ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گسترش بحران مرگبار کرونا در ایران:‌ «تنها با واکسیناسیون و تعطیلی کامل می‌توان از این وضعیت عبور کرد»

بحران شیوع ویروس کرونا در ایران گسترش پیدا کرده است. به‌رغم شروع تعطیلی ۱۰ روزه، گزارش‌ها از استان‌های مختلف از بالارفتن آمار مبتلاشدگان و قربانیان، و فشار بر بیمارستان‌ها خبر می‌دهند. فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران گفت کووید-۱۹ هر ۱۶ دقیقه جان یک شهروند تهرانی را می‌گیرد و برای مقابله با این وضعیت باید به قرنطینه کامل و تعطیلی ادارات دولت و بخش خصوصی روی آورد.

به دنبال تشدید شیوع ویروس کرونا در استان‌های ایران و بالارفتن نرخ مرگ‌ومیر بیماران کووید-۱۹ در پایتخت، مقام‌های مسئول در تهران خواستار جدی گرفتن واکسیناسیون شهروندان و تعطیلی کامل پایتخت شدند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران یکشنبه ۲۲ فروردین به آخرین آمارهای رسمی اشاره کرد و گفت با توجه به این‌که تعداد قربانیان روزانه کووید-۱۹ در تهران از عدد ۷۰ عبور کرده مسئله واکسیناسیون باید جدی گرفته شود. رئیس شورای شهر تهران گفت:

 «نوسان و تزلزل مسئولین در موضع‌گیری و دادن وعده‌های بدون پشتوانه در واکسیناسیون همه را نگران کرده است و تا به حال تعداد کمی از مردم توانستند از واکسن استفاده کنند. الان روشن است که راه مبارزه با کرونا از مسیر واکسیناسیون کامل در کشور است و کشورهایی که این مسیر را طی کردند در حال عبور از این مسیر هستند و باید مساله واکسیناسیون خیلی جدی گرفته شود.»

وزارت بهداشت واکسیناسیون علیه کرونا را با استفاده از واکسن‌های وارداتی به‌ویژه از روسیه و هند آغاز کرده اما از تعداد کسانی که واکسینه‌شده‌اند و برنامه مشخص برای ادامه این روند، آمار دقیقی وجود ندارد.

بستری شدن ۱۲۰۰ نفر تنها در تهران:‌ «تعطیلی ۱۰ روزه کافی نیست»

آمار مورد اشاره در صحبت‌های مهدی هاشمی، شب گذشته اعلام شد. علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران، شنبه شب از مرگ ۷۰ نفر در تهران طی مدت ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت هر ۱۶ دقیقه یک شهروند در تهران بر اثر کرونا جان می‌دهد.

زالی افزود: امروز متأسفانه برای اولین بار مجموع تعداد بیماران بستری از ۶۱۲۶ نفر گذشته است و حدود ۲۵ درصد از این بیماران یعنی بالغ بر ۱۵۷۷ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. او ادامه داد: مجموع بیماران جدیدی که در ۲۴ ساعت گذشته در تهران بستری شدند، حدود ۱۲۰۰ نفر است که حدود ۹۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند و نزدیک به ۴۰۰ بیمار نیز در بخش‌های اورژانس آماده بستری هستند.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران در اظهاراتش گفت با تنها ۷۰۰ کارشناس بهداشت در تهران نمی‌توان وضعیت شیوع کرونا را کنترل کرد و خواستار قرنطینه کامل (لاک داون) شهر تهران به‌عنوان «تنها راه‌حل ممکن برای عبور تهران از بحران کنونی» و همچنین تعطیلی ادارات دولتی و بخش خصوصی شد. زالی افزود محدودیت‌های کنونی که به گفته او به‌درستی اجرا نشده‌اند، به صورت مطلق «لاک داون» محسوب نمی‌شوند و با مبانی علم پیشگیری مطابقت ندارند، و تاکید کرد: «تا زمانی که در کنترل اپیدمی از مباحث علمی تعبیرات سلیقه‌ای، غیرحرفه‌ای و غیر کارشناسی صورت بگیرد، وضعیت به همین شکل خواهد بود.»

به گفته او برخی از «دستگاه‌های ملی» حاضر به پذیرفتن مصوبات ستاد مقابله با کرونا  برای حضور یک سوم کارمندان نشده‌اند.

علیرضا زالی در ادامه گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد برخلاف آن چیزی که انتظار داریم ریتم شهر تغییر نکرده است و متأسفانه هفته گذشته علی‌رغم اعلام کردن وضعیت قرمز در تهران، روزانه بیش از ۸۰۰ هزار نفر از مترو استفاده کرده‌اند. اگر این روند تداوم یابد تا مدت‌ها روند مرگ‌ومیر در تهران رو به افزایش خواهد بود.

به تایید او در وضعیت دیگر شهرهایی که به‌عنوان شهرهای قرمز اعلام‌شده‌اند نیز از هفته گذشته تاکنون تغییر چندانی مشاهده نشده  و کماکان حمل و نقل و مراکز عمومی مملو از جمعیت است.

امروز یکشنبه نادر توکلی، معاون ستاد مقابله با کرونای شهر تهران هم اعلام کرد تعداد مراجعه‌های «سرپایی» بیماران کووید-۱۹ به بیمارستان‌های تهران از روزی ۶هزار نفر عبور کرده و تعداد بستری‌ها در روز شنبه به هزار نفر رسیده است:

«طبق آخرین آمار در یک روز اخیر تقریبا ۱۰۰۰ بستری داشتیم و پذیرش مراجعان سرپایی، بالای ۶۰۰۰ نفر بوده است، در مجموع نزدیک به ۶ هزار بستری در کل بیمارستان‌ها داریم.»

