ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ: تنگه هرمز هرگز بسته نخواهد شد

رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با فاکس‌نیوز تهران را متهم کرد که پشت حادثه نفت‌کش‌ها در دریای عمان قرار دارد.

پنجشنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن به دو نفتکش فرانت آلتر با پرچم جزایر مارشال، و کوکوکا کوریجوس با پرچم پاناما در دریای عمان حمله شد.  ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، شامگاه ۱۳ ژوئن/۲۳ خرداد به اتفاق آرا حملات روز پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان را محکوم کردند و خواهان انجام تحقیقاتی مستقل و بی‌طرف در این زمینه شدند.ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا جمعه ۱۴ ژوئن/ ۲۴ خرداد با انتشار بیانیه‌ای از اعزام ناوشکن ماسون (USS Mason) به دریای عمان برای حفاظت از منافع آمریکا در منطقه خبر داد.

یکی از خدمه نفتکش‌ ژاپنی که در حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان آسیب دید. سریاز آمریکایی در حال مداوای او

چکیده‌ای از آخرین خبرها (از تازه به کهنه):

ترامپ: تنگه هرمز هرگز بسته نخواهد شد

رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با فاکس‌نیوز تهران را متهم کرد که پشت حادثه نفت‌کش‌ها در دریای عمان قرار دارد. ترامپ گفت اگر حتی تنگه هرمز مسدود شود، بعد از مدتی نه چندان طولانی مجدداً بازخواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا جمعه ۱۴ ژوئن/۲۴ خرداد در یک گفت‌و گوی تلفنی با فاکس‌نیوز گفت:

«کار ایران است و می‌دانند که کار خودشان است. قایقشان را دیده‌ایم.»

فاکس‌نیوز می‌نویسد سپس ترامپ ویدیویی را نشان داد که وزارت دفاع آمریکا منتشر کرده است. در این ویدیو یک قایق سپاه با شماری از نیروهای سپاه پاسداران دیده می‌شود که تلاش می‌کنند یک مین منفجر نشده را از بدنه نفتکش کوکوکا کاریجس جدا کنند. رییس شرکت کوکوکا سانجیو ژاپن اما روایت وزارت دفاع آمریکا را نقض کرده است. خدمه نفتکش گزارش داده‌اند که حمله از هوا انجام شده و یک شناور نیروی دریایی ایران هم در دوردست قرار داشته است.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه سخنانش گفت:

«آن‌ها ملت ترور هستند و از وقتی من رئیس جمهور شده‌ام بسیار تغییر کرده‌اند. مشکلات بسیار بزرگی دارند. ما می‌خواهیم آن‌ها را سر میز مذاکره بیاوریم. من اما عجله‌ای ندارم.»

علی خامنه‌‌ای رهبر جمهوری اسلامی در دیداربا شینرو آبه، نخست‌وزیر ژاپن حاضر نشد نامه ترامپ را بخواند. خامنه‌ای به آبه گفت:

«شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد.»

وزارت خارجه ایران دخالت در حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان را قویاً تکذیب کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا در گفت وگو با فاکس‌نیوز به ایران نسبت به بستن تنگه هرمز هشدار داد. ترامپ گفت: تنگه هرمز هرگز بسته نخواهد شد و اگر این اتفاق بیفتد برای مدت زمان طولانی نخواهد بود.

— Philip Crowther (@PhilipinDC) 14. Juni 2019

شرکت هلندی مسئول نجات نفت‌کش‌ها شد

بوسکالیس رویال اعلام کرد وضع نفتکش فرانت آلتر با محموله اشتعال‌پذیر نفتا بحرانی است. چین و آلمان خواهان خویشتنداری و تحقیقات مستقل شدند.

شرکت هلندی بوسکالیس رویال که دفتر آن در شهر پیپتدرخت، هلند قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در زمینه تعمیر و نگهداری سازه‌های دریایی است مأمور شد دو نفت‌کش خسارت دیده در اثر حمله احتمالی در تنگه هرمز را نجات دهد.

بوسکالیس رویال جمعه ۱۴ ژوئن/۲۴ خرداد اعلام کرد که با شرکت بیمه‌ای که هر دو نفتکش را بیمه کرده است، قرارداد نجات دو نفتکش فرانت آلتر و کوکوکا کوریجوس را به امضاء رساند.

شرکت بوسکالیس همچنین اعلام کرد که وضع نفتکش فرانت آلتر با محموله سوخت «نفتا» که از اشتعال‌پذیری بالایی هم برخوردار است، بحرانی است.  شرکت بوسکالیس جزئیات بیشتری را افشا نکرده است اما خدمه نفتکش توسط ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نجات پیدا کرده‌اند و حریق در عرشه نفتکش نیز مهار شده است.

