ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ملاقات سفیر استرالیا در ایران با کایلی مور-گیلبرت زندانی

دیدار لیندال ساکس، سفیر استرالیا در ایران با کایلی مور-گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی و استاد دانشگاه ملبورن که در ایران زندانی‌ست، انجام شده و او از سلامت حالش خبر داده است. به گزارش سی‌بی‌اس نیوز این دیدار در زندانی در شرق تهران انجام شده است.

دیدار لیندال ساکس، سفیر استرالیا در ایران با کایلی مور-گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی و استاد دانشگاه ملبورن که در ایران زندانی ا‌ست، انجام شده و او از سلامت حال خانم گیلبرت خبر داده است. به گزارش سی‌بی‌اس نیوز این دیدار در زندانی در شرق تهران انجام شده است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

وزارت خارجه و تجارت استرالیا روز سه‌شنبه چهارم اوت/ ۱۴ مرداد، در بیانیه‌ای اعلام کرد دیدار سفیر این کشور در ایران با کایلی مور-گیلبرت روز یک‌‌شنبه (دوم اوت/ ۱۲ مرداد) انجام شده است:

«حال دکتر مور-گیلبرت خوب است و به غذا، مراکز درمان و کتاب دسترسی دارد. ما همچنان به دنبال دسترسی کنسولی مداوم به مور-گیلبرت خواهیم بود.»

خانواده این زندانی سیاسی هم از طریق وزارت امور خارجه استرالیا اعلام کرده‌اند که او از دیدار با لیندال ساکس، سفیر استرالیا راضی و خاطرجمع شده است:

«ما آرزومندیم که کایلی را هر چه زودتر به خانه برگردانیم و این مهم‌ترین و تنها اولویت ماست.»

اداره کل زندان‌های استان تهران روز جمعه ۱۰ مرداد/ ۳۱ ژوئیه خبر از برنامه‌ریزی برای این دیدار داده و اعلام کرده بود این زندانی در «صحت و سلامت کامل» به سر می‌برد:

«طی هماهنگی‌های قبلی به عمل آمده، هفته آینده سفیر استرالیا با او دیدار خواهد کرد و همین امر نشان از کذب بودن خبر است.»

اداره کل زندان‌های استان تهران همچنین خبرهای منتشر شده در مورد وضعیت سلامتی کایلی مور-گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی زندانی در ایران را تکذیب، اما در مورد انتقال این زندانی از زندان اوین به زندان قرچک ورامین سکوت کرده بود.

پیش از این روزنامه گاردین از قول رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده، وکیل در بند از انتقال کایلی مور-گیلبرت به زندان قرچک «به عنوان تنبیه» خبر داده بود.

بر اساس این خبر، مور-گیلبرت در تماسی از زندان به رضا خندان گفته بود شرایط بسیار بدی دارد:

«هیچی نمی‌تونم بخورم… نمی‌دونم… خیلی ناامیدم… خیلی خیلی… افسردگی گرفتم...»

رضا خندان همچنین در فیس‌بوک خود نوشته بود در تماس با مور-گیلبرت از او در مورد آخرین تماسش با پدر و مادرش پرسیده و این پاسخ را گرفته است:

«آخرین بار حدود یک ماه پیش با خانواده‌ام تماس گرفته‌ام.»

لیندال ساکس، سفیر استرالیا در ایران اما پیش از این با مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ملاقات کرده بود و این احتمال وجود دارد که دیدار با مور-گیلبرت در این نشست مطرح شده باشد.

کایلی مور-گیلبرت، مدرس دانشگاه ملبورن، از سپتامبر سال ۲۰۱۸/ شهریور ماه ۱۳۹۷ در زندان است. او به ۱۰ سال حبس محکوم شده است:

«[کایلی مور-گیلبرت] به حکم دادنامه صادره از تهران به اتهام همکاری با رژیم غاصب اسرائیل علیه نظام جمهوری اسلامی به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. حکم او در جریان دادرسی عادلانه در دادگاه تجدیدنظر قطعی شده و او برای تحمل محکومیت خود که به زندان رفته است.» (از اطلاعیه اداره کل زندان‌های استان تهران)

کایلی مور-گیلبرت اما تمام اتهام‌ها علیه خود را به شدت تکذیب کرده است.

