ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مطهری: «افتضاحی» پیش آمد، «نظام» آسیب نبیند

مطهری ضمن تأیید کشتار معترضان و گرفتن «حق تیر» از خانواده کشته‌شدگان گفت: باید بررسی شود که آیا گرفتن پول در قبال تحویل جنازه‌ها درست است یا غلط؟

رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه در روزهای اخیر چنین جلوه داده‌اند که خیابان‌های شهرهای ایران را دشمنی اشغالگر تصرف کرده بود. علی مطهری، نماینده مجلس در سخنرانی خود در دانشگاه خواجه نصیر اعلام کرد براساس گزارش‌ها معترضان «عوام فقیر» بوده‌اند. او با تایید کشتار معترضان به‌دست نیروهای امنیتی و گرفتن «حق تیر» از خانواده‌ها گفت: «افتضاحی شده ولی باید آن را طوری جمع کرد تا اصل نظام آسیب نبیند.»

آبان ۱۳۹۸: صحنه‌ای از اعتراضات گسترده به افزایش قیمت بنزین در ایران
صحنه‌ای از اعتراضات گسترده به افزایش قیمت بنزین در ایران - آبان ۹۸

به نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۱۲ آذر در در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر معترضان به افزایش قیمت‌بنزین را «عوام فقیر» خواند و گفت: باید «افتضاح» پیش‌آمده طوری جمع شود که نظام آسیب نبیند. علی مطهری برخلاف ادعا‌های پیشین مقامات جمهوری اسلامی در مورد معترضان، گفت:

«آیا اعتراضات از سوی سلطنت‌طلب‌ها و منافقین صورت گرفت؟ گزارشی به ما دادند که می‌گوید اینطور نیست که نقش منافقین و سلطنت طلبان پر رنگ باشد. این‌ها عوام فقیر بودند. در تهران تعدادی بازداشت شدند که نمی‌دانستند اصلاح طلب، اصولگرا و منافق چیست. [...] حرف اصلی این است که یک افتضاحی شده ولی باید به گونه‌ای آن را جمع کرد تا اصل نظام آسیب نبیند».

مطهری در ادامه سخنانش جمعیت حاضر در اعتراضات آبان را «تیپی متفاوت» از اعتراضات ۸۸ مقایسه خواند و گفت:

«به هر حال با افزایش یکباره قیمت بنزین عده‌ای شوکه شدند و به خیابان آمدند. این مطلب روشنی است. اینکه گفتم عوام فقیر منظورم توده مردم بود به این معنی که اینها قشر تحصیلکرده نبودند. مثلا در اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تیپ دیگری در اعتراضات حضور داشتند. البته ممکن است یک عده اغتشاشگر هم بین معترضین بوده باشند».

اعتراضات به افزایش نرخ بنزین که در ادامه به شکل مطالبات سیاسی ضد حکومتی گسترش پیدا کرد، از بامداد جمعه ۲۴ آبان در شهرهای مختلف ایران آغاز شد. مقامات جمهوری اسلامی تاکنون به طور رسمی تعداد کشته‌شدگان و مجروحان در اعتراضات آبان ۹۸ را اعلام نکرده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود تعداد کشته‌شدگان را بالغ بر ۲۰۰ نفر اعلام کرده است.

به رغم اظهارات مطهری، اطلاعات جمع‌آوری شده از کشته‌شدگان و بازداشتی‌های اعتراضات آبان ماه نشان می‌دهد، مقامات امنیتی مردم را از سنین و اقشار مختلف هدف سرکوب قرار داده‌اند.

سخنان مطهری نقطه مقابل اظهارات مقامات ایران و در راس آن‌ها علی خامنه‌ای است که تاکنون معترضان را «اشرار»، «دشمن اشغالگر» و وابسته به بیگانگان خوانده‌اند.

