ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک ماه اعتصاب کارگران پیمانی نفت؛ مقامات بر سر تقسیم پست‌های مدیریتی درگیرند

یک ماه از اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی صنعت نفت می‌گذرد اما مقام‌ها به جای رسیدگی به مطالبات آنها، از خود سلب مسئولیت کرده اند و در حال چیدن مهره‌ها بر صندلی مدیران شرکت‌های این صنعت هستند.

اعتصاب ده‌ها هزار کارگر پیمانی نفت پس از گذشت یک ماه هنوز ادامه دارد. پیمانکاران صدها کارگر اعتصابی را اخراج کرده و دستمزد هزاران کارگر را گروگان گرفته‌اند اما اعتصاب به بیش از ۱۱۰ مرکز گسترش یافته و کارگران اعتصابی با تشکیل مجامع عمومی کارگری بر خواست‌های خود پافشاری می‌کنند.

وزارت نفت به صراحت در قبال خواست‌های کارگران پیمانی ار خود سلب مسئولیت کرده است.

همزمان بالایی‌ها درگیر رقابتی کشنده بر سر کسب و بازتقسیم پست‌های مدیریتی با حقوق‌های ۲۰۰ میلیونی برای اطرافیان، اقوام و فرزندان خود هستند.

مشت نمونه خروار، انتصاب عبدالله مقدم رئیس ستاد انتخاباتی ابراهیم ر‌ئیسی (عضو هیئت مرگ) در امور نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان مدیر عامل شرکت پتروشیمی مهر یکی از شرکت‌های مهم پتروشیمی عسلویه است.

خبر این انتصاب در سی امین روز اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت اعلام شد.

صاحبان قدرت درگیر تقسیم قدرت

هنوز مراسم تحلیف رئیس جمهور سیزدهم برگزار نشده و ریاست جمهوری به طور رسمی به عضو هیئت مرگ تحویل نشده اما جایگزینی مدیران وابسته به دولت آینده به جای مدیران دولت روحانی و وزیر نفت او بیژن زنگنه در صنعت نفت به جریان افتاده است. ۱۴ تیر تنها دو هفته پس از بیرون آمدن نام ابراهیم ر‌ئیسی (عضو هیئت مرگ) از صندوق انتخابات، مدیرعامل وقت پتروشیمی مهر «استعفاء» داد.

روز دوشنبه ۲۸ تیر، نام مدیر عامل جدید اعلام شد. او کسی نیست جز عبدالله مقدم رئیس ستاد نفت، گاز و پتروشیمی عضو هیئت مرگ در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که بر صندلی علی حسینی مدیر عامل سابق و از نزدیکان زنگنه تکیه خواهد زد.

سید علی حسینی مدیرعامل سابق پتروشیمی مهر که از او به عنوان یکی از شاگردان بیژن زنگنه وزیر نفت دولت دوازدهم یاد می‌شود به گزارش سایت نفتی‌ها، روز ۱۴ تیرماه پس از برگزاری مجمع هیات مدیره این شرکت «استعفا» داده است.

گزارش نویس وب‌سایت نفتی‌ها ابراز نگرانی کرده است این تغییر در مجتمع پتروشیمی مهر که مالکیت آن ایتالیایی- ایرانی است، به لحاظ حضور سرمایه گذار خارجی «در شرایط فشار تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و کاهش محسوس سرمایه گذاری خارجی» مشکل آفرین باشد.

حسینی، در دولت روحانی ابتدا به مدیریت برنامه‌ریزی و تولید هلدینگ خلیج فارس منصوب شد؛ جایی که به ادعای جریانات اصولگرا، او به همراه دو تن دیگر از نزدیکان زنگنه بر آن موسسه عظیم چنبره زدند.

رسانه‌های نفتی پس از این انتصاب نوشتند حسینی به دلیل عدم تائید «نهادهای امنیتی» نتوانست به عضویت هیئت‌مدیره هولدینگ خلیج فارس درآید، بنابراین عوامل وزیر نفت با تلفیق دو مدیریت در هولدینگ خلیج فارس، او را به مدیریت برنامه‌ریزی و تولید گماردند.

او اوایل بهمن ۹۷ از سوی هیات مدیره پتروشیمی مهر به عنوان مدیر عامل شرکت منصوب شد. این بار بحث میزان حقوق ماهانه او بود که جنجال آفرید. گفته می‌شود حقوق او به دلار پرداخت می‌شد و معادل ریالی آن، ۲۲۵ میلیون تومان است.

عبدالله مقدم مدیر عامل جدید پتروشیمی مهر مسیر مشابهی را پیموده است. او پس از پست ریاست کل حسابداری هولدینگ خلیج فارس از سال ۹۷ به معاونت پشتیبانی پتروشیمی مهر منصوب شده بود. یک هفته پیش از انتخابات به عنوان رییس ستاد نفت، گاز و پتروشیمی عضو هیات مرگ منصوب شد و دو هفته پس از انتخابات مدیر عامل پتروشیمی مهر شد.

مقدم قرار است در این پست استثمار کارگران و غارت دسترنج آن‌ها را در شرکتی سازمان دهد که سال ۸۴ با ۶۰ درصد مالکیت شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی اتحاد سنگاپور و ۴۰ درصد پتروشیمی بین‌الملل ایران به عنوان تولیدکننده گریدهای مختلف پلی‌اتیلن سنگین تاسیس شد و اولین شرکت پتروشیمی است که در فاز ۲ منطقه اقتصادی ویژه عسلویه به بهره برداری رسیده است.

تداوم و گسترش اعتصاب کارگران

کارگران پیمانی صنعت نفت از ۲۹ خرداد با خواست افزایش دستمزد، امنیت شغلی، بهبود ایمنی و بهداشت محیط کار، حذف پیمانکاران، لغو قوانین مناطق ویژه اقتصادی و برسمیت شناختن حق اعتصاب و ایجاد تشکل اعتصاب کرده‌اند. عسلویه یکی از مراکز مهم اعتصاب است.

روز سه شنبه ۲۹ تیر، کارگران پیمانی پروژه‌های نفتی وساکن شهر گهرو در استان چهارمحال و بختیاری با تجمع و تشکیل مجمع عمومی، بر تداوم اعتصاب تا رسیدن به خواست‌هایشان پافشاری کردند. در روزهای قبل تجمعات مشابهی در سایر نقاط برگزار شده بود.

سه شنبه ۲۹ تیر بخشی از کارکنان رسمی نفت نیز تجمع اعتراضی برپا کردند.

کارکنان رسمی صنعت نفت که دولت برای ساکت کردن آن‌ها و ایجاد شکاف میان آن‌ها با کارگران پیمانی وعده ترمیم حقوق و بهبود شرایط به آن‌ها داد، به عملی نشدن وعده‌ها معترضند.

تجمع اعتراضی جمعی از کارکنان عملیاتی شرکت POGC شاغل در سکوی SPQ۲ و در شرکت پالایش گاز فجر جم در همین ارتباط صورت گرفت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.