ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمود صادقی: سناریوهای مختلف اصلاح‌طلبان برای انتخابات

نماینده اصلاح‌طلب مجلس می‌گوید این سناریوها به عواملی چون میزان باز بودن فضا و پیش‌بینی سطح مشارکت عمومی بستگی دارد. او می‌گوید ائتلافی شبیه به «لیست امید» هم دور از انتظار نیست.

محمود صادقی از سناریوهای احتمالی اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم خبر داد و گفت میزان باز بودن فضا و پیش‌بینی سطح مشارکت مردم چگونگی پیشبرد هر سناریو را تعیین می‌کنند. او از احتمال تشکیل ائتلافی شبیه به «لیست امید» نیز سخن گفت.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید

با نزدیک شدن بیشتر به انتخابات یازدهمین دوره مجلس، شرکت اکثر اصلاح‌طلبان در آن نیز با وجود برخی اختلاف‌ها، تردیدها و شرط‌‌‌ وشروط‌ها محتمل‌تر می‌شود. محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید مجلس دهم سه‌شنبه ۲۲ مرداد در این‌باره گفت: «برای انتخابات دوم اسفندماه مجلس شورای اسلامی، چهار سناریو پیش‌بینی شده است که این سناریوها به عواملی چون میزان باز بودن فضا و پیش‌بینی سطح مشارکت عمومی بستگی دارد.»

به‌گفته او «اگر هر دو شاخص ذکر شده در حد مطلوب باشد، لیست خالص اصلاح‌طلبی ارائه می‌شود. اگر دست اصلاح‌طلبان باز باشد با آزادی عمل بیشتر، نیروهای قوی و شاخص خود را به مردم معرفی می‌کنند».

صادقی جزئیاتی از این چهار سناریو ارائه نداد و افزود: «پیش‌بینی در خصوص آرایش انتخاباتی زود است و نمی‌توان تصویر روشنی از شرایط گروه‌های سیاسی ارائه کرد.»

اختلاف نظر در میان اصلاح‌طلبان درباره چگونگی شرکت در انتخابات همچنان دیده می‌شود. برخی از آن‌ها که خود را «معتدل» می‌نامند در حال رایزنی با دفتر رهبر جمهوری اسلامی و اصولگرایان به‌منظور شرکت در انتخابات هستند. محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران که از او به‌عنوان رئیس دولت اصلاحات نام برده می‌شود، ۲۸ تیر گفته بود: «انتخابات نباید تحریم شود، قهر کردن با صندوق رأی انحلال مردم است». این در حالی است که فروردین سال جاری سعید حجاریان، از صاحب‌نظران اصلاح‌طلب در یادداشتی عقلانی‌ترین راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده را «مشارکت مشروط» دانسته و تأکید کرده بود چنان‌چه شرط‌های اصلاح‌طلبان برآورده نشود، باید «عطای انتخابات را به لقایش» بخشید. حزب کارگزاران نیز در این روزها مخالفت‌هایی را در جبهه اصلاحات برانگیخته است. غلامحسین کرباسچی، دبیرکل این حزب از «آغار بازسازی جبهه اصلاحات» سخن گفته و تأکید کرده است که «ستاد انتخاباتی ملی اصلاح‌طلبان تشکیل خواهد شد». او همچنین گفته است «رهبری خاتمی در جبهه اصلاحات را قبول نداریم».

محمود صادقی در این‌باره گفت: «دیدگاه‌های مختلفی در خصوص کمیت و کیفیت حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات وجود دارد. حضور مشروط و یا کناره‌گیری از انتخابات از جمله مواردی است که از طرف اشخاص حقیقی مطرح می‌شود، ولی نهادها و احزاب اصلاح‌طلب تاکنون موضع رسمی خود در این‌باره را اعلام نکرده‌اند.»

به‌گفته صادقی هنوز در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برنامه‌های انتخاباتی منسجم و نهایی تصویب نشده است. او دلیل آن را «شرایط ویژه» کشور و ارزیابیِ در حال انجام گروه‌های سیاسی درباره اوضاع کنونی دانست.

در همین حال، محمود صادقی معتقد است که در مجلس دهم «دستاوردهای نمایندگان اصلاح‌طلب دیده نشده» و اگر این «دستاوردها» اطلاع‌رسانی شوند و موانع و مشکلاتِ بر سر راه نمایندگان اصلاح‌طلب بازگو شوند، مردم «برای شرکت در انتخابات ترغیب و متقاعد می‌شوند».

او درباره جبهه اصول‌گرایان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس گفت: «بخش اصلی انتقاد و مانور اصول‌گرایان نسبت دولتِ مورد حمایت اصلاح‌طلبان است که با وجود فشارهای اقتصادی خارجی و داخلی تمام تلاش خود را کرده است. بنابراین دولت هم کارنامه و عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهد و دستاوردهای خود را با لحاظ مشکلات و موانع بیان کند و برنامه و راهبردهای آینده را نیز باید ترسیم، تبیین و مشخص کرد.»

روز گذشته، دوشنبه ۲۱ مرداد، غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، از گروه‌های اصول‌گرا در ایران، اعلام کرد که اصول‌گرایان از تفرقه در رنج‌اند و این پراکندگی از زمانی شروع شد که به محوریت جامعه مدرسین و روحانیت مبارز کمتر پایبند شدند.

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسئول هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد که از چهره‌های اصول‌گراست نیز روز دوشنبه یکی از دلایل روی نیاوردن مردم به اصول‌گرایان را عدم تمایز آن‌ها با دیگران دانست و گفت: «در انتخابات سال ۹۴ و حتی سال ۹۶ نیز وحدت شکل گرفت و جریان انقلابی در نهایت با یک لیست و کاندیدا حضور داشت اما چرا به نتیجه نرسید؟ زیرا باید تمایز شما با دیگران برای مردم احراز شود. کار یک روز و یک هفته و یک ماه نیست؛ برای پیروزی در انتخابات باید اکثریت جامعه را اقناع کرد.»

او یکی از ایرادها را «رها کردن مردم» در فاصله دو انتخابات دانست.

مصطفی پورمحمدی، دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز، ۳ مردادماه جاری از تلاش اصول‌گرایان برای پی‌ریزی «وفاق حداکثری» خبر داد و گفت: «می‌خواهیم ساختار و فعالیت ما در انتخابات مجلس قاعده‌مند و هدفمند باشد».

جبهه پایداری هم که همواره به وحدت‌شکنی در جریان اصول‌گرایی متهم بوده، اعلام کرده است که به‌دنبال وحدت اصول‌گرایان در انتخابات مجلس یازدهم است.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با اولین انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۲ اسفند سال جاری برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.