ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دزدان دریایی سومالی آخرین گروگان‌های ایرانی را آزاد کردند

دزدان دریایی سومالی سه ملوان ایرانی شاغل در لنج سراج را که از ماه مارس سال ۲۰۱۵/ فروردین ۱۳۹۴ گروگان گرفته بودند، آزاد کردند.

دزدان دریایی سومالی سه ملوان ایرانی شاغل در لنج سراج را که از ماه مارس سال ۲۰۱۵/ فروردین ۱۳۹۴ گروگان گرفته بودند، آزاد کردند. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش کرده است این «سه صیاد بلوچ» که از سوی دزدان دریایی سومالی گروگان گرفته شده بودند، به فرودگاه خمینی تهران رسیده‌اند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

به‌ گزارش خبرگزاری الجزیره، جان استید، هماهنگ کننده برنامه پشتیبانی از گروگان‌های مستقر در نایروبی (HSP) روز پنج‌شنبه ۲۰ آگوست/ ۳۰ مرداد خبر آزادی سه صیادا ایرانی را اعلام کرد:

«آزادی این افراد نشان‌دهنده پایان دوره دزدی دریایی سومالی و درد و رنج گروگان‌های فراموش شده در این کشور است.»

جان استید در ادامه گفت که این گروگان‌ها از روز شنبه گذشته آزاد شده بودند، اما در انتظار انجام تست ویروس کرونا برای سفر به اتیوپی و سپس به خانه بودند.

به‌ گفته استید، این سه ملوان ایرانی در حال حاضر از لحاظ سلامتی در وضعیت خوبی قرار دارند و تنها یکی از آنها به مشکلات معده دچار است.

نام و هویت این صیادان در خبرگزاری ایسنا به این شرح آمده است: عبدالله نوحانی، ابراهیم بلوچ نیا و جمال‌الدین دهباری.

همچنین گزارش شده است که این افراد آخرین گروه از صیادان در بند دزدان دریایی سومالی هستند که آزاد شده و به کشور منتقل شده‌اند.

خبرگزاری ایسنا آزادی این صیادان را نتیجه همت سربازان گمنام امام زمان (ترکیبی برای معرفی نیروهای امنیتی در ایران) در همکاری با وزارت امور خارجه و نیروی قدس سپاه پاسداران دانسته و نوشته است:

«این سه صیاد همراه ۱۷ همکار همراه‌شان در دو لنج از کنارک و چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان برای صید ماهی حرکت کردند و ۲۰ فروردین ۹۴ در بند دزدان دریایی سومالی اسیر شدند.»

دزدان دریایی سومالی پیش از این و در شهریور ۱۳۹۸ «محمدشریف پناهنده»، یکی دیگر از گروگان‌های ایرانی خود را به‌ دلیل نیاز به رسیدگی فوری پزشکی آزاد کرده بودند.

  • بیشتر بخوانید:

لنج ماهیگیری سراج در فروردین‌ ماه ۱۳۹۴ از بنادر سیستان‌ و بلوچستان به طرف اقیانوس هند حرکت کرده بود که در نزدیکی سواحل سومالی توسط دزدان دریایی ربوده شد. تعداد دقیق افراد به گروگان گرفته شده این لنج هیچ‌گاه به درستی از سوی مقامات رسمی ایران اعلام نشد.

در سال‌های گذشته هزاران دریانورد، ملوان و ماهی‌گیر از کشورهای مختلف در آب‌های نزدیک سومالی توسط دزدان دریایی ربوده شده‌اند که صدها نفر از آنها پس از پرداخت باج آزاد شده‌اند.

آمارها نشان می‌دهند بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ دزدان دریایی سومالی بیش از دو هزار و ۳۰۰ ملوان و خدمه قایق‌های ماهیگیری را به‌ گروگان گرفته‌اند.

آزادی آخرین گروه از ملوانان ایرانی از دست دزدان دریایی در حالی‌ست که دولت ایران در طی سال‌های گذشته اقدام مؤثری برای آزادسازی آنها انجام نداده‌ بود.

در دی‌ ماه سال ۱۳۹۴ و به‌ دنبال حمله شماری از نیروهای تندرو وابسته به حکومت جمهوری اسلامی به سفارت عربستان در تهران، دولت سومالی به‌ عنوان متحد این کشور روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد و همین مسأله پیگیری برای آزاد‌سازی گروگان‌های ایرانی در سومالی از مجاری دیپلماتیک را با مشکلات زیادی مواجه کرد.

از سوی دیگر دولت سومالی اواخر ژوئن/ اوایل تیر ماه امسال از صیدهای غیرقانونی کشتی‌های با پرچم ایران از آب‌های این کشور خبر داد و این اقدام را تهدید بزرگی علیه امنیت غذایی، توسعه اقتصادی و حاکمیت سومالی دانست.

در این بیانیه عبدالله وارسامه، وزیر شیلات سومالی خطاب به مقام‌های ایرانی گفته است:

«سومالی صید غیرقانونی در آب‌هایش را برنمی‌تابد و حضور ناوگان ایرانی در آب‌های کشور موجب نگرانی ما شده است. صید غیرقانونی در آب‌های سومالی تهدیدی بزرگ برای امنیت غذایی، توسعه اقتصادی و حاکمیت کشورمان است.»

همچنین سازمانی به نام «ماهی‌گیری امن» در سپتامبر ۲۰۱۵/ شهریور ۱۳۹۴ گزارشی تحت عنوان «امن کردن ماهی‌گیری در سومالی» درباره صید ماهی در سواحل این کشور منتشر کرد که طبق این گزارش، ماهی‌گیری غیرقانونی کشتی‌ها و لنج‌های خارجی به‌ عنوان «بلای جان اقتصاد نابه‌سامان سومالی» و صیادان محلی در بنادر این کشور معرفی شد.

بر پایه این گزارش، تنها در فاصله سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۳، حدود یک سوم از کل صید غیرقانونی ماهی در آب‌های سومالی توسط ماهی‌گیران ایرانی انجام شده است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.