه خواهد بود که اگر اقدامات جدیدی از سوی طرف مقابل صورت گیرد، ایران به شرایط قبل باز خواهد گشت».

منبع فرانسوی افزوده است:

«فردا، بسته به آن‌چه در بیانیه تهران خواهد آمد، انتظار واکنش جمعی اروپا را داریم، اما همان‌طور که هنوز دقیقاً نمی‌دانیم چه چیزی در بیانیه وجود دارد، برای موارد احتمالی آماده می‌شویم.»

امروز، سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت/ ۷ مه دو نشست در بروکسل در حال برگزاری است: کارشناسان وزارت خارجه ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه در بروکسل در چارچوب مذاکرات ایران با ۱+۴ با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و همچنین نشست کارشناسی ایران، سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا درباره اینستکس با حضور پر فیشر (رئیس اینستکس) و علی‌اصغر نوری (مدیر عامل اینستکس در ایران) نیز برگزار خواهد شد. این مذاکرات پشت درهای بسته انجام می‌شوند.

همزمان با برگزاری این دو نشست، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت ایران به دنبال خروج از برجام و ان‌پی‌تی نیست بلکه با استفاده از ظرفیت برجام، ساز و کار داخلی برای تولید سوخت‌ هسته‌ای مورد نیاز را دنبال می‌کند.

علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز روز سه‌شنبه گفت:

«از آن‌جا که مسیر تعهدات برجام دو طرفه تعریف شده بود، زمان آن رسیده که اجرای برخی مفاد اجرای برجام را متوقف کنیم.»

همزمان با این اظهارات حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که ایران قصد ندارد از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته‌ای ( NPT) خارج شود، بلکه تلاش می‌کند با استفاده از توافق هسته‌ای، غنی‌سازی اورانیوم را دنبال کند.

چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه سالگرد خروج آمریکا از برجام است. محمد جواد ظریف به این مناسبت به مسکو رفت تا با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کند. محور مذاکرات وزیران خارجه ایران و روسیه برجام است.

روز سه‌شنبه رسانه‌های ایران مصاحبه شبکه اسپوتنیک روسیه با ظریف را منتشر کردند که در بخشی از آن ظریف گفته بود تا وقتی اتحادیه اروپا به برجام پایبند بماند ایران هم از آن تبعیت می‌کند. ساعتی بعد وزارت خارجه ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ظریف این گفت‌وگو را تأیید نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • dude

    "فرانسه: با توقف بخش‌هایی از برجام، تحریم‌ها بازمی‌گردند" مگر »همۀ< تحریم ها از میان رفته بودند که اینک "بخش‌هایی" از آن باز گردند!؟