ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه عرب حمله شورشیان حوثی به تاسیسات نفتی عربستان را محکوم کرد

رئیس اتحادیه عرب: حمله به خطوط نفت عربستان «تهدید جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و اقتصاد جهانی» است.

اتحادیه عرب در بیانیه‌ای حمله پهپادهای حوثی به خطوط پمپاژ و انتقال نفت در عربستان را محکوم کرد و آن را «تهدید جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و اقتصاد جهانی» خواند.

تصویری از یکی از تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در عربستان

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس احمد ابوالغیط، رئیس اتحادیه عرب سه شنبه ۱۴مه/۲۴ اردیبهشت  اعلام کرد اتحادیه عرب در کنار عربستان می‌ایستد تا با «این تهدیدات تروریستی که ثبات منطقه را هدف قرار داده‌اند، مقابله کند».

حمله پهپادهای شورشیان حوثی به تاسیسات نفتی عربستان

حمله پهپادهای شورشیان حوثی به تاسیسات نفتی عربستان و شایعات مبنی بر دست‌داشتن ایران در انفجار کشتی‌های تجاری در فجیره، به تنش موجود میان ایران و آمریکا دامن زده‌اند.

سه‌شنبه ۱۴ مه / ۲۴ اردیبهشت شبکه تلویزیونی مسیره که به حوثی‌های یمن نزدیک است، از حمله پهپادهای شورشیان حوثی به تأسیسات عربستان سعودی خبر داد وبه نقل از یکی از مقامات نظامی حوثی‌ها اعلام کرد: «هفت پهپاد به تأسیسات حیاتی عربستان سعودی حمله کرده‌اند». این شبکه در حساب توییتر خود نیز با نقل سخنان این مقام نظامی نوشت: «این عملیات بزرگ نظامی جوابی‌ست به تجاوزات مداوم و محاصره مردم ما و ما آماده‌ایم تا حملات سنگین‌تری را انجام دهیم».

پس از آن عربستان سعودی نیز حمله پهپادی به تاسیسات نفتی این کشور (متعلق به شرکت دولتی آرامکو) را تایید کرد. خالد الفالح، وزیر انرژی سعودی در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری دولتی عربستان منتشر شده، اعلام کرد صبح سه‌شنبه ۱۴ مه/۲۴ اردیبهشت زیرساخت‌های انرژی در عربستان مورد حمله «بزدلانه» حوثی‌ها قرار گرفته‌اند و دو ایستگاه پمپاژ نفت و لوله‌های نفتی که نفت عربستان را از چاه‌های نفتی منطقه شرقی به بندر ینبع منتقل می‌کنند، توسط پهپاد بمباران شده‌اند. این تاسیسات دچار آتش سوزی شده و به‌رغم مهار آتش، شرکت نفتی آرامکو انتقال نفت از این لوله‌ها را متوقف کرده است. دستگاه امنیتی عربستان هم اعلام کرد دو ایستگاه نفتی در ریاض همزمان مورد حمله قرار گرفته‌اند و این حملات را «هدف‌گیری محدود» تاسیسات نفتی الدوادمی و عفیف در منطقه ریاض خواند. الفالح گفت حمله به تاسیسات نفتی عربستان امنیت تامین انرژی در دنیا و اقتصاد جهانی را به‌خطر می‌اندازد و خواستار مقابله جامعه بین‌الملل با چنین اقداماتی از سوی گروه‌هایی مانند حوثی‌ها شد. به‌دنبال حمله به ایستگاه‌های پمپاژ نفت عربستان، قیمت هر بشکه نفت خام برنت که با ۱,۲۵ دلار افزایش به ۷۱ دلار رسید.

خروج ناو جنگی اسپانیا از ناوگان جنگی اعزامی آمریکا به خلیج فارس

همزمان با عزیمت ناوگان آمریکایی آبراهام لینکن به خلیج فارس، اسپانیا اعلام کرد ناو جنگی خود را از این ناوگان خارج می‌کند. علت این تصمیم «دلائل فنی» اعلام شده است. اسپانیا می‌گوید عبور از تنگه هرمز خلاف توافق پیشین این کشور با آمریکا ست.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس مارگاریتا ربلس،‌ وزیر دفاع اسپانیا سه‌شنبه ۱۴ مه/۲۴ اردیبهشت اعلام کرد کشتی جنگی مندس مونیوس ناوگان آبراهام لینکن را موقتا همراهی نخواهد کرد و به خلیج فارس نمی‌رود. او علت تصمیم دولت اسپانیا برای خارج کردن این ناو را «دلائل فنی» عنوان کرد و گفت این اقدام انگیزه سیاسی نداشته است.

کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در دو بیانیه جداگانه اعلام کرده‌اند که ناو هواپیمابر آبراهام لینکن و چند فروند بمب‌افکن راهبردی بی ۵۲ اچ برای پاسخگویی به تهدیدات نامشخص ایران که ظاهراً متوجه نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه‌اند به خاورمیانه اعزام شده‌اند. ناو اسپانیا تنها ناو غیر آمریکایی ناوگان آبراهام لینکن به‌شمار می‌رفت و ۲۱۵ خدمه دارد.

ربلس به خبرنگاران گفت این تصمیم به خاطر «بی‌میلی» برای عبور از تنگه هرمز و ورود به خلیج فارس نبوده. ناو مندس مونیوس براساس یک توافق که دوسال پیش میان اسپانیا و آمریکا امضا شده، ناوگان آمریکایی را برای عملیات تمرینی همراهی می‌کرده  عملیات کنونی آمریکا جزو این توافق نیست. او با خودداری از اظهارنظر در مورد سیاست‌های آمریکا در قبال ایران، اعلام کرد این ناو با از سرگیری فعالیت‌های عادی ناوگان آمریکا، دوباره به آن خواهد پیوست.

با این وجود رسانه‌های اسپانیا از قول منابع دولتی اعلام کرده‌ بودند که این کشور نگران است که با توجه به بحران در روابط میان تهران و واشنگتن بر سر توافق هسته‌ای، به یک درگیری ناخواسته کشیده شود.

مارگاریتا روبلس سرپرست وزارت دفاع این کشور با تاکید بر آنکه اسپانیا شریکی جدی و قابل اعتماد برای آمریکا است، یادآوری کرد:

«مادرید تنها به توافقاتی که در چهارچوب اتحادیه اروپا و ناتو حاصل شده، پایبند خواهد بود.»

ناوچه اسپانیایی مندز نونیز که ۲۱۵ ملوان دارد تنها شناور غیرآمریکایی حاضر در ناوگان رزمی آمریکا است.

از سوی مقابل محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که  به هند رفته تا درباره تحولات برجام، اقدامات جمهوری اسلامی و رویدادهای جدید در منطقه پس از تنش اخیر بین ایران و آمریکا، گفت‌وگو کند، نسبت به «خرابکاری‌های مشکوک» در منطقه هشدار داد و افراد تندرو در حکومت آمریکا و در منطقه را مسئول افزایش تنش خواند.

اشاره او به  انفجار چهار کشتی تجاری از جمله دو نفت‌کش سعودی و یک نفت‌کش نروژی در شرق بندر فجیره امارات است. یک گروه آمریکایی تحقیق در مورد این انفجارها را آغاز کرده و در تحقیقات اولیه ایران یا شبه‌نظامیان تحت‌ حمایت ایران را متهم به انجام «حمله» به این کشتی‌ها کرده‌اند.

پانویس:

این گزارش با اطلاعات تازه به روز شد و عنوان گزارش هم تغییر کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.