ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا جان زندانیان را تهدید می‌کند

سه زندانی سیاسی زن در زندان اوین به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. زمانه در یک لایو اینستاگرام با خانواده‌ها و یک وکیل زندانی‌ها درباره نگرانی‌ها در مورد ابتلای سایر زندانیان به کرونا و حقوق آنها در این شرایط گفت‌و‌گو کرده است.

دو زندانی سیاسی زن در زندان اوین به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و اکنون زندانیان و خانواده‌های آنها نگرانند کرونا در زندان شیوع پیدا کند و تعداد بیشتری از زندانیان به این بیماری مبتلا شوند، آن هم در شرایطی که امکانات و تدابیر لازم برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا در زندان اندیشیده نشده است.

زینب همرنگ سیدبگلو، زندانی سیاسی و فعال صنفی معلمان و سپیده کاشانی، فعال محیط زیست که هر دو در زندان اوین دوران حبس خود را می‌گذرانند، دو زندانیانی‌ای هستند که تست کرونای آنها مثبت اعلام شده است. علائم کرونا در میان تعدادی دیگری از زندانیان محبوس در بند زنان زندان اوین هم گزارش شده است.

زینب همرنگ پیش از اینکه تست کرونایش مثبت شود برای درمان به خارج از زندان منتقل شده بود و پس از بازگشت به زندان مشخص شد که به کرونا مبتلا شده است.

یک ماه پیش در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ نیز تست کرونای ناهید فتحعلیان، فعال صنفی معلمان که او نیز در زندان اوین محبوس است، پس از اینکه برای درمان به بیرون از زندان فرستاده شد، مثبت اعلام شد. روندی که تنها در یک ماه دو بار باعث ابتلای زندانیان به ویروس کرونا و شیوع آن در داخل زندان شده است اما هیچ راهکاری برای مقابله و عدم تکرار آن اتخاد نشده است.

با ابتلای این دو زندانی به ویروس کرونا، نگرانی‌ها در میان زندانیان با توجه به فقدان امکانات مراقبتی در زندان شدت گرفته است. عدم رسیدگی مناسب مسئولان زندان، تراکم بالای زندانیان در زندان‌ها، نبود واکسن، اتاق‌های بدون پنجره، تهویه نامناسب، نبود امکانات برای خودمراقبتی و انتقال زندانی‌های بیمار به انفرادی‌ و قرنطینه از جمله مشکلاتی است که نگرانی‌ها را در مورد شرایط سلامت زندانیان افزایش می‌دهد.

ماه گذشته صدرا عبداللهی، همسر عالیه مطلب‌زاده، زندانی سیاسی به زمانه گفته بود مسئولان زندان اوین از زندانیان دوری می‌کنند و زندانیان سعی دارند با رعایت برخی مسائل بهداشتی با وجود نبود امکانات کافی، از خود و دیگر زندانیان مراقبت کنند.

زمانه در این رابطه با مریم کلارن، دختر ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی زندانی، صدرا عبداللهی، همسر عالیه مطلب‌زاده، فعال حقوق زنان و نایب رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات که در زندان اوین به سر می‌برد و همچنین سعید دهقان، حقوقدان و وکیل دادگستری یک گفت‌وگوی زنده در اینستاگرام برگزار کرد تا شرایط و حقوق زندانی‌ها در زندان‌های کرونازده را مورد بررسی قرار دهد.

◾️ گفت‌وگوی زمانه با مریم کلارن و سعید دهقان را ببینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

◾️ گفت‌وگوی زمانه با صدرا عبداللهی را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بنا به آخرین اطلاعاتی که در اختیار زمانه قرار گرفته است، روز چهارشنبه ۲۳ تیر تست کرونای یک زندانی سیاسی دیگر به نام مهیزاد پشت‌پناه که در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد، مثبت اعلام شده است.

در زندان اوین زندانی‌ها چه در بخش زنان و چه در بخش مردان واکسینه نشده‌اند و روندی که در بیرون از زندان برای اولویت واکسیناسیون بر اساس سن و بیماری‌های زمینه‌ای در نظر گرفته شده، شامل حال زندانی‌ها نشده است. زندانیان بیمار و با سن بالا نیز در زندان اوین حضور دارند که تاکنون واکسن دریافت نکرده‌اند.

بنیاد عبدالرحمن برومند در گزارشی که در شهریور سال گذاشته از وضعیت شیوع کرونا در زندان‌ها منتشر کرد نوشت که زندانیان در سراسر کشور از دسترسی به مواد شوینده، تجهیزات پیشگیری همچون ماسک و دستکش و همچنین استفاده از راهکارهای مؤثر برای حفاظت از خود در برابر ویروس کرونا محروم مانده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.