بر اساس این گزارش شرکت بوسکالیس وضع نفتکش کوکوکا کوریجوس باثبات است و می‌توان ان را به یکی از بنادر خلیج فارس منتقل کرد.

دولت آلمان: لازم است تحقیقات مستقل انجام شود

دولت آلمان خواهان تحقیقات مستقل پیرامون حادثه نفتکش‌ها در تنگه هرمز شد. دولت آلمان این حادثه را بسیار نگران‌کننده دانست.

اولریکه دمر، سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در یک نشست خبری که جمعه در برلین برگزار شد گفت که جامعه بین‌الملل می‌بایست از مانع از مجموعه حوادث پی در پی در واکنش به حمله نفتکش‌ها بشود.

سخنگوی مرکل گفت اطلاعات کافی در دست نیست که بتوان با اتکا به آن مسئول حمله به نفتکش‌ها را شناسایی کرد.

به گفته اولریکه دمر، آنچه که اکنون اهمیت دارد این است که بررسی‌ها و تحقیقات مستقل آغاز شود. سخنگوی مرکل خاطرنشان کرد که دولت آلمان از تحقیقات پیرامون حادثه نفتکش‌ها حمایت می‌کند.

وزارت دفاع آمریکا ویدیویی منتشر کرده که بر اساس آن قایق سپاه به نفتکش کوکوئا نردیک می‌شود. خدمه نفتکش اما اعلام کرده‌اند که قبل از حمله چند «شی پرنده» را در آسمان مشاهده کرده‌اند. ایران هرگونه مشارکت در این حمله را قویاً رد کرده است.

چین: هیچکس خواهان وقوع جنگ در دریای عمان نیست

وزارت خارجه چین اعلام کرد هیچ‌کس خواهان وقوع جنگ در دریای عمان نیست. سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری که جمعه در پکن برگزار شد از همه طرف‌ها خواست که خویشتنداری پیشه کنند و از طریق گفت‌وگو اختلافات موجود را حل کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس گنگ شوانگ گفت:

 «امیدواریم همه طرف‌های مرتبط آرامش خود را حفظ کرده و خویشتن‌داری پیشه کنند و از تشدید بیشتر تنش‌ها جلوگیری کنند. همچنین امیدواریم همه طرف‌ها بتوانند به طور مشترک از امنیت حمل و نقل دریایی در آب‌های مربوطه و صلح و ثبات در منطقه محافظت کنند.»

گنگ در همان حال اعلام کرد جمهوری خلق چین همواره از امنیت انرژی و حقوق قانونی شرکت‌های خود در منطقه خلیج فارس حفاظت خواهد کرد.

شامگاه گذشته عادل الجبیر، وزیر مشاور سعودی در امور خارجه در گفت‌وگو با «سی ان ان» اعلام کرده بود که عربستان سعودی با ارسال پیام‌هایی به سران جمهوری اسلامی اطلاع داده که این کشور هم خواهان وقوع جنگ در خلیج فارس و دریای عمان نیست.

ژاپن به خلیج فارس نیروی نظامی اعزام نمی‌کند

وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد این کشور قصد ندارد در واکنش به حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان به منطقه خاورمیانه نیرو اعزام کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکاشی ایوایا در یک نشست خبری که جمعه ۱۴ ژوئن/ ۲۴ خرداد در توکیو برگزار شد در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در نظر دولت ژاپن موقعیت منطقه به شکلی نیست که بتوان آن را به عنوان «تهدید مستقیم ژاپن» درک کرد.

یکی از دو نفتکشی که در دریای عمان در نزدیکی تنگه هرمز مورد حمله قرار گرفتند به ژاپن تعلق داشت. این حمله همزمان به سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران و دیدار و گفت‌وگوی او با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با هدف کاهش سطح تنش‌ها در خاورمیانه انجام شد.

۲۱ خدمه فیلیپینی نفتکش ژاپن توسط نیروهای ناوگان پنجم دریایی ایالات متحده نجات یافتند.

تاکاشی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن در نشست خبری خود در توکیو گفت حادثه نفت‌کش‌ها در دریای عمان «حق دفاع مشروع» برای یک کشور را توجیه نمی‌کند و به همین سبب ژاپن قصد ندارد نیروی نظامی به تنگه هرمز اعزام کند.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح جمعه اعلام کرد که مسئولیت تأمین امنیت تنگه هرمز با ایران است.

خدمه نفت‌کش ژاپن گزارش وزارت دفاع آمریکا را نقض کردند

وزارت دفاع آمریکا ویدیویی منتشر کرده که نشان می‌دهد یک قایق سپاه با شماری از نیروهای سپاه پاسداران دیده می‌شود که تلاش می‌کنند یک مین منفجر نشده را از بدنه نفتکش کوکوکا کاریجس جدا کنند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس رییس شرکت کوکوکا سانجیو،‌ متعلق به ژاپن اعلام کرد در حمله پنجشنبه ۲۲ خرداد به نفتکش این شرکت در دریای عمان دو شی پرنده موجب خسارت به این تانکر شده‌اند.

