ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری: شاید زمان آزادی همسرم نزدیک باشد

ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری، زندانی سیاسی و شهروند دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز ابراز امیدواری کرد نام همسرش در «فهرست عفو شدگان» در ایران قرار گیرد.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، زندانی سیاسی و شهروند دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز ابراز امیدواری کرد نام همسرش در «فهرست عفو شدگان» در ایران قرار گیرد.

نازنین زاغری

رتکلیف همچنین از فراخوانده شدن وکیل مدافع همسرش به دادستانی در روزهای گذشته خبر داد و گفت:

«به نظر می‌رسد زمان آزادی نزدیک است.»

او در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود اعلام کرد:

«بخشی از وجودم هنوز از امیدواری خودداری می‌کند چرا که همچنان احتمال آن وجود دارد که مسائل جور دیگری پیش بروند.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سوم خرداد با صدور یک حکم حکومتی موسوم به «عفو رهبری» به مناسبت عید فطر، با عفو یا تخفیف مجازات سه هزار و ۷۲۱ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کرد.

یک ‌روز پیش از آن، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران در نامه‌ای پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات این تعداد از محکومان را به خامنه‌ای داده بود.

بر اساس نامه ارسال شده از سوی رئیسی، این محکومان در کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی «واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند.»

نازنین زاغری-رتکلیف، زندانی سیاسی اما روز ۲۷ اسفندماه/ ۱۷ مارس و هم‌زمان با بالاگرفتن بحران رو به گسترش ویروس کرونا در زندان‌ها، به ‌مدت دو هفته با پابند به مرخصی اعزام شد. این مرخصی تا به حال تمدید شده است.

کمپین «نازنین را آزاد کنید » اما درباره نحوه اعزام به مرخصی این زندانی سیاسی نوشت که او با «پابند الکترونیک» آزاد شده و مرخصی او بیشتر شبیه به «حصر خانگی» است.

به‌ نوشته این کمپین، نازنین زاغری به شکلی استثنایی موظف شده در هنگام مرخصی پابندی را بپوشد و والدین او این پابند را از مسئولان «اجاره» کرده‌اند.

حرکت زاغری در هنگام مرخصی از زندان، محدود به ۳۰۰ متر از خانه پدر و مادرش است.

محمود بهزادی‌راد، وکیل مدافع این زندانی سیاسی اما اواخر فروردین‌ ماه درباره احتمال آزادی مشروط موکلش از زندان گفته بود:

«منتظر اعلام نظر مسئولان و مقامات قضایی درباره بهره‌مندی نازنین از آزادی مشروط موضوع ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ هستیم.»

به گفته این وکیل دادگستری، نازنین زاغری طبق قانون، شرایط استفاده از آزادی مشروط را دارد.

به‌ موجب ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی، دادگاه صادر کننده حکم می‌تواند در مورد محکومان به حبس بیش از ۱۰ سال، پس از تحمل نصف و در سایر موارد پس از تحمل یک سوم مدت مجازات، به پیشنهاد دادستان یا قاضی اجرای احکام، حکم آزادی مشروط را صادرکند.

نازنین زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز که با دختر خردسال خود به ایران سفر کرده بود، هنگام بازگشت در روز ۱۵ فروردین‌‌ ۱۳۹۵ توسط نیروهای امنیتی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، در فرودگاه تهران بازداشت شد.

سپاه پاسداران اما دو ماه بعد و در اواخر خرداد ماه همان سال با انتشار اطلاعیه‌ای، ضمن تأیید بازداشت نازنین زاغری، او را به مشارکت در فعالیت‌های «براندازی نرم» و همکاری با «موسسات معاند» متهم کرد.

مونیک ویلا، مدیرعامل تامسون رویترز در واکنش به این اطلاعیه سپاه پاسداران، در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«نازنین طی چهار سال گذشته در بنیاد تامسون رویترز، به‌ عنوان هماهنگ کننده پروژه مسئولیت رسیدگی به تقاضانامه‌های دریافت کمک مالی و آموزشی مشغول به‌ کار بوده و هرگز در ارتباط با ایران کار نکرده است. بنیاد تامسون رویترز اصلا هیچ‌گونه برنامه‌ای در ارتباط با ایران ندارد، در این کشور فعالیت نمی‌کند و قصد فعالیت در این کشور را هم ندارد.»

با وجود این، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی وقت قوه قضائیه ایران، در یک نشست خبری در سوم بهمن‌ ماه ۱۳۹۵ اعلام کرد حکم پنج سال زندان برای نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی، قطعی شده است.

ابوالقاسم صلواتی، رئیس دادگاه انقلاب تهران این حکم را از بابت اتهام انتسابی «جاسوسی» برای نازنین زاغری صادر کرد.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.