ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار سه قدرت اروپایی به ایران درباره تولید اورانیوم فلزی

فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه مشترکی به تهران درباره تولید اورانیوم فلزی هشدار دادند و آن‌را نقض برجام و القاکننده اهداف نظامی خواندند. وزیر خارجه فرانسه خواهان بازگشت فوری ایران به برجام شد.

فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه مشترکی به تهران درباره تولید اورانیوم فلزی هشدار دادند و آن‌را نقض برجام و دال بر اهداف هسته‌ای نظامی خواندند. وزیر خارجه فرانسه نیز به صورت جداگانه نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و «قرارگرفتن ایران در فرآیند دستیابی به تسلیحات هسته‌ای» ابراز نگرانی کرد و خواهان بازگشت همه طرف‌ها به برجام شد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه شنبه ۱۶ ژانویه/۲۷ دی در مصاحبه با یک روزنامه فرانسوی نسبت به قرارگرفتن ایران در مسیر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای اظهار نگرانی کرد و خواهان بازگشت فوری تهران و واشنگتن به توافق هسته‌ای برجام شد.

وزیر خارجه فرانسه گفت:

«دولت ترامپ سیاست موسوم به فشار حداکثری را در قبال ایران در پیش گرفت. نتیجه این استراتژی تنها افزایش ریسک و تهدید بود. این روند باید متوقف شود چرا من به روشنی می‌گویم که ایران در فرآیند دستیابی به قابلیت ساخت تسلیحات هسته‌ای قرار گرفته است».

در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود واشنگتن پس از ورود جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا به کاخ سفید، به برجام برگردد، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هفته گذشته اعلام کرد که ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را در تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی فردو به سطح پایدار تولید رسانده است.

هدف اصلی توافق برجام این بود که زمان تولید ماده شکافا (شکافت‌پذیر) برای ساخت یک بمب اتمی را برای جمهوری اسلامی طولانی‌تر کند. دیپلمات‌های غربی اما می‌گویند با کاهش تعهدات ایران به برجام، این زمان به کمتر از یکسال کاهش پیدا کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی اما داشتن هرگونه برنامه برای ساخت بمب اتمی و تسلیحات هسته‌ای را رد می‌کنند.

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ایران گفت باید به مقام‌های جمهوری اسلامی گفته شود «بس کنند» و تهران و واشنگتن را به برجام بازگرداند.

او اما افزود بازگشت به برجام کافی نیست و باید گفت‌وگوهای سختگیرانه‌ای با ایران درباره برنامه موشکی و بی‌ثبات کردن همسایگانش در منطقه انجام شود.

بیانیه مشترک سه کشور اروپایی درباره تولید اورانیوم فلزی در ایران

فرانسه، بریتانیا و آلمان که به همراه چین و روسیه در پیمان برجام باقی مانده‌اند، روز شنبه در یک بیانیه مشترک درباره تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران، به ایران هشدار دادند و آن‌را نقض برجام و دارای سویه‌های جدی نظامی خواندند.  

در بیانیه مشترک سه کشور اروپایی آمده است:

«ما قویاً به ایران توصیه می‌کنیم این فعالیت را متوقف کند و اگر در حفظ برجام جدیت دارد، بدون هیچ تاخیری به تعهدات کامل خود بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک برگردد.»

این سه کشور اعلام کردند از اقدام ایران «عمیقاً نگران»اند و تشریح کردند تولید اورانیوم فلزی در ایران، نمی‌تواند به هیچ‌عنوان غیرنظامی تلقی شود و پیامدهای نظامی بالقوه دارد.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی اتمی اما در این رابطه بر تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت تاکید کرده و گفته این مسئله از دو سال قبل به اطلاع آژانس رسیده و «این اقدام از لحاظ فنی ایران را در ردیف کشورهای پیشرو در تولید سوخت‌های جدید قرار خواهد داد.»

سازمان انرژی اتمی:‌ تولید اورانیوم فلزی ربطی به قانون مصوب مجلس ندارد

سازمان انرژی اتمی ایران هم روز شنبه در بیانیه‌ای به بیانیه مشترک سه کشور اروپایی واکنش نشان داد و مسئله تولید اورانیوم فلزی را که در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید شده است، «جزئیات غیر ضروری» و «موجب سوءتفاهم» خواند که به زعم ایران «آژانس باید از ذکر آن پرهیز کند».

سازمان انرژی اتمی در این بیانیه ادعا کرده که ایران اورانیوم فلزی را تنها به عنوان یک محصول میانی در فرآیند تولید سوخت پیشرفته سیلیساید تولید می‌کند و توضیح داده: «در فرآیند تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) اورانیوم فلزی یک محصول میانی است که در فرآیند تولید بدون توقف در این مرحله، بلافاصله سوخت پیشرفته (سیلیساید) تولید می‌شود.»

طبق بیانیه این سازمان، ایران در اوایل دهه ۸۰ تحقیقات مربوط به تولید اورانیوم فلزی «مصارف صلح‌آمیز و متعارف در حد مقدماتی به میزان اندک» را به اتمام رسانده و برنامه تولید اورانیوم فلزی یا سوخت پیشرفته (سیلیساید) را هم بیش از دو سال پیش به آژانس ارائه کرده است.

سازمان انرژی اتمی همچنین مدعی شده تولید اورانیوم فلزی در راکتور تحقیقاتی تهران به احداث کارخانه تولید اورانیوم فلزی مصوب مجلس ربطی ندارد.

مجلس شورای اسلامی در ماده ۴ قانون موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» سازمان انرژی اتمی را موظف به ساخت کارخانه تولید اورانیوم فلزی کرده است. قانونی که اصول‌گرایان تندور مجلس ماه گذشته و در پاسخ به ترور محسن فخری‌زاده، معاون پژوهشی وزارت دفاع ایران تصویب کردند و غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را نیز دربر می‌گیرد.

اورانیوم فلزی می‌تواند در هسته یک بمب اتمی به کار گرفته شود و بر اساس توافق هسته‌ای ایران از تولید آن منع شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.