ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

راهکار دولت در برابر «موج سنگین» کرونا: ماسک بزنید

در پنج استان «وضعیت قرمز» است. شمار بیماران بستری شده در برخی استان‌ها چند برابر شده است. راهکار دولت برای مقابله با این وضعیت: اجبار به ماسک زدن.

به‌دنبال گسترش ویروس کرونا و عدم تغییر در وضعیت قرمز و هشدار در برخی از استان‌ها، دولت دستور به اجباری کردن ماسک در مکان‌های عمومی داد. این قانون دست کم تا آخر تیرماه اجرا خواهد شد. در شرایط کنونی بسیاری از استان‌های ایران در وضعیت بحرانی قرار دارند. مسئولان استان‌ها اما بدون اشاره به مسئولیت دولت و حکومت در اعمال تمهیدات پیشگیرانه و نظارتی و تامین تجهیزات بهداشتی، بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های پوشیدن ماسک و رعایت فاصله فیزیکی را مسبب شیوع دوباره کرونا و به‌خطر افتادن جان شهروندان می‌دانند.

مسئولان در بسیاری از استان‌های ایران از سیر صعودی تعداد مبتلایان و حتی دوبرابر شدن ابتلا به کووید۱۹ در روزهای اخیر خبر می‌دهند. دولت پوشیدن ماسک در مکان‌های عمومی را اجباری اعلام کرد. برخی از استان‌ها اما برای تامین ماسک و الکل با مشکل مواجه‌اند. - عکس از محمدحسن ظریف‌منش، تسنیم

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت یکشنبه ۸ تیر از شناسایی دو هزار و ۴۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در شبانه‌روز گذشته خبر داد. طبق اعلام او در همین مدت ۱۴۴ بیمار کووید ۱۹ نیز جان خود را از دست داده‌اند. بر همین اساس رقم کلی بیماران کووید ۱۹ به ۲۲۲هزار و ۶۶۹ نفر و رقم قربانیان به ۱۰ هزار ۵۰۸ نفر رسیده است و استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های بوشهر، ایلام، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند.

با توجه به این آمار و آمارهای اخیر وزارت بهداشت از کووید۱۹، شیوع ویروس کرونا در ایران دوباره اوج گرفته است.

«موج سنگین» شیوع کرونا و اجباری‌شدن ماسک در مکان‌های عمومی

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۸ تیر در جلسه «کارگروه ارزیابی فرصت‌های مدیریت کرونا» اعلام کرد: ایران در«موج سنگین بیماری» به‌سر می‌برد و «۱۰ برابر بیش از بیمارانی که در بیمارستان‌ها ثبت می‌شوند، خارج از بیمارستان شناسایی می‌شوند». به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمدمهدی گویا گفت: وزارت بهداشت نگران آغاز فصل سرماست و برای مسئولان این وزارتخانه «قابل پیش‌بینی نیست که اگر کرونا با بیماری مانند آنفلوآنزا همزمان شود، چه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد».

به‌نظر می‌رسد این موج سنگین که بسیاری از کارشناسان آن را موج دوم کرونا می‌دانند، به سختگیری در اعمال برخی از پروتکل‌های استاندارد منجر شده است. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری صبح یکشنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از اجباری شدن استفاده از ماسک در مکان‌های سرپوشیده یا تجمعات خبر داد و گفت: «قرار است از هفته آینده ترتیباتی اتخاذ شود تا از ۱۵ تیر ماه تا انتهای ماه، ماسک در مکان‌هایی که تجمع وجود دارد یا سرپوشیده است، الزامی کنیم. اگر لازم بود این مصوبه تا مرداد ماه نیز تمدید می‌شود».

کرونا معاون وزیر بهداشت را به آذربایجان‌غربی کشاند

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت نیز که به آذربایجان غربی سفر کرده است در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا این خبر را تایید کرد و گفت:«استفاده از ماسک از هفته آینده در مکان‌های عمومی اجباری است و به کسانی که از آن استفاده نکنند، ارائه خدمت نمی‌شود». او اضافه کرد استان‌هایی که وضعیت قرمز دارند باید به‌صورت ویژه استفاده از ماسک را در اماکن عمومی الزامی کنند.

طبق گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) و مطابق با گزارش استانی سخنگوی وزارت بهداشت، حریرچی به‌خاطر رسیدگی به وضعیت بحرانی آذربایجان غربی به این استان رفته است. به گفته مسئولان محلی، آذربایجان غربی در روزهای اخیر به صورت روزانه بیش از ۸۰۰ مورد بستری سندروم حاد تنفسی (ناشی از ابتلا به ویروس کرونا) را ثبت کرده و کووید ۱۹ تاکنون جان ۴۰۰ نفر را در این استان گرفته است.

