ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات لبنان: چندین نفر در درگیری‌ ارتش و معترضان زخمی شدند

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان خواستار تحقیق درباره این اقدام ارتش شد. معترضان نیز همچنان مسیرهای ارتباطی را مسدود نگه‌داشته‌اند و خیابان‌ها را ترک نکرده‌اند.

در دهمین روز اعتراضات مسالمت‌آمیز ضددولتی در لبنان، درگیری میان ارتش و معترضان به زخمی شدن چندین نفر انجامید. ارتش لبنان اعلام کرد به‌قصد مداخله در درگیری میان شهروندان و معترضانی که راه‌ها را مسدود کرده‌اند، به آن‌ها شلیک کرده است.

تصویری از درگیری ارتش با معترضان در طرابلس لبنان - عکس از AFP -Fathi AL-MASSRI

 به گزارش خبرگزاری الجزیره، چندین نفر در درگیری عصر شنبه ۲۶ اکتبر/ ۴ آبان ارتش با معترضان در ناحیه بداوی در شهر طرابلس لبنان زخمی شدند. معترضان جاده‌ای که طرابلس را به شهر اکار متصل می‌کند، مسدود کرده بودند.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان خواستار تحقیق درباره این اقدام ارتش شد.

تظاهرات در لبنان، فعالیت‌ها در این کشور را که پیش از این نیز از بحران اقتصادی عمیق رنج می‌برد به حالت تعلیق درآورده است. به‌رغم تصویب «طرح نجات» از سوی کابینه و دعوت میشل عون، رئیس جمهوری لبنان از معترضان برای گفت‌وگو درباره آینده این کشور، اعتراضات خیابانی نبض خود را حفظ کرده است.

سیاستمداران به فساد و سوءمدیریت متهم‌اند و مردم از بیکاری و مشکل معیشت شکایت دارند و خواهان کناره‌گیری دولت هستند.

شلیک ارتش به سمت معترضان پس از جلسه مقامات عالی‌رتبه امنیتی لبنان در مقر ارتش رخ داد که برای توافق بر سر بازگشایی جاده‌ها برگزار شده بود.

از آغاز اعتراضات، معترضان بسیاری از راه‌ها و جاده‌های ارتباطی را مسدود کرده‌اند.

به‌دنبال این درگیری صلیب سرخ لبنان در توئیتر خود شمار زخمی‌هایی را که به بیمارستان منتقل شدند سه ‌نفر اعلام کرد اما توضیح بیشتری نداد. برخی دیگر از منابع پزشکی نیز بدون ارائه رقم دقیق از زخمی شدن «چندین نفر» خبر دادند.

یکی از زنان معترض در حالی که چند پوکه فشنگ در دست داشت به یک شبکه محلی گفت:

«ما در آرامش در جاده نشسته بودیم و آن ‌را مثل همه جای دیگر لبنان بسته بودیم، بعد آن‌ها شروع به شلیک به سمت ما کردند.»

در تصاویر منتشر شده برخی دیگر از معترضان نیز پوکه‌های خالی فشنگ در دست دارند.

ارتش لبنان اما در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد مداخله در درگیری میان معترضان و شهروندانی را داشته که می‌خواستند با خودرو از جاده‌های مسدود عبور کنند و در این مداخله به سمت آن‌ها سنگ و ترقه پرتاب شده است.

در این بیانیه آمده است که ارتش به ناچار «مجبور به شلیک هوایی» و شلیک گلوله‌های پلاستیکی و پرتاب گاز اشک‌آور شده و پنج سرباز نیز در درگیری‌ها زخمی شده‌اند.

ارتش همچنین اعلام کرده درباره این اتفاق تحقیق خواهد کرد.

همزمان در بیروت نیروهای امنیتی روز شنبه تلاش کردند راه‌ها و تقاطع‌های اصلی شهر از جمله جاده‌ای که شرق و غرب بیروت را به هم متصل می‌کنند، باز کنند. معترضان اما پس از عقب‌نشینی دوباره به همان ناحیه‌ها بر می‌گشتند و همچنان راه‌ها را مسدود نگه‌ می‌داشتند.

صدها معترض نیز شامگاه شنبه در مسیرهایی که ارتش تلاش کرده بود آن‌ها را ببند تجمع کردند.

یکی از معترضان به الجزیره گفته است:

 «ما راه‌ها را مسدود می‌کنیم، خیابان‌های منتهی به بانک مرکزی را می‌بندیم و همه لبنان را تعطیل خواهیم کرد.»

شنبه‌شب ده‌ها هزار نفر نیز در مرکز شهر بیروت گرد هم آمدند و خیابان را ترک نکردند. بسیاری از معترضان در شبکه‌های اجتماعی به سخنرانی روز جمعه سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان واکنش نشان دادند. نصرالله در سخنرانی خود از معترضان پرسیده بود هزینه تجمعاتشان را چه کسی پرداخت می‌کند و آن‌ها را متهم به دریافت پول از نهادهای بیگانه کرده بود.

معترضان با هشتگ «#انا_ممول_الثوره (هزینه انقلاب را من پرداخت می‌کنم)» به اظهارات او واکنش نشان دادند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • طاهر

      چند سال پيش كه طرفداران وجبره خوران حزب الله نه براي حقوق شهروندي وحقه خود بلكه براي تحميل خواسته هاي گروهكي خود به مردم ودولت لبنان جلوي ساختمانهاي دولتي چادر زده بودند وبا امكانات كامل دوماه آنجا تحصن كرده بودند هزينه آنها را چه كساني پرداخت ميكردند؟خدا ميپرداخت؟يا نمايندگان خدا وامام زمان ؟ به مردم لبنان عادي ومعترض لبنان كه از شدت فساد و ويژه خواري به خيابان آمده اندچيزي نمي چسبد ،خدا ميداند وخلق خدا هم ميداندكه نهادهاي بيگانه جيب چه كسي را پر ميكنند.