ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وعده ورود هفت تا ۱۰ میلیون واکسن به کشور هم‌زمان با ادعای ساخت چهار واکسن ایرانی

در حالی که سخنگوی سازمان غذا و دارو از ورود بیش از هفت تا ۱۰ میلیون واکسن کرونا تا پایان خردادماه به کشور خبر داده، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم وعده داده سه یا چهار واکسن ایرانی تا مهرماه سال‌جاری به «سبد واکسن کشور» اضافه خواهند شد.

ایران یکی از ضعیف‌ترین کشورها در زمینه پیشبرد واکسیانسیون سراسری کرونا در جهان محسوب می‌شود.

به‌نوشته اعتماد آنلاین، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره ورود محموله‌های جدید واکسن به کشور گفته:

«تا الان سه میلیون و ۱۹۵ هزار دز واکسن وارد کشور شده و در شرایط بهداشتی توزیع شده است و حداقل دو میلیون دز تا پایان اردیبهشت ماه وارد می‌شود.»

جهانپور همچنین ابراز امیدواری کرده «با تحقق وعده‌هایی که داده شده»، بیش از هفت تا ۱۰ میلیون دز واکسن تا پایان خردادماه وارد کشور شود.

اغلب واکسن‌های وارد شده به ایران، ساخت روسیه و چین هستند که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را ندارند. مسئولان دولتی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را مانعی بر سر راه واردات واکسن قلمداد می‌کنند. منتقدین اما گفته‌های علی خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت خرید واکسن از «آمریکا و انگلیس» را دلیل اصلی ناکام ماندن دولت در پیشبرد طرح سراسری واکسیناسیون کرونا می‌دانند.

گفته‌های سخنگوی سازمان غذا و دارو در حالی است که مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه از دریافت «کد اخلاق» برای برخی از واکسن‌های ایرانی برای ورود به طرح واکسیناسیون خبر داده است.

قانعی گفته:

«واکسن نوترکیبی توسط دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در حال اخذ مجوز است. واکسن مشترک پایافن‌یاخته ‌و اسوه از بانک ملی با تکنولوژی ویروس غیرفعال احتمالا تا اواخر خرداد ماه مجوز کد اخلاق بگیرد و واکسن شرکت رناپ با تکنولوژی MRNA (مشابه واکسن مدرنا) نیز تا پایان خرداد و اوایل تیر مجوز اخلاق خواهد گرفت.»

او با اشاره به اینکه کارآزمایی بالینی واکسن‌های مذکور از خرداد تا تیر آغاز خواهد شد، گفته:

«یک واکسن مشترک سیناژن با کشورهای ژاپن و استرالیا را نیز داریم که در حال اخذ مجوز کد اخلاق است. این واکسن با فناوری نوترکیب ساخته شده است و از خرداد یا تیر کارآزمایی بالینی آن آغاز خواهد شد. فاز اول این واکسن در کشورهای دیگر صورت گرفته و مانند واکسن اسپوتنیک به صورت تحت لیسانسِ کشوری دیگر در ایران تولید خواهد شد.»

به‌گفته او، سه یا چهار واکسن دیگر به واکسن‌های موجود اضافه می‌شود تا «سبد واکسن کشور» تا مهرماه متنوع‌تر شود.

پیش‌تر علی امیر سوادکوهی، رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران، تلاش ایران برای ساخت واکسن کرونای داخلی را «اصرار بر شنا خلاف جهت آب» توصیف کرده و گفته بود:

«ادعای ساخت واکسن کرونا در ایران پاک کردن صورت مساله است.»

مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اما در گفته‌های امروز خود درباره چند واکسن ایرانی دیگر که پیش‌تر خبر تولید آنها به رسانه‌ها راه یافته بود، گفته:

«واکسن فخرا فعلا در فاز اولیه تزریق مشکلی نداشته است و سلامت و امنیت واکسن در ۲۰ نفر تزریق اول مورد تایید و قابل قبول بوده است ولی باید فاز یک تکمیل شود که احتمالا یک ماه زمان ببرد. واکسن‌های تولید انستیتو پاستور_کوبا و واکسن کووپارس نیز هر دو در مراحل تست بالینی هستند و هنوز نتایج دقیق اعلام نشده است.»

او همچنین از راه اندازی خط تولید واکسن اسپوتنیک در ایران خبر داده و گفته شرکت اکتوور قرارداد تولید دارد و فکر می‌کند تا دو ماه آینده بتواند موفق به تولید شود.

هم زمان با این گفته‌های رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، علیرضا دلاوری، معاون بهداشت ستاد مقابله با کرونا هم در بازدید از بزرگ‌ترین سایت خودرویی واکسیناسیون کرونا در کشور، گفته: 

«در روز گذشته از مرکز تجمعی پارک رازی بازدید کردم و با راه‌اندازی این مراکز ما به هدف خود که تزریق حدود ۲۰ هزار واکسن در روز است نزدیک می‌شویم. واکسن ایرانی از ابتدای تابستان برای مردم تزریق خواهد شد.»

دلاوری همچنین گفته:

«بهداشت تهران پیش‌بینی می‌کند با در اختیار داشتن تعداد واکسن کافی ما می‌توانیم به هدف ۷۰ درصدی تزریق واکسن برای جمعیت تحت پوشش تا آخر تابستان دست یابیم.»

ایران تنها کشور در جهان است که واردات واکسیناسیون کرونا را به بخش خصوصی سپرده است. حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ایران روز ۳۰ فروردین‌ماه امسال اعلام کرد تاکنون سه شرکت از بخش خصوصی مجوز واردات واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

پیش از او حسن روحانی، رییس جمهوری ایران هم گفته بود که بخش خصوصی می‌تواند با ارز نیمایی نسبت به واردات واکسن کرونا البته با مجوز و تایید وزارت بهداشت اقدام کند.

در همین زمینه: 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.