بحران کووید۱۹ در استان‌ها؛ افزایش ۷۰ درصدی بیماران در کرمان

همزمان با اجباری شدن پوشیدن ماسک، استاندار استان هرمزگان که به تایید وزارت بهداشت در وضعیت قرمز قرار دارد، روز یکشنبه به ستاد ملی مدیریت کرونا پیشنهاد کرد شهرهای قرمز این استان حداقل به مدت یک هفته تعطیل شوند. به نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بندرعباس، حاجی آباد ، قشم، رودان، بندرلنگه و میناب و کیش هفت شهر «وضعیت قرمز» استان هستند. روز گذشته (شنبه) فاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شمار جانباختگان مبتلا به کرونا در هرمزگان را ۲۳۹ نفر اعلام کرد. به گفته او روز شنبه ۵ نفر از مبتلایان به کووید۱۹که همه از بندرعباس بودند، جان خود را از دست دادند.

با توجه به گزارش‌های نگران‌کننده از استان‌ها، به‌نظر می‌رسد بیشتر استان‌های ایران با شیوع ویروس کرونا مواجه‌اند که در برخی از آن‌ها سرعت ناگهانی پیدا کرده است.

در کرمان که به نوشته خبرگزاری حکومتی تسنیم ویروس کرونا محمدجواد فدائی استاندار این استان و محمدصادق بصیری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری را نیز مبتلا کرده، اجبار به پوشیدن ماسک از دوشنبه نهم تیر اعمال خواهد شد. به گفته مصطفی آیت‌الهی‌موسوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان از دوشنبه همه موظف به پوشیدن ماسک در مجامع عمومی، بانک‌ها و ادارات و همچنین برخی اصناف که مراجعات زیادی دارند، خواهند بود.

حمیدرضا رشیدی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم ظهر یکشنبه اعلام کرد: میزان بیماران بستری و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در استان کرمان بیش از ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است. او توضیح داد: «منطقه جنوب استان کرمان بیشتر [از باقی مناطق استان] درگیر کرونا ست و میزان بستری‌ها و مرگ و میر در استان کرمان نسبت به یک ماه پیش بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وضعیت اضطراری برمی‌گردد؟

اوج گرفتن شیوع کرونا پیش‌ از این به بازگشت محدودیت‌ها در ۷ استان ایران منجر شده و حالا بار دیگر واکنش دولت را به همراه داشته است. اما مشخص نیست آیا اجباری کردن ماسک به اعمال سخت‌گیری‌های بیشتردرباره پروتکل‌های پیشگیرانه منجر خواهد شد یا خیر.

در حال حاضر از یک سو دولت به خاطر فشار قرنطینه بر اقتصاد، «وضعیت عادی» اعلام کرده و در بسیاری از مواردی که در ابتدای شیوع کرونا در ایران اعمال می‌شدند، تخفیف قائل شده و همچنین نظارتی بر رعایت این پروتکل‌ها در محیط‌های کاری و کارگری ندارد. از سوی دیگر مردم با مشاهده «وضعیت عادی» و عدم سختگیری دولت و همچنین در غیاب یک نظام آموزشی فراگیر که بتوان از آن در وضعیت‌های ویژه برای آموزش و سخت‌گیری بر شهروندان استفاده کرد، پوشیدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی را رها کرده‌اند. همه استان‌ها از لحاظ ماسک و الکل تامین نیستند و وضعیت بغرنج معیشتی نیز به بسیاری از شهروندان توانایی خریداری ماسک و تجهیزات بهداشتی را نمی‌دهد. بخش زیادی از مردم هم به خاطر از دست رفتن درآمدشان توان درخانه ماندن ندارند. این مسئله نیز در کنار تنش ‌آبی و عدم دسترسی مناسب بالغ بر نیمی از جمعیت ایران به آب به شیوع کرونا دامن زده است.

با این‌وجود نگاهی به اظهارات مسئولان استان‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها وخامت وضعیت استان‌ها و سیرصعودی شمار مبتلایان و قربانیان کرونا را در تصویر کلی، نتیجه عدم اعمال قرنطینه می‌دانند اما بیشتر مردم را به‌خاطر سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های پیشگیری از شیوع کرونا ملامت می‌کنند.