معاون ستاد کرونا در تهران ضمن هشدار نسبت به تکمیل ظرفیت‌ تخت‌های بیمارستانی  گفت:‌ واکسینه‌شدن دست کم یک‌سوم جمعیت و به‌ویژه افراد بالای ۶۰ سال، افراد چاق، دیابتی و در کل افراد پرریسک می‌تواند بر کاهش مرگ و میرهای کشور تاثیر بسیار زیادی بگذارد و از ابتلاهای شدید جلوگیری کند.

او اما گفت تحریم‌ها و مشکل ایران در جابه‌جایی ارز باعث «ورود قطره‌چکانی» واکسن به ایران شده. به گفته او به‌رغم این‌که واکسیناسیون کادر درمان میزان ابتلای کارکنان بیمارستان‌ها را در بخش‌های اورژانس، آی‌سی‌یو و بخش عفونی کاهش داده اما کووید-۱۹ همچنان جان کادر درمان را می‌گیرد و یکی از پرسنل بیمارستان بانک ملی دوشب گذشته جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده است.  

تداوم روند صعودی شیوع کرونا در استان‌ها

گزارش‌ رسانه‌های محلی نشان از آن دارد که همه‌گیری کرونا در استان‌های دیگر ایران از جمله خوزستان و استان‌های جنوبی که هفته‌هاست در وضعیت قرمز قرار دارند، روبه کاهش نگذاشته و موج تازه شیوع کووید-۱۹ که موج چهارم خوانده می‌شود در اکثر استان‌ها سیر صعودی به‌خود گرفته است.

 قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت، شنبه شب اعلام کرد روند شیوع کرونا در سطح کشور افزایشی است و در برخی از استان‌ها مثل تهران، اصفهان، فارس، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی شتاب بیشتری دارد.

فرهاد ابول نژادیان، سخنگوی ستاد مدیریت کرونا خوزستان شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: ۱۶ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و ۹ شهرستان نارنجی هستند و موارد بیماری در هفته منتهی به ۲۰ فروردین نسبت به هفته قبل از آن ۱۶ درصد و موارد بستری و فوت ۲۶ و ۱۳ درصد افزایش پیدا کرده است. ابول‌نژادیان گفت تنها در اهواز روزانه ۷۵۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و بیمارستان‌ها در شهرهای مختلف در حال تکمیل‌اند.

محمد صادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی نیز از دوبرابر شدن میزان مراجعه بیماران سرپایی کرونایی به مراکز درمانی در هفته گذشته خبر داد و گفت میانگین مرگ و میر بیماران کووید-۱۹ در خراسان رضوی به روزانه ۸ تن رسیده است.

در آذربایجان غربی، جواد آقازاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی این استان هم از مرگ ۱۰ بیمار کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته،  افزایش موارد بستری و تشدید فشار بر کادر درمان خبر داد و گفت:‌  بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان در ادامه روند افزایشی به هزار و ۵۰ نفر رسید که ۹۸ تن بیشتر از دیروز و بالاترین رقم از آذرماه گذشته است. وضعیتی که به گفته او در ارومیه با وخامت بیشتری بروز کرده است.

در استان کرمانشاه کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکشنبه اعلام کرد تعداد بیماران بستری در ۲۴ ساعت گذشته ۵,۳ برابر شده است. شهرام بیدهندی، رئیس مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) کرمانشاه از پر شدن تخت‌های بیمارستان گلستان این شهر خبر داد و گفت: تعداد بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ در این بیمارستان نسبت به قبل از عید نوروز به بیش از سه برابر رسیده است.

در کاشان هم مریم امیدی، مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان سیر صعودی همه‌گیری را تایید کرد و گفت: شمار بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با روند افزایشی در ۲۴ ساعت گذشته از ۲۷۲ به ۲۸۴ نفر رسیده است.

علیرضا سلیمانی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در استان البرز نیز یکشنبه اعلام کرد میزان اشغال تخت های بیمارستانی و مراجعه مردم به مراکز درمانی استان به علت شدت یافتن ابتلا به کووید ۱۹ نسبت به اسفندماه سال گذشته بیش از سه برابر شده و تعداد فوت‌شدگان از میانگین ۲ نفر در اسفند ۹۹ به ۱۴ تا ۱۵ نفر افزایش پیدا کرده است.

در استان فارس نیز به‌دنبال تشدید شیوع کرونا، اورنگ ایلامی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی را به پذیرش بیماران تنفسی مشکوک به کرونا موظف کرد.

عدم تطابق آمارهای رسمی

مطابق با آخرین آمار رسمی اعلام شده در فاصله ۲۱ تا ۲۲ فروردین ۹۹ در ایران ۲۱هزار و ۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ شناسایی شده‌ و دست کم ۲۵۸ تن جان خود را به‌خاطر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند. وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد در شبانه‌روز گشته ۲هزار و ۷۸۰ نفر از مبتلایان بستری شده‌اند و تعداد کل بیماران کووید-۱۹ بستری در ایران به ۴ هزار و ۳۹۲ نفر رسیده است. رقمی که ستاد ملی مقابله با کرونا آن‌را بیش از ۶ هزار نفر اعلام کرده است. برمبنای آمارهای رسمی وزارت بهداشت ویروس کرونا تاکنون ۲ میلیون و ۷۰ هزار و ۱۴۱ نفر را در ایران مبتلا کرده و جان دست کم ۶۴ هزار و ۴۹۰ نفر را گرفته است. ارقامی که به اذعان برخی از مقام‌های رسمی ایران حداقل تا ۳ برابر بیشتر برآورد می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.