ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اصلاح‌طلبان یاد «محصوران» افتادند: «حصر را به قرنطینه اختیاری بدل کنید»

پس از خاتمه انتخابات مجلس و ناامید شدن اصلاح‌طلبان از سهم‌گیری از قدرت، شماری از آنها در نامه‌ای به خامنه‌ای خواستار تبدیل حصر خانگی موسوی، کروبی و رهنورد به «قرنطینه اخیتاری» شدند.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی بیش از سه هزار و سیصد روز است که در حصر خانگی به سر می‌برند. کرونا و خانه‌نشینی اجباری همگانی گروهی از مدیران پیشین جمهوری اسلامی را بر آن داشته که دوباره به فکر رهبران جنبش سبز در حصر بیافتند و در نامه‌ای سرگشاده  به علی خامنه‌ای، رهبر ایران از او بخواهند به عنوان «پیام و اقدام مثبت از سوی حکومت» و برای «امیدبخشی» به «شهروندان معترض و نگران آینده کشور» حصر خانگی را به قرنطینه اختیاری تغییر دهد.

بیش از ده سال از شروع حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی می‌گذرد و به‌رغم طرح مسئله رفع حصر در مناسبت‌های انتخاباتی از سوی اصلاح‌طلبان، رهبران جنبش سبز همچنان در حصرند.

این نامه که شنبه ۱۶ فروردین در وبسایت «امروز نیوز» (پایگاه خبری نزدیک به اصلاح‌طلبان) منتشر شده را  ۱۵۴ تن از وزیران، سفیران، معاونان، استانداران و مدیران پیشین به همراه شماری از نمایندگان دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی امضاء کرده‌اند. در میان امضاء کنندگان برخی از چهره‌های سرشناس اما شمار سیاست‌مداران غایبی که تا چند سال پیش به میرحسین موسوی یا مهدی کروبی نزدیک بودند هم زیاد است، از جمله غلامحسین کرباسچی، مشاور کروبی و شهردار اسبق تهران و محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی. شکوری راد، دبیر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی هم این نامه را امضاء نکرده است.

در میان امضاء کنندگان اسامی شماری از نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم به چشم می‌خورد. بسیاری از آنها یا پیش از برگزاری انتخابات رد صلاحیت شدند و یا در انتخابات نتیجه را به رقیبانش واگذار کردند.

شماری از امضاء کنندگان این نامه و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب در سال‌های گذشته برای بازگشت به قدرت از کروبی، موسوی و رهنورد فاصله گرفتند و گاه نیز آنها را به «تندروی» متهم کردند. تلاش اصلاح‌طلبان به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ دلجویی از علی خامنه‌ای برای بازگشت به قدرت بود. این روند تا پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی هم ادامه داشت. شورای نگهبان اما این بار بسیاری از نامزدهای کمتر شناخته شده نزدیک به اصلاح‌طلبان را رد صلاحیت کرد تا آنها امیدی برای سهم گیری از قدرت نداشته باشند و دوباره یاد میرحسین موسوی، زهرا رهنور و مهدی کروبی بیافتند.

نویسندگان نامه با اشاره به شرایط ویژه ناشی از بیماری کووید۱۹ که به گفته آن‌ها «طعم حصر خانگی خودخواسته و بدون محرومیت از حقوق و آزادی‌های اولیه زیست و ارتباط انسانی را به همه چشانده اما کسی از مقامات را به صرافت رفع حصر از موسوی، رهنورد و کروبی نینداخته است»، از خامنه‌ای درخواست کردند حصر رهبران جنبش سبز را به شکل یک «پیام و اقدام مثبت از سوی حکومت» و برای «امیدبخشی» به «شهروندان معترض و نگران آینده کشور» و « افزایش ظرفیت و توان ملی در مواجهه با مشکلات و بلایا» رفع و به قرنطینه تبدیل کند.