زنگ خطر در استان مرکزی

محمد رضا صائینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، یکشنبه اعلام کرد بی‌توجهی و رعایت نکردن فاصله اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک باعث افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا و «سنگین‌تر شدن زنجیره ابتلا به کرونا» در زنجان شده است. به تایید او در این استان ۲۹ نفر در شبانه‌روز گذشته به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند و «تعداد بیماران کرونایی استان طی ۱۰ روز گذشته به سه برابر افزایش یافته است».

او گفت: موارد زیادی از ابتلای افراد به دلیل حضور در مراسم عروسی، مجالس ترحیم دسته جمعی و خانوادگی در زنجان بوده و برخی از خانواده‌ها به صورت مخفیانه مراسم عروسی برگزار می‌کنند.

بهروز اکرمی، معاون سیاسی استاندار مرکزی هم یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: طی ۱۰ روز اخیر به صورت میانگین ۶۵ نفر در استان مرکزی به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند «که زنگ خطر را به صدا درآورده است». به گفته او تاکنون ۳ هزار و ۶۰۷ نفر در استان به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند.

او نیز به مسئله بی‌توجهی به پروتکل‌های پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل شیوع مجدد کرونا در کشور و استان به علت عادی‌انگاری است که توسط همگان شکل گرفته است. «هم مردم و هم مسئولان» این بیماری را «عادی» گرفته و کمتر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه می‌کنند. بهروز اکرمی نسبت به توان تامین ماسک و الکل کافی برای شهروندان کرمان نیز ابراز نگرانی کرد و گفت قرار است در این رابطه کمیته‌ای اضطراری تشکیل شود.

شمار بیماران بستری شده در ایلام دو برابر شد

در استان ایلام نیز که طبق گزارش سخنگوی وزارت بهداشت در وضعیت هشدار قرار دارد، شیوع کرونا جهشی ناگهانی به‌خود گرفته است. طبق گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، در هفته نخست تیرماه تعداد مبتلایان به کرونا به ناگهان در استان ایلام فزونی گرفته و با اختلاف بسیار زیاد به بالاترین حد از زمان شیوع بیماری رسیده است. بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام تعداد مبتلایان روزانه ۳رقمی شده و آمار ابتلا به کرونا در این هفته ۴.۵ برابر مجموع مبتلایان اسفند سال ۹۸ است. آمار بستری‌شدگان نیز به یکباره دوبرابر شده است. مسئولان این استان نیز بدون اشاره به توان مردم برای خرید ماسک و الکل و همچنین تمهیدات عمومی و نظارت بر رعایت فاصله‌گذاری، بی‌توجهی به پروتکل‌ها را دلیل اصلی شیوع بیماری می‌دانند.

برخی از دیگر استان‌های ایران نیز که در آمارهای روزانه وزارت بهداشت به آن‌ها اشاره نمی‌شود، با شیوع فزاینده ویروس کرونا مواجه‌اند.

به عنوان مثال استان فارس که در همجواری و نزدیکی به برخی دیگر از استان‌های درخطر قرار دارد نیز شاهد جهش در ابتلا به ویروس کروناست. عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز دیروز (شنبه) از ابتلای ۱۲ هزار و ۷۸۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ و فوت ۱۵۵ نفر بر اثر این بیماری از ابتدای شیوع کروناویروس در این استان خبر داد و گفت: «آمار رو به رشد مبتلایان، نشانگر افزایش چرخش کروناویروس در بین شهروندان است». همتی نیز در اشاره به منشا شیوع ویروس گفت:‌ «بسیاری از موارد ابتلا مربوط به دورهمی‌های خانوادگی، مراسم های عقد، عروسی و ترحیم، استفاده از اتوبوس، تاکسی و مترو بوده است».

استان‌هایی چون خوزستان، کرمانشاه و کردستان هم که پیش از شیوع کرونا نیز تحت تاثیر محرومیت‌های ناشی از تبعیض‌های قومیتی و همچنین مرکزگرایی بودند، هفته‌هاست با بحران کرونا درگیرند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ماسک مناسب بدید خب!

    خانم های محجبه از ترس به خطر افتادن اسلام در اماکن عمومی بند ماسک را به زیر روسری نمیبرند یا نمیتونن ماسک را دربیارن. ماسکهایی که به دور سر بند میشوند مناسب این خانم ها است. افراد دارای صورتهای چاق احساس خفگی میکنن با این مساکهای اقتصادی ج.ا. ماسکهای با سایز بزرگ برای اینها مناسب است.