ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر بهداشت جزئیات پروتکل‌های جدید کرونا را اعلام کرد

به گفته وزیر بهداشت علاوه بر تشدید غربالگری، قرار است مبتلایان به کووید-۱۹ با کمک وزارت گردشگری در برخی از هتل‌ها قرنطینه شده و با کمک وزارت ارتباطات رصد شوند. تعطیلی تهران هنوز نامشخص است.

به‌دنبال تشدید مرگ و میر شهروندان ایران در موج سوم شیوع ویروس کرونا در تهران و دیگر شهرها و درخواست‌های متعدد برای قرنطینه کامل تهران، سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی از تدوین پروتکل‌های جدید مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و اجرای آن‌ها از اول آذر خبر داد. مسئله تعطیلی تهران و دیگر شهرها همچنان نامشخص است. یک عضو شورای شهر در اعتراض به این مسئله گفت: «تعداد فوتی‌های روزانه تهران بیشتر از یک هواپیما شده و شهروندان جلوی چشم ما پرپر می‌شوند».

پایین و بالا بگیرید و بکشید

سعید نمکی، وزیر بهداشت یکشنبه ۲۵ آبان اعلام کرد این مجموعه پروتکل‌ها روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شده و مورد استقبال حسن روحانی، رئیس جمهوری و دیگر اعضای ستاد قرار گرفته است. به گفته او اما اجرای این پروتکل‌ها به اول آذر موکول شده است.

وزیر بهداشت دلیل این تاخیر را «درست اجراشدن» پروتکل‌ها عنوان کرد و گفت:

«گرچه ما به دلیل وضعیت بحرانی کرونا در کشور نیازمند تسریع این اعمال محدودیت‌ها بودیم اما عزیزان به دلیل پیش‌نیازها و ضرورت‌هایی که باید ایجاد می‌شد، اجرای آن را به اول آذرماه موکول کردند. گرچه دیر است اما مغتنم است که این وضعیت اورژانسی را هرچه زودتر دریابیم و اگر قرار است درست اجراشود با تاخیر ما ترجیح می‌دهیم تا اینکه با عجله و شکسته و نیم‌بند اجرا شود.»

روز گذشته اما پیروز حناچی، شهردار تهران در یادداشتی در روزنامه همشهری تصریح کرد که بدون برخورد ضربتی با کرونا «فاجعه‌ای با ابعادی بی‌سابقه» رخ خواهد داد.

طبق اظهارات نمکی پروتکل‌های جدید «طرح تشدید غربالگری کرونا»، افزایش میزان تست‌گیری، تست‌گیری سریع ۲۰ دقیقه‌ای و استفاده از ظرفیت‌ هتل‌ها و مسافرخانه‌ها برای قرنطینه مبتلایان به ویروس کرونا را شامل می‌شود.

احتمال رصد مبتلایان با تجهیزات وزارت ارتباطات و قرنطینه‌ آن‌ها در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها

سعید نمکی وعده داد میزان تست‌گیری که به ادعای او از ۲۵ هزار مورد (با شیوه PCR) به روزی ۴۰ هزار مورد رسیده، «با تولید کیت‌های داخلی و احتمالا کیت‌های کره‌ای» به ۱۰۰ مورد در روز افزایش پیدا خواهد کرد

به گفته او تست‌های موسوم به تست سریع یا ۲۰ دقیقه‌ای نیز می‌تواند درباره مسافران ورودی به ایران و گروه‌های هدف از جمله رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی و کارکنان دستگاه‌های دولتی به کار گرفته شود.

