ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصاب در پالایشگاه گاز بیدبلند بهبهان در اعتراض به طرح اخراج پنج‌هزار کارگر

پالایشگاه گاز در حال ساخت بیدبلند می‌خواهد تعداد کارگران خود را از شش هزار تن به هزار تن کاهش دهد. جوانان بهبهان در روزهای اخیر نسبت به افزایش قابل توجه بیکاری اعتراض کرده بودند.

پالایشگاه در حال ساخت گاز بیدبلند بهبهان قرار است تعداد کارگران خود را از حدود شش هزار تن به هزار تن کاهش دهد. اخراج دسته‌جمعی کارگران در حالی صورت می‌گیرد که جوانان بهبهانی در روزهای اخیر نسبت به افزایش قابل توجه بیکاری اعتراض کرده بودند.

نمایی از پالایشگاه گاز بیدبلند بهبهان ــ‌ عکس: آرشیو

کارگران شاغل گاز بیدبلند در اعتراض به این بیکارسازی گسترده و عدم امنیت شغلی سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت دست به اعتصاب زدند و تجمع کردند. کارگران شعار می‌دادند: «مسئولین محترم، حق و حقوق ضایع می‌شه».

کارگران در بخش‌های ساخت و عمران پالایشگاه شاغلند و به گفته مسئولان پس از به اتمام رسیدن ساخت پالایشگاه برایشان کاری وجود ندارد.

کارگران که برای شرکت پیمانکاری «جهان پارس» کار می‌کنند، روزهای پیش از برپایی اعتصاب در مراجعه به نهادهای مختلف از جمله فرمانداری خواهان رسیدگی به خواسته‌هایشان ــ‌ که تضمین امنیت شغلی و جلوگیری از بیکاری است ــ شده بودند.

روز اعتصاب، فرماندار بهبهان در یک اظهار نظر رسانه‌ای تائید کرد که خبر اخراج چند هزار کارگر صحت دارد.

محمد حری گفت: «واحد گاز پالایشگاه بیدبلند در حال تکمیل است و هم اکنون حدود پنج تا ۶ هزار کارگر در قسمت‌های عمرانی و زیرساختی آن مشغول به کار هستند. پس از پایان عملیات ساخت این واحد صنعتی، تعداد کارگران تا یک ششم کاهش پیدا می‌کند از این رو کارگران از تعدیل نیرو نگران هستند.»

ویدئوهایی از این اعتصاب در فضای مجازی منتشر شده است:

[video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2019/05/Bid-Boland.mp4"][/video]

این بیکارسازی گسترده در حالی صورت می‌گیرد که بیکاری در بهبهان به یک معضل تبدیل شده و پنجشنبه هفته گذشته ۲۶ اردیبهشت صدها تن از جوانان این شهر با برپایی تجمعی خواستار استخدام در پالایشگاه بیدبلند شده بودند.

آنها در حالی که پارچه‌نوشته‌هایی حاوی مطالباتشان در دست داشتند، مقابل ساختمان پالایشگاه گاز بیدبلند تجمع کردند و خواستار استخدام شدند.

تظاهرات جوانان بیکار بهبهان روز ۲۶ اردیبهشت

این جوانان در آزمون ورودی پالایشگاه شرکت کرده و به نحوه برگزاری آزمون، سوال‌ها و بی‌عدالتی در استخدام پذیرفته‌شدگان اعتراض کردند.

یکی از جوانان شرکت‌کننده در تظاهرات به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته بود: «جوانان شهرستان بهبهان با وجود استعداد، با معضل بیکاری روبه رو هستند، و با وجود ابهاماتی که در این آزمون وجود داشت در آن شرکت کردند و امیدوار بودند سهم نیروهای بومی در استخدام این پالایشگاه افزایش یابد. پیگیری بسیاری برای گرفتن کارنامه آزمون و مشاهده درصدها انجام دادیم اما از دادن کارنامه هم دریغ کردند و پس از آن تعدادی از جوانان به تهران مراجعه کردند که در آنجا تنها به آنها گفته شد رتبه شما کمتر از حدمجاز بوده است. بیشتر افراد جذب شده در این پالایشگاه نیروهای غیر بومی هستند؛ این پالایشگاه مشکلات زیست محیطی بسیاری برای شهرستان بهبهان ایجاد کرده و در مقابل باید مدیران آن به سهمیه تعیین شده برای جوانان بهبهان عمل کنند.»

پالایشگاه گاز بیدبلند تامین‌کننده میعانات گازی است و در شهرستان بهبهان قرار دارد. پروژه پالایشگاه بیدبلند در رسانه‌های دولتی ایران «ابرپروژه‌ای ملی» توصیف شده است. این پالایشگاه اردیبهشت گذشته به دلیل تیراندازی‌ عده‌ای به خودرو مأموران حراست آن خبر ساز شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.