نفتکش ژاپن در حال انتقال محصولات نفتی از دریای عمان به سنگاپور و تایلند بود که هدف دو حمله قرار گرفت.

یوتاکا کاتادا، رییس شرکت کوکوکا سانجیو جمعه در یک نشست خبری اعلام کرد که بر اساس گزارش‌های خدمه این نفتکش، حمله توسط «اشیای پرنده» انجام شده است. کاتادا با اشاره به ماهیت خسارتی که به نفتکش‌ وارد آمده و بالاتراز سطح دریا قرار دارد، گفت حمله به نفتکش قطعاً با مین انجام نشده و این ادعایی نادرست است.

به گفته کاتادا خدمه کشتی همچنین گزارش داده‌اند که در دوردست یک شناور نیروی دریایی ایران را نیز مشاهده کرده‌اند. اما معلوم نیست که این شناور قبل از حمله یا بعد از حمله به محل حادثه نزدیک شده است.

سرهنگ اِرل براون، سخنگوی سنتکام بامداد جمعه با صدور بیانیه‌ای از اعزام ناوشکن «مِیسون» مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده لیزری به منطقه غرب آسیا و محل حادثه دو نفتکش در دریای عمان خبر داد. براون در این بیانیه با رد هرگونه منفعت آمریکا در شروع جنگ در غرب آسیا، تاکید کرد:

«ما هیچ تمایلی به مشارکت در جنگی جدید در خاورمیانه نداریم. ما از منافع خود دفاع می‌کنیم اما جنگ با ایران نه با منافع استراتژیک ما همخوانی دارد و نه به نفع جامعه جهانی است.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در نشست خبری شامگاه گذشته خود در واشنگتن با صراحت گفت حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان چرخشی در سیاست آمریکا در قبال ایران به وجود نیاورده است:

«سیاست ما همچنان تحریم اقتصادی و تلاش دیپلماتیک برای بازگرداندن ایران در موقع مناسب بر سر میز مذاکره برای دستیابی به یک توافق جامع است.»

حادثه نفتکش‌ها در اجلاس «جی ۲۰»

هیروشیگو سکو، وزیر صنایع ژاپن روز جمعه در یک نشست خبری در توکیو اعلام کرد که حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان در دستور کار وزیران اقتصاد و محیط زیست کشورهای گروه «جی ۲۰» قرار گرفته است. اجلاس بیست کشور صنعتی جهان شنبه آینده در اوزاکای ژاپن برگزار می‌شود.

ژاپن ۸۰ درصذ از نفت مورد نیاز خود را از طریق خلیج فارس تأمین می‌کند. وزیر اقتصاد ژاپن در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت خلیج فارس گفت:

«تأمین امنیت انرژی با سایر وزیران [کشورهای صنعتی جهان] به عنوان یک موضوع سیاسی مهم به بحث گذاشته می‌شود. خاورمیانه برای امنیت انرژی در جهان اهمیت کلیدی دارد. مایلیم با سایر وزیران کشورهای صنعتی نکرانی‌هایمان درباره تهدیدها [در این منطقه] را مطرح کنیم.»

پانویس:

این خبر در طول روز چندین بار به روز شد و تیتر آن هم تغییر کرد

حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امید

    استاد روحانی بستن تنگه هرمز در حیطه اختیارات شما نیست

  • نور تاریک

    غاشیه در واقع دارد طعنه میزند به ابرقدرت هایی چون امریکا، نکته را نگرفتید؟! حرفهای منتقدان درست است که نشانه های ابرقدرتی مثل توان نظامی و اقتصادی و اجتماعی که ایران ضعیف است. اما نکات درست بنگرید: قدرت نفوذ ج.ا. به حدود امپراتوری هخامنشی رسیده و حتی فراتر از ساسانی است! مشخصات ج.ا. با ساسانی میتوان در انسجام به هم امیخته سلطنت و روحانیت دید چیزی در زمان ساسانی بود. همه نشانه های امپراتروی پرشیا جمع است. اگر تحریمیهای 40 ساله نبود، قطعا سر ریز درامد نفتی اقتصاد ایران را متحول میکرد. خامنه ای رویای ابرقدرتی ایران داشته. برنامه چشم انداز او میخواست ایران را ابرقدرت اول منطقه و دهم جهان کند. اما برنامه اش با خیانتهای داخلی و فساد و تنش آفرینی با غرب و اعراب منطقه شکست خورد. وگرنه او رویایی امپراتوری پرشیا تحت اسم ولایت فقیه دارد. نشانه ها آشکار است. خامنه ای طی یک دهه، دائما سالها با عناوین اقتصادی نامگذاری میکند، او و هئت حاکیتش به اهمیت قدرت اقتصادی پی برده،دیوان سالاری عظیم و ماشین جنگی و بسیج و سپاه خرج دارد، اما او نقطه ضعفش اینست نتوانسته خودش از شر تظاهر به مذهب راحت کند، چون مشروعیتش از آن است، در نتیجه مبجور است گاهی با بدحجابی و مشروب خواری مبارزه کند و دل مذهبیون به دست آرود، چون میداند در میان سکولارها هواخواه مهمی ندارد!

