ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا: ۷ استان در وضعیت قرمز، قرنطینه روستاهای هرمزگان

به گفته استاندار هرمزگان بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا در استان را زنان خانه دار و بازنشستگان تشکیل می‌دهند. وضعیت در چند استان دیگر هم قرمز اعلام شده است.

با گسترش شیوع ویروس کرونای جدید به روستاهای استان هرمزگان، استاندار این استان اعلام کرد همه روستاهای هرمزگان به مدت دو هفته قرنطینه می‌شوند. به گفته او بیشترین تعداد مبتلایان را زنان خانه‌دار و بازنشستگان تشکیل می‌دهند. طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت دست کم ۱۴ استان ایران در شرایط کنونی با روند صعودی شیوع ویروس کرونا مواجه‌اند.

ویروس کرونا به روستاهای استان هرمزگان رسیده است. به گفته استاندار این استان، زنان خانه‌دار و سالخوردگان هرمزگان بیش از همه گروه‌های دیگر به ویروس کرونای جدید و بیماری کووید۱۹ دچار شده اند.

فریدون همتی، استاندار استان هرمزگان یکشنبه ۲۵ خرداد از دو هفته قرنطینه روستاهای این استان خبر داد. به نوشته خبرگزاری تسنیم، فریدون همتی درباره دلیل اعمال قرنطینه در روستاها گفت: «با توجه به افزایش بسیار زیاد میزان مبتلایان به بیماری کرونا در روستاهای استان هرمزگان که ناشی از سفرهای غیرضروری افراد از شهرها به روستاهاست، با تصمیم ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، روستاهای استان هرمزگان از امروز به مدت دو هفته قرنطینه و ممنوعیت تردد و مسافرت از شهرها به روستاها اعمال می‌شود».

او همچنین در گفت‌وگئو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنابه مسئله اجتماعی رفتار با ابتلا به ویروس، به عنوان یک «عیب» اشاره کرد و گفت: «یکی از مشکلاتی که در استان هرمزگان با آن مواجه هستیم، عیب دانستن اعلام ابتلا به کرونا و عدم رعایت قرنطینه و همچنین کتمان و پنهان‌کاری از سوی افرادی است که آزمایش تست کرونای آن‌ها مثبت اعلام می‌شود». به گفته همتی تعدادی از مدیران، کارکنان، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و افرادی چهره و تأثیرگذار از اقشار مختلف در هرمزگان که تست کرونای آن‌ها مثبت شده است، «با پنهان‌کاری و بدون اطلاع به اطرافیان خود، به مراودات و کارهای خود پرداخته‌اند و ضمن به‌خطر انداختن گروه‌های آسیب‌پذیر، حاضر به رعایت قرنطینه نشده‌اند».

مرکزگرایی در مقابله با کرونا و عادی‌سازی محرومیت استان‌ها

استاندار هرمزگان روز شنبه نیز دلیل اصلی شیوع ویروس کرونا را بی‌توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت موارد بهداشتی اعلام کرده و برگزاری هرگونه تجمع و گردهمایی خانوادگی و اجتماعی را ممنوع اعلام کرده بود. او گفته بود: حضور افراد مبتلا تنها در یک مورد مجلس ختم به شیوع ویروس به ۷۰ نفر دیگر و مرگ چندتن از آن‌ها منجر شده است. به تایید همتی بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا در استان را زنان خانه دار و بازنشستگان تشکیل می‌دهند.

در همین رابطه، مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، متشکل از پنج نماینده، یکشنبه در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهوری از مرکزگرایی در مسئله مقابله با شیوع کرونا و «عادی‌سازی وضعیت هرمزگان» انتقاد کرد و از او خواست «در اسرع وقت به نادیده‌انگاری بحران کرونا در هرمزگان پایان داده و تدابیری جدی حول مدیریت این مسئله اتخاذ کند». این نامه «نبود امکانات و تجهیزات کافی برای شناخت و مقابله با همه‌گیری کووید۱۹»، از جمله وجود تنها یک مرکز تشخیص کرونا در کل استان ۲ میلیون‌نفری هرمزگان «که فاصله شهرهای آن با مرکز استان بعضا ۵۰۰ کیلومتر است» را از مهم‌ترین «عوامل فاجعه‌‌بار شدن وضعیت کرونا در استان هرمزگان» دانسته ‌است.

وزارت بهداشت و درمان در هفته‌های اخیر اعلام کرده بود استان هرمزگان از نظر شیوع ویروس کرونای جدید و بیماری کووید۱۹ در وضعیت هشدار قرار دارد. وضعیت این استان اما امروز وخیم‌تر شده و به وضعیت قرمز تغییر پیدا کرده است.

