ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در نخستین روز مجمع عمومی سازمان ملل چه گذشت

سازمان ملل هفتاد و پنجمین جلسه مجمع عمومی خود را در سایه کرونا برگزار کرد، روز نخست تنش آمریکا و چین بر سر بحران کرونا و تنش ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران بر سایر مسایل سایه افکند.

تنش میان آمریکا و چین: کرونا   

دونالد ترامپ،  رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در مجمع عمومی  سازمان ملل متحد گفت که چین باید  به خاطر رها کردن کووید-۱۹ در جهان مسئول شناخته شود. پکن در مقابل ترامپ را متهم به دروغ‌گویی و سواستفاده از جایگاه سازمان ملل برای تحریک رویارویی کرد.

سخنرانی ویدئویی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل، سه‌شنبه ۲۲ سپتامبر

دونالد ترامپ در سخنرانی هفت دقیقه ای خود  که به صورت ویدیویی و از پیش ضبط شده بود چین را به پراکندن آنچه که «ویروس چینی» نامید، متهم  و از عملکرد دولتش در زمینه مقابله با بیماری کووید-۱۹ دفاع کرد.

دونالد ترامپ گفت: « ما باید کشوری را که این مصیبت را در جهان پراکنده کرد مسئول بدانیم: چین»

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین با لحنی آشتی‌جویانه در سخرانی از پیش ضبط شده اش خواهان تقویت همکاری  در زمینه مقابله با همه‌گیری (ویروس کرونا) شد و تاکید کرد که چین به هیچ عنوان قصد «جنگ سرد یا جنگ داغ» با هیچ کشوری را ندارد.

شی جین پینگ گفت: « چین بزرگترین کشور در حال  توسعه جهان است، کشوری که متعهد به توسعه مشترک و همکاری  آزاد و صلح‌آمیز است»

با این وجود ژانگ چون، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با رد اتهامات ترامپ آنها را بی‌پایه  خواند و گفت :«اگر دروغ را هزار بار هم تکرار کنیم هنوز دروغ  است»

ترامپ  و شی، رهبران بزرگترین اقتصادهای جهان،  در قبال یکدیگر دیدگاهی رقابتی را در پیش گرفته اند. روابط دو کشور در چند دهه گذشته بیش از هر زمانی وخیم شده  و در میان تنش‌های ناشی از نزاع تجاری و تکنولوژی ، تنش کرونا هم بر وخامت روابط دو کشور افزوده است.

تنش میان آمریکا و ایران: برنامه هسته‌ای

بخش دیگری از سخنان دونالد ترامپ، در مجمع عمومی سازمان ملل به تاکید دوباره بر سیاست سختگیرانه‌اش در قبال جمهوری اسلامی ایران اختصاص داشت. دونالد ترامپ گفت:

«ما از توافق هسته‌ای فاجعه با ایران بیرون آمدیم و تحریم‌های فلج‌کننده‌ای علیه دولت پیشرو در حمایت از ترور در جهان وضع کردیم. ما خلافت داعش را ۱۰۰ درصد نابود کردیم و بنیانگذار و رهبرش البغدادی را کشتیم؛ و نفر اول تروریست‌های جهان، قاسم سلیمانی را حذف کردیم.»

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران نیز در سخنرانی ویدیویی از پیش ضبط شده خود به کرات به آمریکا و تنش ایران و آمریکا اشاره کرد.

حسن روحانی با اشاره به انتخابات پیش‌روی آمریکا گفت هر دولتی که بر سر کار بیاید باید با  ایران مماشات کند. رییس جمهوری اسلامی ایران گفت:

« ما ابزار چانه زنی داخلی و انتخاباتی آمریکا نیستیم. هر دولتی که در آمریکا انتخاب شود، به ناچار تسلیم تاب‌آوری ملت بزرگ ایران خواهد شد»

روحانی
حسن روحانی در حال سخنرانی در هفتادو پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد(ویدیو کنفرانس)

روحانی در بخش دیگری از سخنانش که به تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه و همچنین وعده ترامپ برای رسیدن به توافق با ایران اشاره داشت گفت:

« کجا سابقه دارد دولتی نتیجه ۱۳ سال مذاکره جهانی با حضور دولت سلف خود را، بدون هیچ دلیلی زیرپا‌گذارد، قطعنامه شورای امنیت را با وقاحت نقض کند، و حتی دیگران را به دلیل اجرای قطعنامه شورای امنیت تحریم و تنبیه کند، و در همان حال مدعی مذاکره و معامله بزرگ باشد؟»

 رپیس جمهوری اسلامی ایران افزود:

«آمریکا نه می‌تواند مذاکره را برما تحمیل کند و نه جنگ را.»

دولت ایالات متحده به تازگی نیز مکانیسم ماشه را برای بازگرداندن تمام تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، از جمله تحریم تسلیحاتی که اکتبر منقضی می‌شود، اجرایی کرد. ترامپ دوشنبه در دستوری اجرایی از بازگشت این تحریم‌ها خبر داد و گفت که کشورهای نقض‌کننده آن جریمه می‌شوند.

با این وجود، دیگر امضاکنندگان برجام و اکثر اعضای شورای امنیت، آمریکا را به دلیل خروج یکجانبه از توافق به لحاظ قانونی قادر به این کار نمی‌دانند. بسیاری خواسته آمریکا را در مورد بازگشت تحریم‌های بین‌المللی رد کرده اند.

کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در توییتی در واکنش به سخنرانی حسن روحانی در سازمان ملل نوشت:

« سخنرانی رییس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد،نمایشی از بی‌صداقتی بود. او از «نقض وقیحانه» منشور سازمان ملل گفت، اما ظاهرا طعنه روزگار را نمی‌بیند. ایران در حمایت از تروریسم در جهان پیشرو است و به نزاع‌ها در سراسر خاورمیانه دامن می‌زند. # ریاکاری»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل از روز دوشنبه ۳۱ شهریور / ۲۱ سپتامبر آغاز شده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.