ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان امنیت هلند: ایرانیان اروپا به کشورهای تحت نفوذ ایران سفر نکنند

بنا به اعلام سازمان امنیت هلند ایرانیان ساکن اروپا هنگام سفر به کشورهای تحت نفود ایران با خطر ربوده شدن و استرداد به ایران روبه‌رو هستند.

سازمان امنیت و اطلاعات هلند (AIVD) به فعالین و مخالفان سیاسی حکومت ایران که ساکن هلند و دیگر کشورهای اروپایی هستند در مورد سفر به کشورهای تحت نفوذ ایران هشدار داد. طبق هشدار سازمان امنیت هلند ایرانیان با خطر ربوده شدن و استرداد به ایران روبه‌رو هستند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

سازمان امنیت و اطلاعات هلند (AIVD) پنج‌شنبه ۱۲ نوامبر / ۲۲ آبان در پاسخ به پرسش‌های خبرگزاری هلندی آخروس (Agros) و با در نظر گرفتن ربودن حبیب چعب (اسیود)، شهروند ایرانی-سوئدی و از رهبران «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الأحواز» در ترکیه و انتقال او به ایران، در مورد سفر به خارج از کشورهای اروپایی برای فعالین سیاسی ایرانی ساکن هلند و دیگر کشورهای اروپایی هشدار داد.

بنا به اعلام سازمان امنیت و اطلاعات هلند، تمامی فعالین سیاسی و مخالفان جمهوری اسلامی که در کشورهای اروپایی سکونت دارند، اگر به «کشورهای تحت نفود ایران» سفر کنند با خطر دستگیری، آدم‌ربایی، استرداد به ایران، دادگاهی و دریافت احکام سنگین روبه‌رو هستند و باید نسبت به آگاهانه رفتار کنند.

ماه اکتبر ۲۰۲۰ حبیب فرج‌الله چعب معروف به «حبیب أسیود»، که از او به عنوان رهبر پیشین «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الأحواز» و نیز معاون رهبر کنونی آن نام برده می‌شود، در ترکیه ناپدید و به ایران انتقال داده شده است. هنوز جزئیات چگونگی دستگیری و استرداد حبیب اسیود به ایران مشخص نیست، اما رسانه‌های سوئدی اعلام کرده‌اند دولت ترکیه او را بازداشت و به ایران تحویل داده است.

تعدادی از اعضای جبش الاحواز در هلند زندگی می‌کنند. استف بلوک، وزیر امور خارجه هلند، پیش‌تر با اشاره به ترور احمد مولا أبوناهض (احمد نیسی) از اعضا و بنیان­گذاران «جنبش آزادی‌­بخش الأحواز» در سال ۲۰۱۷ در شهر لاهه و  ترور علی معتمد (محمدرضا کلاهی) در سال ۲۰۱۵ در شهر آلمیره، اعلام کرده بود که حکومت ایران به دنبال دستگیری و ترور اعضای این جنبش در خاک اروپا است.

با توجه به تلاش نیروهای امنیتی ایران برای ترور مخالفان سیاسی و به طور فعالین عرب در خاک اروپا طی سال‌های گذشته، دولت هلند از سال گذشته تصمیم گرفت برای محافظت از جان مخالفان سیاسی حکومت ایران که در هلند زندگی‌ می‌کنند، تدابیر امنیتی بیشتری را در نظر بگیرد. 

این تدابیر امنیتی بیشتر تاکنون شامل محافطت از سه تن از فعالان عرب اهوازی ساکن هلند شده است.

دست دراز ایران در خاک اروپا

سازمان اطلاعات و امنیت هلند، سال ۲۰۱۹ با انتشار گزارش مفصلی به نام «دست دراز ایران در خاک اروپا» به مجموعه‌ای از تلاش‌های سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف اروپایی برای ترور و ربودن مخالفان سیاسی پرداخت.

بر اساس این گزارش سازمان اطلاعات و امنیت هلند شواهد و مدارک محکمی در دست دارد که حکومت ایران در پشت ترور احمد نیسی و محمدرضا کلاهی قرار داشته است.