مطهری در پاسخ به سوالی درباره انتشار فیلم‌هایی که در آن افرادی با لباس نیروهای انتظامی در حال تخریب اموال مردم و بانک‌ها و پمپ بنزین‌ها هستند، گفت:

«اگر اینها درست باشد آن‌ها هم باید محاکمه شوند. مجلس هم پیشنهاد داده که گروه تحقیقی تشکیل شود و این مسائل بررسی شود. اگر اشتباهی شده باید تاوانش را بدهند»

پس از تایید سیمای جمهوری اسلامی، نماینده مردم تهران نیز کشتار معترضان با شلیک نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی و همچنین گرفتن «حق تیر» در ازای جسد کشته‌شدگان را به صورت ضمنی تایید کرد و گفت:

«به هر حال باید توضیح داده شود که چند نفر از کشته شدگان این حوادث توسط نیروی انتظامی کشته شدند. باید بررسی شود که آیا گرفتن پول در قبال تحویل جنازه‌ها درست است یا غلط؟ حالا این‌که ما هم شلوغ کنیم و بساط دیگری راه بیندازیم آیا مشکلی را حل می‌کند؟ درست است خیلی بد عمل کردند ولی حفظ اساس نظام مهمتر است».

مطهری استیضاح قریب‌الوقوع عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور را در جهت «جمع‌کردن افتضاح پیش‌آمده» دانست و گفت:

«ما باید این موضوع را جمع کنیم و البته مقصران باید پاسخگو باشند. فعلا به دنبال استیضاح وزیر کشور هستیم که در هفته آینده این کار انجام خواهد شد».

علی مطهری پیشتر گفته بود ۱۹ نفر از نمایندگان مجلس طرح استیضاح وزیر کشور به‌دلیل کوتاهی در مدیریت اعتراضات اخیر در کشور را امضا کرده‌اند اما این طرح در صورت مخالفت رهبر جمهوری اسلامی متوقف می‌شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رهگذر

    از تخم و ترکه ی آن "فیلسوف خودخوانده" انتظار دیگری هم نمی رفت.

  • Faryad

    خروج ۱۸ میلیارد دلار از کشور به اسم واردات دارو و خرید ملک در ترکیه و کانادا احمد امیرآبادی عضو هیئت‌ رئیسه مجلس: «این افراد این پول را به کشورهای ترکیه و کانادا بردند و با آن منزل خریداری کردند و هیچ دارویی نیاوردند، باید مشخص شود چه کسی به آنها اجازه و دستور برای ثبت سفارش داده و از آنها هیچ ضمانتی گرفته نشد.» ‌افزوده است: «این افراد ۱۸۰ هزار میلیارد تومان را از کشور خارج کردند و باید پاسخ دهند، ۶۰ تن طلای کشور را دادند و سکه یک‌ میلیونی دریافت کردند و یکی از این افراد ۳۲ هزار سکه یک میلیونی خریداری کرده ‌و قیمت سکه تا ۴ میلیون افزایش پیدا کرد و به سودهای کلان رسید، باید مشخص شود چه کسی این تصمیمات را می‌گیرد، این موضوعات مطرح می‌شود تا قوه قضاییه رسیدگی کند.» وزیر بهداشت اعلام کرد «اجازه افزایش قیمت دارو را نمی‌دهیم» و گفت: «ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو در سال آینده نیز تخصیص‌ پیدا می‌کند.!!» هیئت دولت نیز در جلسه روز دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی را در سال آینده تصویب کرد!!.

  • nader

    ۴۶ سازمان حقوق بشری از سرتاسر دنیا با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواستار پایان دادن به سرکوب خشونت‌بار تظاهرکنندگان در سراسر ایران شدند. ضمن اشاره به آمار کشته‌، زخمی و بازداشت‌شدگان از مقامات حکومت ایران خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی معترضین و فعالان جامعه مدنی بازداشت شده و از آنها خواستند حق برگزاری تجمعات مسالمت آمیز و تاسیس و فعالیت آزادانه در انجمن‌ها را براساس حقوق مندرج در اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد، و میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به رسمیت بشناسند. دیده بان حقوق بشر، بنیاد عبدالرحمن برومند، مرکز اسناد حقوق بشر ایران، کانون مدافعان حقوق بشر، و سازمان حقوق بشر ایران که از جمله امضاکنندگان این نامه منتشر شده هستند خواهان آن شدند که مسئولان و عاملان مرگ معترضین به صورت شفاف محاکمه و مجازات شوند

