ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هیأت ایرانی برای بررسی ماجرای کشتار هریرود به کابل می‌رود

معاون حقوقی وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه ششم خرداد/ ۲۶ می‌ در رأس هیأتی به کابل سفر می‌کند تا درباره ماجرای کشتار هریرود با مقامات افغانستان گفت‌و‌گو کند.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه ششم خرداد/ ۲۶ می‌ در رأس هیأتی به کابل سفر می‌کند تا درباره ماجرای کشتار هریرود با مقامات افغانستان گفت‌و‌گو کند.

شماری از مهاجران افغانستانی ۱۲ اردیبهشت‌ پس از ورود به خاک ایران در رودخانه هریرود غرق شدند.
شماری از مهاجران افغانستانی ۱۲ اردیبهشت‌ پس از ورود به خاک ایران در رودخانه هریرود غرق شدند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه و نماینده‌ای از مرزبانی هم محسن بهاروند را در این سفر همراهی می‌کنند.

جمهوری اسلامی گفته است مستنداتی دارد که نشان می‌دهد کشتار کارجویان افغان در حریم ایران اتفاق نیفتاده است.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا) هم در بیانیه‌ای افغانستان را به بی‌مسئولیتی در حفاظت از ترددهای مرزی متهم کرده و شکنجه و کشتن کارجویان افغانستانی توسط مرزبانان ایران را «سناریوی ساختگی» و اظهارات بازماندگان را «ادعاهای واهی» و «دروغ‌پراکنی» خوانده است.

ناجا ادعا کرده که افغانستان مدرک و سندی محرز در دست ندارد که مأموران مرزبانی ایران نقشی در کشتار هریرود داشته باشند.

این در حالی‌ست که محمدحمید طهماسی، رئیس هیات اعزامی افغانستان به هرات برای پیگیری ماجرای کشتار کارجویان افغانستانی در هریرود، روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ با تأیید کشته شدن این مهاجران در مرز افغانستان و ایران توسط نیروهای نظامی ایران، اعلام کرد اسناد و شواهد کافی در این مورد به دست آمده است.

پس از آن و از روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت هم هیأت‌های تحقیق دو کشور کار مشترک خود را درباره کشتار هریرود آغاز کردند.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند این موضوع و ماجرا دستمایه تلاش «رسانه‌های فارسی زبان ضد ایرانی برای تخریب مناسبات دو ملت ایران و افغانستان» شد.

بر اساس گزارش‌های اولیه به تاریخ ۱۲ اردیبهشت، جمعی از کارگران افغانستانی که بدون جواز ورود، قصد سفر به ایران را داشته‌اند، توسط مرزبانی جمهوری اسلامی دستگیر شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و پس از آن با تهدید گلوله و اجبار به آب انداخته‌ شده‌اند.

شاهدان و راویان از غرق‌شدن دست‌کم ۲۳ کارگر مهاجر خبر داده‌اند.

هیأت اعزامی دولت افغانستان به هرات اما اطلاعات به ‌دست آمده از این حادثه را به این ترتیب ارائه کرده است که در کل ۴۶ مهاجر افغان با استفاده از مسیر غیرقانونی وارد ایران شده بودند. بر اساس یافته‌های این هیأت، تا این لحظه ۱۷ نفر از این افراد ناپدید هستند، ۱۰ نفر که ساکنان مناطق و شهرهای رباط‌‌ سنگی، هرات و فاریاب بودند، کشته شده‌اند و ۱۹ نفر نیز با کمک غواصان محلی از آب نجات یافته‌اند.

گزارش شده است که برخی پیکرهای یافت شده به شدت آسیب دیده‌اند.

این حادثه به بروز اعتراضات مدنی در افغانستان علیه جمهوری اسلامی انجامید که دست‌کم در یک مورد به خشونت کشیده شد و معترضان افغان به سوی کامیون‌های ایرانی حمله‌ور شدند.

در مقابل اما عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است که به لحاظ واقعیات عینی و بر اساس گزارش‌های تایید شده مرزبانی جمهوری اسلامی، در تاریخ مورد نظر و در محدوده ادعایی نه تنها چنان واقعه‌ای رخ نداده و مواجهه‌ای از هیچ نوع میان نیروهای جمهوری اسلامی ایران با اتباع افغان رخ نداده، که در آن زمان به دلیل شرایط خاص جوی در منطقه حتی هیچ‌گونه ورود اتباع افغان به خاک جمهوری اسلامی ایران ثبت نشده است.

رودخانه هریرود حدود ۱۵۰ کیلومتر از مرز ایران و افغانستان است که در تابستان‌ها خشک و محل عبور مهاجران و در زمستان‌ها به‌ ویژه ایامی که سدها باز شوند، پرآب و خروشان است.

گفته می‌شود سالانه حدود ۵۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی از افغانستان راهی ایران می‌شوند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.