او در شرایطی سخت در زندان بوده و گزارش شده تقریبا دو سال در یک سلول بر روی زمین خوابیده است.

مور-گیلبرت مدت‌ها در سلول انفرادی بوده و چندین بار در زندان اعتصاب غذا کرده است.

گفته می‌شود که او به دلیل تلاش برای برقرار کردن ارتباط با زندانیان جدید با استفاده از یادداشت‌ و نوشتن بر دیوارهای زندان، مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

پیش از این خبرهایی هم درباره تلاش این زندانی سیاسی برای خودکشی منتشر شده بود که از سوی خانواده‌اش تکذیب شد.

کایلی مور-گیلبرت، دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج و استاد مطالعات اسلام در دانشگاه ملبورن است که در تابستان ۱۳۹۷ به دعوت دانشگاه الزهرا و دانشگاه ادیان و مذاهب قم برای شرکت در هفتمین کنفرانس «شیعه‌شناسی» به ایران سفر کرد.

این استاد دانشگاه اما پس از شرکت در این کنفرانس و هنگام بازگشت به کشورش در فرودگاه خمینی تهران از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

مقامات سابق و فعلی استرالیا در طول دوران بازداشت او در ایران بارها اعلام کرده‌اند که آزادی او را از راه‌های دیپلماتیک پیگیری می‌کنند. این در حالی‌ست که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها و به روشنی از آمادگی برای مبادله زندانی با زندانیان دیگر یا حتی پول خبر داده‌اند و چندین نوبت مبادله زندانی با برخی کشورها از جمله آمریکا انجام شده است.

به عنوان مثال محمدجواد ظریف حدود یک سال پیش و در سپتامبر ۲۰۱۹، از برخی مسائل پنهان برای آزادی نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند بریتانیایی-ایرانی زندانی در ایران پرده برداشت. او گفت پیشنهاد پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند را بریتانیایی‌ها مطرح کردند، اما با وزیر خارجه شدن جرمی هانت این پیشنهاد پیگری نشد وگرنه او حاضر بود در این راه تلاش کند.

ایران در سال ۱۹۷۶صدها تانک چیفتن از بریتانیا خریده بود، اما در پی انقلاب ۱۳۵۷ بخش عمده‌ای از تانک‌ها تحویل داده نشد و در نهایت به دولت وقت عراق فروخته شد. دولت بریتانیا اذعان دارد که از این بابت ۴۰۰ میلیون پوند به ایران بدهکار است، اما دو کشور بر سر جمع بدهی و بهره پول اختلاف داشتند.

نازنین زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز که با دختر خردسال خود به ایران سفر کرده بود، هنگام بازگشت به انگلیس در روز ۱۵ فروردین‌‌ ۹۵ توسط نیروهای امنیتی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، در فرودگاه خمینی تهران بازداشت شد. سوم بهمن‌ ۹۵ غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی وقت قوه قضائیه ایران، در نشست خبری خود اعلام کرد حکم پنج سال زندان برای نازنین زاغری قطعی شده است. ابوالقاسم صلواتی، قاضی پرونده زاغری، این حکم را بابت اتهام انتسابی «جاسوسی» برای متهم صادر کرد.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی اما در سال‌های اخیر همواره از بازداشت و زندانی کردن شهروندان غیرایرانی یا دوتابعیتی به ‌عنوان یک راهکار سیاسی به منظور ابزار اعمال فشار برای پیشبرد اهداف نظام در سطح بین‌الملل استفاده کرده است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن

    رژیم اسلامی به گروگانهای آمریکایی نفری ۲ میلیون دلار غرامت داد و ۲۵۰ میلیون دلار پول ایران در آمریکا را به دولت وقت بخشید. حالا خانم مور باید تصمیم بگیرد چقدر می خواهد غرامت بگیرد چون رژیم بدون چونه قبول خواهد کرد. گرچه خانم مور در طی این مدت از خانواده اش دور بوده ولی غرامت تو راه و ذلیلی رژیم در مقابل غربی ها باعث می شود که ایشان بعد از آزادی بازنشسته شده و با پول اسلامی ها تا آخر عمر بخورد و بخوابد و از زندگی خود لذت ببرد. ایشان باید سعی کنند ظریف را ملاقات کنند. ظریف زیر هر توافق نامه خائنانه ای را امضا می کند.