ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احضار سفیر افغانستان به‌‌دنبال برگزاری تجمعات اعتراضی علیه ایران در کابل

شماری از معترضان به رفتارهای اخیر جمهوری اسلامی با شهروندان افغانستان در مرز دو کشور و در جاده‌ای در حوالی شهر یزد، مقابل سفارت ایران در کابل تجمع کرده‌ بودند.

به‌دنبال برگزاری تجمعات اعتراضی شماری از شهروندان افغان، مقابل سفارت ایران در کابل و برخی شهرهای دیگر افغانستان، وزارت امورخارجه ایران روز شنبه ۲۴ خردادماه، عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران را «جهت پاره‌ای توضیحات» احضار کرده است.

معترضان در اعتراض به سیاست‌های ایران در قبال مهاجران افغان، بر تابلوی سفارت جمهوری اسلامی «رنگ سرخ» پاشیدند

به‌ نوشته خبرگزاری فارس، پس از حاضر شدن سفیر افغانستان در وزارت خارجه ایران، سید رسول موسوی، مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه، مراتب نگرانی از تاثیر «اقدامات غلط» معترضان افغان بر روابط همسایگی دو کشور را ابراز کرده است.

عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در روزهای گذشته با سفر به شهر یزد از آغاز تحقیقات درباره تیراندازی به خودرو حامل مهاجران افغان در این شهر خبر داده بود.

شماری از معترضان به رفتارهای اخیر جمهوری اسلامی ایران با شهروندان اهل افغانستان در مرز دو کشور و هم‌چنین در جاده‌ای در حوالی شهر یزد، روز ۱۸ خردادماه، مقابل سفارت ایران در کابل، دست به تجمع اعتراضی زدند.

معترضان شرکت کننده در این تجمع به نشانه اعتراض به سیاست‌های ایران در قبال مهاجران افغان، بر تابلوی سر در سفارت جمهوری اسلامی ایران «رنگ سرخ» پاشیدند.

در خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، این معترضان «عده‌ای معدود از جریانات خاص سیاسی» که دارای سابقه «ضدیت با جمهوری اسلامی و حسن همجواری بین دو کشور ایران و افغانستان» هستند، معرفی شده‌اند.

روز چهارشنبه ۱۴ خردادماه به‌دنبال تیراندازی مأموران نیروی انتظامی در یزد، یک خودروی حامل مهاجران افغان دچار آتش‌سوزی شد و چندین سرنشین آن کشته و مجروح شدند. این خودرو ۱۴ سرنشین داشت که ۱۳ نفرشان افغان و یک نفر پاکستانی بودند.

دو روز پس از این رویداد، وزارت خارجه افغانستان به سفارت افغانستان در تهران و کنسولگری این کشور در زاهدان دستور پیگیری حادثه سوختن مهاجران افغان در استان یزد را داد.

در اطلاعیه‌ صادر شده از سوی وزارت خارجه افغانستان اعلام شده بود که در نتیجه این حادثه، دست‌کم سه شهروند افغان کشته و چهار نفر دیگر مصدوم شده‌اند.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان اما در نشست هیأت دولت این کشور در روز دوشنبه هشتم ژوئن/ ۱۹ خردادماه، به وزارت امور خارجه افغانستان دستور داد تا این حادثه را به صورت «جدی» پیگیری کنند.

صدیق صدیقی، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان هم با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد: «رئیس جمهور همچنان تاثرات عمیق خود را از وقوع این حادثه ابراز نموده، تاکید کرد که این رویداد به گونه‌ی جدی از طریق مراجع دیپلماتیک دو کشور، باید پی‌گیری شود.»

رویداد دیگری که منجر به برانگیخته شدن خشم شهروندان افغان علیه حکومت جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر شده، مسأله کشتار مهاجران افغان در رودخانه هریرود در مرز میان دو کشور توسط مرزبانان ایرانی است.

در این حادثه که روز ۱۲ اردیبهشت ماه رخ داد، شماری از مهاجران افغانستانی پس از ورود به خاک ایران در رودخانه هریرود غرق شدند. شواهد به ‌دست آمده از سوی مقام‌های محلی و دولتی در افغانستان حاکی از آن است که این مهاجران توسط مرزبانان ایرانی دستگیر، شکنجه و سپس به سمت رودخانه هریرود رانده شدند که منجر به غرق شدن تعدادی از آنها شده است.

در آخرین واکنش مقامات ایرانی به این حادثه، علی‌رغم اینکه نتیجه تحقیقات میدانی در این زمینه هنوز منتشر نشده، مهدی محمودی، مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور روز ۲۱ خردادماه، اعلام کرد که کشتار کارجویان افغانستانی در رودخانه مرزی هریرود «صحنه‌سازی معاندان» است و ممکن است کارجویان افغانستانی هنگام تلاش برای عبور از رودخانه غرق شده‌ باشند.

براساس خبرهای منتشر شده، احزاب و گروه‌های مخالف دولت افغانستان در این کشور از احتمال برپایی دوباره تجمعات اعتراضی در مقابل سفارت ایران در شهر کابل خبر داده‌اند.

معترضان خواستار پیگیری جدی دولت افغانستان در خصوص این دو موضوع و پاسخ‌گویی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با کشتار مهاجران افغان هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • "صدای پناهجویان را بشنوید و صدای‌شان باشید"

    هر وقت قصد داشتید علیه پناهجویان و مهاجران افغانستانی و عراقیِ ساکن ایران سخنی بگوئید، لحظه‌ای فکر کنید که بی‌سرزمینی و آوارگی همواره بیخِ گوش ماست؛ در پی نان، در پی جایی برای نفس کشیدن، برای فرار از تعقیب پلیسی و تفتیش عقیده، گرایشات جنسیِ ممنوعه، جنگ و قطحی و ... این‌ها جمعی از پناهجویان ایرانی هستند که روز گذشته ساعت‌ها _در قایقی سوراخ_ حوالی جزیره‌ی لسبوس سرگردان شدند. پلیس‌های ترکیه و یونان نه تنها به دادشان نمی‌رسند بلکه با تولید موج برای غرق کردن‌شان تلاش می‌کنند؛ در حالی‌که در میان سرنشینان قایق زنی باردار، بعد از پاره شدن کیسه‌ی آب نیاز به کمک اورژانسی داشت. تنها روز گذشته در همین منطقه ۱۲ پناهجو در دریا غرق شدند. از طریق وب‌سایت " Alarm Phone" صدای پناهجویان را بشنوید و صدای‌شان باشید: ***

  • abbas

    بر علیه ایران اعتراض نکردند برضد پاسدارای اوباش سیدعلی که شهرونداشونو به ناحق به کلوله بستد و خفه کردند و انداختند تو آب و برعلیه رژیم ولایت مطلفه ضدبشری اعتراض به حق کردندو درود بر وجدان پاکشون و لعنت برخونریزای پاسدار خامنه ای که از خونریزی سیر نمی شوند