  • ٱیت.... شنگولیان

    بسم الله تعالی من و تمام بیتم از سخنان نسنجیده و نتراشیده برادر مطهری وحشتم گرفت. ٱخه برادر بوی الرحمان رژیم خیلی وقت که در ٱمده. منتها جنازه اش ٱنقدر متعفن شده که کسی جز شماها و شخص مقام معظم رهبری جرئت نمی کنه بهش دست بزنه. ما علمای عظام همراه حضرت ٱیت الله منگولیان هم دیگه جرئت نمیکیم برای شما وبیت حضرت ٱقا دنبال سوراخ وشی چیزی بگردیم پس فردا که پا برهنه ها همگی باهم پابشن. برادر از من بتو نصیحت ٱدم گشنه دن و ایمان نداره. حالا خود دانید. مملکت رو که ویران کردید، ٱبروئی هم برای روحانیت نگذاشتید (البته از اولش م روحانیت اروئی نداشت)، حالا هم افتاید بجان بچه های مردم و انسانهای فقیر. از قدیم گفتند جواب های، هویه. و هرچی عوض داره گله نداره. فردا که همین مردم دستجمعی افتادند بجونتان اَدای ننه من غریبم رو در نیاریدها. چون باز از قدیم گفتن دست بالای دست بسیارست. سرنوشت برادر صدام و برادر قذافی یادت بیاد، شماها انشاالله بدترش رو میبینید. السلامم و علیکم برحمت الله وبرکاته

  • حقیقتگو

    درحقیقت محض حکومت اخوندی دوبار با ایجاد نارضایتی عمدی اقدام به قالی تکانی سیاسی درسطح کشورکرد که نارضایان و معترضان و سیاسیون که بعوان ذره های خش وخاشاک را ازبطن قالی کشور امپراطوری خامنه ای به ریزش کردن ازبطن قالی واداشت و بعد به حکومت به جمع کردن و محو ومعدوم کردن آنها پرداخت که لاقل چند سالی بیشتر قالی تمیزی برای آخوندها و آقازاده ها و سپاه وبسیج داشته باشد که بران بنشیدند و لطف روزگار اسلام شاملشان شود- که با انکار با موفقیت هم انجام شد ...جناب مطهری که خود اخوندزاده است ازروی خوشحالی از تمیز شدن قالی چه دارد بگوید؟ بله قالی تکان ها با ضرب وشتم وکشتار قالی را تکان دادند ودیگرموردی برپیگیری چنین وچنان نیست - اصل مطلب تمیزشدن قالی ازذره های خش وخاشاک بود که انجام شد و مااباید درحفظ قالی تمیز اسلامی مان بکوشیم ..بله آخوند جماعت و اخوندزاده بدرستی واقفند که دنیای بعد ازمرگشان فقط اسکلت شان دردرون قبرها می ماند وبهمین دلیل هم بوده ومی باشد بهشت را فقط درزمان حیات شان با تمامی ثروت و تجملات وپست ومقام واربابی وشهوت رانی می پسندند وهرآنکه درصدد براید بهشت شان دچارلرزش کند با چنین شقاوتی جنون وارانه با وی برخورد می کنند!!

  • جهان

    ایشان نگران آبروی اصل نظام هستند مگر نظام آبرویی هم برای خود حفظ کرده بوده یا اصلا مفهوم ابرو را میداند میفهمد ، مردم به پا خواسته ایران باید هرچه زودتر بساط این رژیم نا مردمی و اشغالگر ایران را جمع و این دژخیمان و قاتلان را به دادگاهای مردمی بسپارند ، من نگران ابرو ی آران و ایرانی در جهان هستم کجا دنیا برای تحویل جنازه فرزندان به قتل رسیده مردم از آنها پول میگیرند کدام جانوران و دیوان و دانی در ایران حکومت میرانند ، دوستان فردا در برابر مردم دنیا در برد این دد منشی چ خواهیم گفت ، بپا خیزید و این بد نامی جدید رژیم را به مراجع بین المللی در میان بگذاریم و دادخواهی کنیم .

  • امیر

    ملاحظه میفرمایید؟ میگه کشتند که کشتند ! حرف امامشون رو میزنه حفظ نظام از اوجب واجبات است جمهوری (!) طالبان رو با انتخابات چجوری به خورد مردم دادن؟ ار ماست که برماست بازم برید رای بدید ادمکشان و خونحخورای بیشتری رو که جنایت ولی فقیه رو توجیه کنند تحویل مجلس فرمایشی بدید خامنه ای باید بدونه هیچ نظامی نخواهد توانست جلوی اراده هیچ ملتی رو بگیرد