روند صعودی ابتلا به کرونا در ایران

روز یکشنبه سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش روزانه از وضعیت بیماری کووید۱۹ در ایران، وضعیت استان‌ هرمزگان و همچنین استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و بوشهر را قرمز اعلام کرد. به تایید سخنگوی وزارت بهداشت در فاصله ظهر شنبه ۲۴ خرداد تا ظهر یکشنبه ۲۵ خرداد، ۲ هزار و ۴۷۲ نفر دیگر در ایران به کووید۱۹ مبتلا شده و ۸۶۴ نفر بستری شده‌اند. ویروس کرونا در همین فاصله جان ۱۰۷ بیمار کووید۱۹ را گرفته است تا رقم قربانیان این ویروس در ایران به به ۸ هزار و ۸۳۷ نفر برسد. تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون ۱۸۷ هزار و ۴۲۷ نفر گزارش شده است.

وزارت بهداشت همچنین روز یکشنبه گزارش هفتگی (هفته منتهی به ۲۳ خرداد) را از همه‌گیری کرونا در ایران و جهان منتشر کرد. آمارهای منتشر شده در این گزارش حاکی از تغییرات «مختصر» صعودی شیوع کرونا در کل ایران و همچنین «روند صعودی یا شروع پیک» در دست کم ۱۴ استان هرمزگان، لرستان، کردستان، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، قزوین، مرکزی، یزد، البرز، همدان، مازندران، گلستان و کرمان است. بروز ویروس کرونا در این استان‌ها «بالا» گزارش شده اما شیوع صعودی کرونا در ایران تنها به این ۱۴ استان محدود نمی‌شود.

گزارش فوق روند شیوع کرونا در برخی دیگر از استان‌ها از جمله خراسان شمالی، ایلام، قزوین، بوشهر، مرکزی، یزد، فارس، قم و البرز را نیز صعودی و «با بروز متوسط» اعلام کرده است. وضعیت در تهران نیز همانند برخی از استان‌های دیگر از جمله خراسان رضوی و جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و استان‌های شمالی صعودی «با بروز کم» اعلام شده است.

با این وجود علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران شنبه‌شب وضعیت کنترل کرونا در استان تهران را «شکننده» خواند و گفت: با بازگشایی مشاغل، رعایت موارد پیشگیری کاهش چشمگیری داشته و فاصله‌گذاری فیزیکی در تهران دچار اختلال شده است. به گفته او در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۳ بیمار در بخش‌های عادی و ۵۸ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان تهران با تشخیص کرونا بستری شده‌اند.

دولت ایران از چند هفته قبل روند بازگشایی مشاغل و فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی را آغاز کرده است. روندی که تاکنون آمار مبتلایان روزانه به کرونا را بالا برده و وضعیتی مشابه با روزهای اوج ابتلا در فروردین ماه ایجاد کرده است. درباره اقدام دولت اما توافق عمومی وجود ندارد و بسیاری معتقدند فاصله‌گذاری فیزیکی با بازگشت تهران و دیگر شهرها به «حالت عادی» ممکن نیست. شهربانو امانی یکی از اعضای شورای شهر تهران یکشنبه درباره بازگشایی هشدار داد و این موضوع را موجب افزایش شیوع کرونا دانست.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کرونا در همدان بیداد میکند

    کرونا در همدان بیداد میکند گزارش یک هموطن: « آمار کرونا در همدان در حال اوج گرفتن هست در ۲ روز گذشته میزان پذیرش بیمارستان سینا همدان بقدر بالا رفته که ظرفیت بیمارستان پر شد. برخی از بیماران کرونا بعد از پذیرش به علت عدم ظرفیت به بیمارستانهای بعثت یا بهشتی منتقل شدند. در شبکه های بهداشت همدان نیز دستوری مبنی بر کاهش تست کرونا داده شده تا به این شکل آمار کرونا را کمتر نشان داده شود. مراقب خود و خانواده تان باشید رژیم به فکر ما نبوده و نیست.»

  • وضعیت کرونا در آبادان فوق قرمز است!

    وضعیت کرونا در آبادان فوق قرمز است! شکرالله سلمان‌زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت در حالی‌که علاوه بر بیماران بستری شده، حدود ۳۰۰ بیمار نیازمند بستری داریم اما ظرفیت‌ دو بیمارستان‌ تعیین شده پر شده و بیمارستان نفت نیز در اختیار مردم قرار نگرفته است. وی روز شنبه۲۴خرداد، با تاکید بر بحرانی بودن شرایط شیوع و ابتلا به کرونا گفت که «ما در آبادان در شرایط فوق قرمز هستیم و شخصا با هرگونه رفع محدودیت مخالفم».