ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محسن هاشمی: طرح انتقال پایتخت غیرقابل اجرا است

رئیس شورای شهر تهران از نگاه تهدیدمحور به این شهر گلایه کرد و گفت: انتقال پایتخت پاک کردن صورت مسئله و به لحاظ تامین منابع مالی غیر قابل اجرا است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: انتقال پایتخت از تهران غیرقابل اجرا و پاک کردن صورت مسئله است.

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران طرح انتقال پایتخت از تهران را «شعاری» خواند که «به لحاظ تامین منابع و مشکلات زیرساختی غیرقابل اجرا خواهد بود».

پیش از این ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفته بود که تهران به دلیل مهاجرت‌های گسترده به یک تهدید امنیتی برای نظام تبدیل و برای انتقال آن با رئیس دولت نامه‌نگاری شده است.

هاشمی بدون اینکه نامی از ابوترابی ببرد، نگاه او به تهران را «منفی و تهدیدمحور» دانست که این شهر را «به‌عنوان منبعی از تهدیدات بالقوه و بالفعل می داند، از آلاینده های فزاینده تا تاب آوری پایین در برابر سوانح، شهری پر از معضلات اجتماعی و فرهنگی».

او مشکلات تهران را حاصل «تصمیمات نادرست و عدم تصمیمات درست در پنج دهه اخیر» عنوان کرد که «با اصلاح رویه‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری صحیح و اجرای درست تصمیمات می‌توان آن را اصلاح کرد».

ابوالفضل ابوترابی دوم شهریور سال جاری گفته بود:

«تمرکز بیش از حد مردم، ثروت، دانش و صنعت در تهران یک تهدید واقعی است؛ چه از لحاظ طبیعی و چه حمله‌های نظامی و چه نافرمانی‌های اجتماعی. لذا باید فکری کنیم؛  باید تهران را سبک کنیم، یعنی تعدادی از دانشگاه‌های مهم، پادگان‌های بزرگ، کارخانه‌های بزرگی مثل ایران‌خودرو و سایپا را از آن خارج کنیم. بعد از آن پایتخت سیاسی را جدا کنیم.»

او ۳۱ شهریور هم از نامه‌نگاری قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران با حسن روحانی برای انتقال پایتخت از تهران به یک شهر دیگر خبر داد اما نام این شهر را اعلام نکرد و تنها گفت:

« جانمایی و همه موارد در زمینه انتقال پایتخت مشخص شده است. قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز نامه‌ای را رسماً به رئیس جمهوری ارسال کرده و بدون اینکه پولی از دولت بخواهد عنوان کرده که ساماندهی تهران را انجام می‌دهد و انتقال پایتخت سیاسی و اداری را نیز به سرانجام می‌رساند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    وقتی در شهرستان ها به ویژه در استان های مرزی هیچ امکاناتی برای زندگی وجود ندارد، نالایق ترین و فاسدترین مدیران غیربومی برای کار به این مناطق فرستاده می شوند، وقتی جریان تمرکز سرمایه به سمت یک نقطه در پایتخت هدایت می شود، وقتی هرگونه صحبت کردن از اعطای خودمختاری سیاسی و اقتصادی به استان ها با چماق تجزیه طلبی کوبیده می شود، وقتی فرهنگ دیگر مناطق ایران به صورت سیستماتیک تخریب شده و مورد هجمه قرار می گیرد و آمال و آرزوی هر جوان شهرستانی این است که به تهران آمده و در آنجا زندگی کند، انتظار دارید وضع تهران شما از این بهتر باشد؟ هرچه دانشگاه و موزه و کتابخانه و کارخانه و فرهنگستان و فرهنگسرا و .... وجود دارد در تهران است. چرا مردم باید در شهرستان بمانند؟ با این وضعیت چرا نباید به تهران مهاجرت کنند؟ وقتی کشاورزی هم نابود شده و چیزی به نام صنعت در بیشتر استان های ایران مخصوصا استان های کرد و لر بلوچ نشین وجود ندارد، چرا باید در شهرستان بمانند؟ آنچه باعث افتضاح شدن وضعیت تهران شده، تحریم سیستماتیک ملیت هاست که دود آن دارد به چشم مرکزنشینان می رود. به ما که رحم نکردید، به خودتان رحم کنید. هرچه سریع تر اختیارات استان ها افزایش پیدا کرده و انباشت سرمایه در ایران از مدل مرکزپرا به صورت چند مرکزی دربیاید، وضع تهرانی ها هم بهبود می یابد.

  • محسن

    آقای هاشمی اون کسانی که به شما مشورت می دن، همشون ملاک و زمین دارن، معلومه جابجایی پایتخت برای اونا غیر ممکنه.