در این نامه آمده است:

«با توجه به ضرورت پایان‌دادن به التهابات یک دهه اخیر، خاتمه‌دادن به حصر خانگی و تبدیل آن به «قرنطینه اختیاری» را ضروری می‌دانیم تا با پایان‌یافتن قرنطینه در کشور و عادی‌شدن شرایط، قرنطینه اختیاری محصورین نیز خاتمه یابد و آنان زندگی عادی خود را از سر بگیرند».

نزدیک به ده سال از آغاز حصر خانگی رهبران جنبش سبز می‌گذرد اما علی خامنه‌ای، رهبر ایران و به تبع او، دستگاه‌های قضایی و امنیتی تحت نظرش تاکنون هرگز نسبت به رفع حصر از میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی انعطافی از خود نشان نداده‌اند. درباره وضعیت سلامتی این سه تن پیش از شیوع ویروس کرونا نیز نگرانی‌هایی وجود داشت و در شرایط فعلی این نگرانی‌ها تشدید شده است.

مهدی کروبی، زهرا رهنورد و میرحسین موسوی بهمن ۱۳۸۹، پس از فروکش کردن اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تحت حصر خاتگی قرار گرفتند. مهدی کروبی تا به حال در چند نامه به رئیس قوه قضاییه خواستار محاکمه علنی خود شده است.

دولت حسن روحانی وعده کرده بود که با رایزنی با رهبر جمهوری اسلامی به حصر این سه نفر پایان بدهد اما اعضای خانواده کروبی و موسوی در سال‌های گذشته بارها گفته‌اند که هیچ اقدامی برای رفع حصر  صورت نگرفته است.

تنها نزدیک به دو سال قبل اعلام شد که به بستگان و برخی از سیاست‌پیشگان اجازه داده می‌شود با محصورین دیدار کنند. چندی بعد مشخص شد که این ملاقات‌ها تنها با تایید نهادهای امنیتی ممکن است و فقط به برخی از نمایندگان مجلس و سیاستمداران مجوز ملاقات با این سه تن داده می‌شود.

کروبی دی سال گذشته در نامه‌ای به علی خامنه‌ای نوشت: هیچ یک از شرایط و صفات احراز مسئولیت رهبری را ندارد.

علاوه بر مدیران پیشین جمهوری اسلامی، پیش از این در اسفند گذشته نیز بیش از بیش از یکصد نفر از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب در نامه‌ای به خامنه‌ای از او خواسته بودند برای «برون رفت از تنگناهای بیشمار» و «محو گسل‌های بین نظام مدیریت کشور و بخش‌هایی از مردم» فرمان «عفو عمومی» و آزادی تمامی زندانیان سیاسی را صادر کند. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اما حتی از دادن مرخصی به زندانیان سیاسی خودداری می‌کند.

علی خامنه‌ای تاکنون به هیچ یک از نامه‌های سرگشاده خطاب به او واکنشی نشان نداده است. دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی اما بارها به امضا کنندگان نامه‌های سرگشاده خطاب به او از جمله نامه‌ موسوم به نامه ۱۴ نفر که در آن امضاکنندگان خواستار استعفای رهبر ایران شده بودند، با تهدید، بازداشت با احکام سنگین حبس پاسخ داده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جعفر

    "کروبی دی سال گذشته در نامه‌ای به علی خامنه‌ای نوشت: هیچ یک از شرایط و صفات احراز مسئولیت رهبری را ندارد." خود خمینی که بنیانگزار ج.ا. بود واقعا چه صفات و کرداری داشت که به چنین مقامی رسید؟ در رسالهء "تحریر الوسیله" خمینی می خوانیم که عمل جنسی با کودکان نابالغ, حتی با کودک شیرخواره نیز مجاز است (کتاب نکاح, مسأله۱۲). این پیروان خمینی بودند که به دستور او با آتش زدن سینما رکس و زنده سوزاندن بیش از ۵۰۰ نفر, غلیانی کاذب علیه سلطنت ایجاد کردند. خمینی در نامه ای خطاب به مسولین زندان دستور داده بود که دختران باکرهء زندانی سیاسی, شب قبل از اعدام باید تجاوز شوند تا به بهشت نروند. و اینها تنها نمونه های کوچکی است از "شرایط و صفات احراز مسئولیت رهبری" در ج.ا.