بر اساس این گزارش سازمان اطلاعات و امنیت هلند، استف بلوک، وزیر امور خارجه هلند و کایسا اولونخرن، وزیر کشور و معاون نخست‌­وزیر سه‌شنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی در نامه‌ای به مجلس نمایندگان هلند از دست‌داشتن ایران در این قتل‌ها خبر دادند. پس از آن هلند نماینده خود در اتحادیه اروپا را برای شفاف­‌سازی در این باره به پارلمان اروپا فرستادند و از اتحادیه اروپا خواستند تا تحریم­‌هایی را علیه وزارت اطلاعات ایران و تعدادی از مدیران این سازمان وضع کنند.

استف بلوک، وزیر امور خارجه هلند در این باره گفته بود که: «این (تحریم‌­ها) یک پیام سخت برای ایران بود.»

هلند سال ۲۰۱۸ دو نفر از کارمندان سفارت ایران در لاهه را اخراج کرد و بعد از گذشت دو ماه، در اقدامی کم سابقه، یک سخنگوی سازمان اطلاعات و امنیت این کشور خبر اخراج این دو دیپلمات ایرانی را برای اولین بار اعلام کرد. بنا به اعلام سازمان امنیت هلند این دو دیپلمات ایرانی به دلیل اتهامات امنیتی اخراج شده­‌اند، اما مشخص نشد منظور از اتهامات امنیتی چیست و آیا ارتباطی میان اخراج این دو دیپلمات و ترور مخالفان سیاسی در هلند وجود داشته است یا نه.

مورد عبدالله منصوری

 عبدالله منصوری، فعال عرب ایرانی ـ هلندی سال ۲۰۰۶ هنگامی برای سفر به سوریه رفته بود، در دمشق بازداشت و به ایران تحویل داده شد. عبدالله منصوری، مدافع حقوق اقلیت عرب پس از انتفال به ایران سال ۱۳۸۵ به اتهام «محاربه» و «مشارکت در تروریسم» به اعدام محکوم شد، سپس این حکم سپس در دادگاه تجدید نظر به ۱۵ سال زندان کاهش پیدا کرد.

عبدالله منصوری سال ۲۰۱۴ از زندان آزاد شد و به هلند بازگشت. او قبلا به دلیل تلاش و حمایت از اقلیت عرب در ایران از ملکه بئاتریکس، ملکه پیشین هلند یک جایزه دریافت کرده است.

  • بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بی وطن

    دولت هلند و یا شرکتهای هلندی ویا مردمان هلند مثل مردم خودمان خیلی پول دوست هستند.و برای پول حاضر هستند هر کار منفی ویادمثبتی را انجام دهند.برای مثال حاضرند نمایندگان هلندی روسری پوشیده و به دیدار ملاها در تهران بروند ویا اطلاعات پناهندگان را معاوضه کنند تا بتوانند چند برنامه تلویزیونی در تهران درست کنند یا نفت با تخفیف ویژه بخرند کاری که دولت پادشاهی بلژیک برای سعودی ها کرد و محلات ویژه‌ای برای مسلمانان و امام جماعت برگزیده سلفی از عربستان انتخاب میشود و نتیجه آن را در حملات فرانسه و بلژیک لمس شد.همین برخورد را بصورت دفتر فرهنگی در روتردام و آمستردام دفتر بازرگانی در هلند و دفاتر گردشگری و صدها قرار ذکر نشده که حذف ۲ ایرانی در هلند و اخراج ۲ دیپلمات و دستگیری چند جاسوس در هلند ونوک کوه یخی هست که دستگاهای امنیتی بهتر از من و شما خبر دارند چه خبر هست.وسرازیر شدن اراذل اوباش از تاریخ ۲۰۰۸ به بعد و پذیرش دانشجوی خط امامی و رابطه دکل‌های دزدیده شده در تهران و سرنخ در هلند وفاکتهای قدیمی تر مثل انیس نقاش و.... هدف اینجانب از نوشتن این متن این است که در مقطعی خود هلندیها در امور دست دارند و قوانین انسانی و حقوقی جهان شمول را نادیده میگیرند.اما در رسانه‌ها و مطبوعات هیچ اشاره ای نمیشود بخاطر رعایت صاحبخانه و مستاجر به امید روزی که حقوق پایه پناهندگی و انسانی ابزار معامله دولت‌ها و سازمانها نشود.نکته آخر این زمان بسیار دیر است برای اختار برای مسافرت به کشورهای همسایه ایران چرا که چند سالی است که حکومت بسیاری را در این دام کشانده و دام لو رفته هست.چیزی که عیان چه حاجت به بیان است.