 براساس اظهارات وزیر بهداشت این وزارتخانه همچنین قصد دارد با کمک وزارت ارتباطات و احتمالا با رصد اطلاعات شهروندان، افراد مبتلا را تحت نظر قرار دهد و همچنین با کمک وزارت گردشگری و صنایع دستی، برخی از بیماران را در هتل‌ها قرنطینه کند. سعید نمکی گفت:

«مرحله بعد [از تست‌گیری] قرنطینه است که قرنطینه این افراد را با کمک وزارت ارتباطات انجام می‌دهیم و مجهز به ابزارهایی هستیم که افرادی که در قرنطینه قرار می‌گیرند را رصد کنیم تا اگر کسی از قرنطینه خارج شد او را مجددا به قرنطینه بازگردانیم. همچنین قرار است با همراهی وزیر گردشگری و صنایع دستی، به شناسایی محل‌هایی مثل هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و اقامت‌گاه‌هایی بپردازیم که در اختیارمان قرار گیرد برای قرنطینه کردن افرادی که امکان قرنطینه در منزل ندارند یا از نظر اقتصادی نیازمند نگهداری در محل عمومی‌تری با حمایت‌های دوره ۱۴ روزه قرنطینه هستند، استفاده کنیم.»

مطابق با گفته‌های نمکی ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در ایران به خاطر داشتن سن بالای ۶۵ سال یا بیماری زمینه‌ای در خطر ابتلا به کرونا و مرگ براثر کووید-۱۹ قرار دارند و به‌دلیل نیاز به کمک برای انجام امور روزانه و تهیه مایحتاج خود لازم است تحت «قرنطینه» معکوس قرار بگیرند.

وزیر بهداشت در توضیحات خود به احتمال اعمال تعطیلی کامل در تهران و دیگر شهرهای ایران اشاره‌ای نکرد.

اعتراض به نادیده‌گرفتن بحران و خودداری از تعطیلی تهران

در همین رابطه حجت نظری، رییس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای شهر تهران یکشنبه به عدم تعطیلی تهران اعتراض کرد و گفت:‌

«وقتی مردم، نمایندگان مردم در شورا، استانداری و به گفته آقای واعظی (رئیس دفتر حسن روحانی)، رئیس جمهوری هم برای تعطیلی تهران راضی هستند، ناراضی چه کسی است و چرا واقعا شهر تهران تعطیل نمی‌شود؟»

او در ادامه گفت:

«اگر در شرایطی که میزان فوتی‌های روزانه در تهران بیشتر از یک هواپیما شده و هنوز به این نتیجه نرسیده‌اید که شرایط بحرانی است، پس دیگر باید چه اقدامی انجام شود که بگوییم ما به بحران رسیده‌ایم؟ چه تعداد از شهروندان تهرانی باید هر روز جلوی چشم ما پرپر شوند تا به این نتیجه برسید که باید شهر تعطیل شود؟ واقعا نمی‌دانم دولت دنبال چیست و این میزان از عدم شفافیت تا کجا باید ادامه پیدا کند؟ بالاخره بگویند اگر همه موافقند چرا شهر تعطیل نمی‌شود و چه اتفاقی باید رخ دهد که ما فکر کنیم بحران است؟»

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۲۵ آبان/۱۵ نوامبر از مرگ ۴۵۹ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. در همین مدت دست کم ۱۲ هزار و ۵۴۳ نفر دیگر در ایران به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. ارقامی که تعداد مبتلایان به ویروس جدید کرونا را به ۷۶۲هزار و ۶۸ نفر و شمار رسمی قربانیان را به ۴۱ هزار و ۴۹۳ نفر رسانده است.

براساس گزارش سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت دست کم ۵هزار ۶۶۶ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های ایران در وضعیت حاد قرار دارند و وضعیت قرمز در ۲۷ استان کشور همچنان برقرار است. وزارت بهداشت وضعیت در استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان را نارنجی و زرد اعلام کرد.

درباره تطبیق آمارهای وزارت بهداشت با واقعیت بحران همه‌گیری کرونا در ایران تردید‌های جدی وجود دارد و برخی از مسئولان بلندپایه می‌گویند ارقام واقعی دست کم تا سه برابر بیشترند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.