  • عایشه

    جناب "غایشه" اگر این ادعای شما درست باشد (که به هیچ وجه صحیح نیست), این فقط یعنی اینکه ج.ا. ۴۰ سال در جا زده و بعد از ۴۰ سال تازه رسیده به آنجایی که شاه و "تمدن بزرگ"ش بود. همهء "افتخار" حملهء اسلام به ایران و کشتار مردم ایران این بود که امپراتوری پارس را از بین برده, حالا شما مفتخرید که آنچه را که حمله وحشیانه و جاهلانهء اسلام از بین برده, دوباره بدست ج.ا. ساخته شده؟ "استدلال" شما با هیچ منطقی جور در نمیاید. اگر میشه مقداری در این مورد توضیح دهید. دوما این چه ابر قدرتی است که یک دهم از یک درصد اقتصاد جهان به آن تعلق دارد و حتی قدرت تولید پوشک هم ندارد. پوشک که جای خود, نصف مردم این "ابر قدرت" گرسنه می خوابند. در زبان کوچه و بازار به این نوع "ابرقدرتها" می گویند: "ابرقدرتِ" زرِ زرِ زیادی زدن, "ابرقدرت" حرف مفت زدن , "ابرقدرت" خالی بازی و خالی بندی. تسلیت.

  • جواد

    جمهوری خلایی اسلامی واقعا "ابر قدرتی" است: "ابر قدرت" در جنایت, حماقت, دزدی, پست فطرتی,... آخوندها با آتش زدن "سینما رکس" به قدرت رسیدند و حاضرند هر کاری, حتی, ده برابر یا صد برابر بدتر از آتش زدن "سینما رکس" را انجام دهند تا در قدرت باقی بمانند. جمهوری خلایی اسلامی به جایی رسیده است که نصف کشور یا در خط فقر یا زیر خط فقر زندگی میکند, جمهوری خلایی اسلامی به جایی رسیده است که اکنون حتا یک سیل نیز برایش مسئله ای امنیتی می شود, جمهوری خلایی اسلامی به چنان بحران مشروعیتی رسیده که دیگر همه چیز در کشور برایش موضوعی امنیتی می شود. این روزها آخوندها از سایهء خودشان نیز می ترسند. اگر در بقیهء جهان برای دولتها بحران انباشت مطرح است, در دولت جِنی جمهوری خلایی فقط انباشت بحران هاست که در کار است. از بحران محیط زیست, تا بحران اقتصاد و سیستم و شبکه های مالی کشور, از بحران افت صنعتی تا بحران بیکاری هزار هزاری کارگران و بسته شدن مراکز صنعتی, تا بحران روابط بین المللی,... هستهء قوی قدرت در جمهوری خلایی اسلامی (سپاه برادران قاچاقچی) بسیار خوب می داند که از پس هیچکدام از این بحرانها نمی تواند برآید, پس زده به سیم آخر . "جنگ, جنگ تا پیروزی!" شایان تذکر است که حداقل برخی از سرداران سپاه و رهبران جمهوری خلایی (اگر نه تمامی آنان) واقعا به ظهور مهدی و "آخر زمان" و این قبیل مزخرفات معتقد هستند و هر چه آخر زمان را تسریع کند, چه بهتر. تنها راه نجات برای کل سیستم جمهوری خلایی, تشدید هر چه بیشتر بحرانهای منطقه ای, و در بهترین حالت یک جنگ تمام عیار می باشد. پر واضح که جنگ بهترین دلیل برای سرکوب کردن و ممانعت از هر گونه حرکت های مطالباتی و مدنی در کشور خواهد بود.

  • غاشیه

    می گیود کار ایرانیها است، اما می گوید با هاشان جنگ نمی کنیم! یعنی رسما ذلت در برابر جمهوری اسلامی ایران! رسما مقهور ابرقدرت جدید جهان /غرب ذلیل تر از این نمیشود! امروز جمهوری اسلامی ایران بدون اتم ولی با امکان سختش، رسما ابرقدرت جهان شده است و حتی از فرانسه و انگلیس قدرتمندتر است. اسرائیل را بیچاره کرده. اعراب سنی بیچاره کرده. اما جرات حمله به ایران ندارند. امپراتوری پرشیا بعد از 1400 سال، تولد دوباره یافت.