ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فؤاد قدیمی، پدر دو فرزند که با دو گلوله جنگی کشته شد

فواد قدیمی چهل سال داشت و اهل دیواندره بود. او یکی از اولین جان‌باخته‌های اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا امینی است که بر اثر اصابت دو گلوله به دست و شکم‌اش کشته شد.

او را سوار ماشین کردند و به روبه‌روی بیمارستان برده بودند، ولی جرات نکردند داخل بیمارستان ببرند، به همین دلیل بغل جوب رهایش کرده بودند. ظاهرا این خدا بیامرز خواسته بلند شود، اما نتوانسته و به داخل جوب می‌افتد... دیگر معلوم نیست چند دقیقه داخل جوب بوده تا این‌که دو نفر او را می‌بینند که خون‌ریزی داشته و سریعا به بیمارستان می‌برند، بمیرم برای بی‌کسی‌اش در آن لحظه...

فواد قدیمی یکی از اولین جان‌باخته‌های اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی است. او در جریان اعتراض‌های شهر دیواندره در تاریخ ۲۸ شهریور از ناحیه مچ دست و شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در روز ۳۰ شهریور در بیمارستان کوثر سنندج جان باخت.

یک منبع آگاه و از نزدیکان فواد قدیمی که نخواست نامش فاش شود، به زمانه گفت او در نزدیکی پایگاه سپاه با گلوله کلاشنیکف مورد هدف قرار گرفت. چند نفر سعی می‌کنند به فواد قدیمی کمک کنند و او را از داخل کوچه‌های منتهی به جاده ساحلی به بیمارستان ببرند:

«بعد او را به یک سالن آرایشی زنانه برده بودند و چند دقیقه هم آنجا بوده... سپس دوباره تلاش کردند او را به بیمارستان ببرند، اما روبه‌روی بیمارستان کنار جوب رهایش می‌کنند، زیرا جرات نکردند او را داخل بیمارستان ببرند.»

مشخص نیست فواد قدیمی چه مدت به حال خود در جوب رها شده بود تا این‌که دو نفر متوجه می‌شوند و او را به داخل بیمارستان امام خمینی دیواندره می‌برند. بنا به گفته منبع آگاه زمانه فواد قدیمی به مدت ۶ ساعت در اتاق عمل تحت عمل جراحی قرار گرفته بود:

«آنجا یکی از کلیه‌هایش را در آوردند، چون خون‌ریزی شدیدی داشت و گفتند تا به سنندج برسد خواهد مُرد، ولی خانواده‌اش اصرار کردند که با رضایت و مسئولیت خودشان او را به سنندج منتقل کنند. به همین خاطر فرماندار درخواست هلی‌کوپتر کرد و با هلی‌کوپتر فواد را به سنندج منتقل کردند.»

ساعت ۱۰ شب در بیمارستان کوثر سنندج فواد قدیمی را به اتاق عمل بردند و تا ساعت ۱۲ عمل حراجی به طول انجامید. به گفته منبع آگاه زمانه تا ساعت ۷ صبح روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور او به هوش نیامد، اما بعد که به هوش آمد تعدادی از اعضای خانواده از جمله پدر، برادرها، همسر و پسر بزرگ‌اش موفق شدند با او صبحت کنند:

«به یکی از برادرهایش گفته بود مراقب دو پسرش باشد و او هم با گریه از اتاق بیرون آمد...»

منبع آگاه به زمانه می‌گوید حدودا ساعت ۸ شب سه‌شنبه ۲۹ شهریور به برادرهای فواد قدیمی خبر می‌دهند که او علائم حیاتی‌اش را از دست داده و با دستگاه زنده نگه داشته شده است. خانواده فواد قدیمی شب قبل را در حیاط بیمارستان خوابیده بودند، اما شب دوم همه آنها به منزل اقوام رفته بودند و تنها دو تن از برادرها و پسر بزرگ فواد قدیمی در بیمارستان مانده بودند:

«تا ساعت ۳ بامداد هر ۲۰ دقیقه یک‌بار برادرهای فواد از کادر درمان جویای حال‌اش می‌شدند که ببیند بهتر شده یا نه.
حدود ساعت ۲ بامداد بود که پسرش در حیاط بیمارستان خوابید و برادرهایش به هم‌دیگر سعی می‌کردند روحیه و دلگرمی بدهند. کمی بعد آنها هم خوابیدند اما حدود ساعت ۵ صبح یکی از برادرها دوباره رفته بود حال فواد را بپرسد که به او می‌گویند ساعت ۴ تمام کرده است و باید جنازه‌اش به سردخانه منتقل شود.»

این منبع آگاه می‌افزاید بعد از فوت فواد قدیمی، یکی از برادرهایش به دلیل شوک عصبی که بر اثر خبر به او وارد شد از ساعت شش صبح تا چهار بعدازظهر قدرت تکلم‌اش را از دست داده بود و نمی‌توانست صحبت کند:

«سه تا سِرُم آرامش‌بخش به او وصل کردند، همه فواد را فراموش کرده بودند و فقط می‌خواستند کاری کنند او حرف بزند، حتی یک کلمه هم نمی‌توانست بگوید. دکترها می‌گفتند شوک به او وارد شده.»

فواد قدیمی بامداد چهارشنبه ۳۰ شهریور جان می‌سپارد. به گفته منبع آگاه زمانه در گواهی فوت علت مرگ او «نامعلوم» نوشته شده است.

از خانواده او تعهدهایی گرفته می‌شود، از جمله از آنها خواسته می‌شود با صداوسیما مصاحبه کنند و بگویند مرگ فواد به دلیل تیراندازی نیروهای امنیتی نبوده است، اما خانواده از پذیرش این موضوع سر باز می‌‎زنند.

پیکر فواد قدیمی تحت نظر نیروهای امنیتی حدود ساعت یک بامداد ۳۱ شهریور به قبرستان قدیم دیواندره منتقل می‌شود. نیروهای امنیتی زیادی در مراسم خاک‌سپاری حضور داشتند و بعد از انجام غسل میت، حدود ساعت دو و نیم بامداد پیکر این شهروند معترض به قتل مهسا امینی به خاک سپرده شد:

«با وجود این‌که گفته بودند جز خانواده کسی نیاید حدود ۳۰۰ نفر آمده بودند. خود نیروهای امنیتی جایی را برای خاک‌سپاری انتخاب کردند، یکی از برادرهایش شاکی شد که چرا آنجا می‌خواهند دفن کنند، ولی چند نفر از بستگان جلوی دهن‌اش را گرفتند... می‌ترسیدند او را دستگیر کنند.»

فواد قدیمی متولد ۱ اسفند ۱۳۶۱، متأهل و دو پسر ۱۶ و ۹ ساله داشت. پسر بزرگ او از هشت ماه پیش به همراه عموی‌اش در تهران زندگی می‌کند و در رده نوجوانان عضو باشگاه فوتبال استقلال است. منبع آگاه زمانه درباره شرایط روحی پسر کوچک فواد قدیمی بعد از فوت پدرش می‌گوید:

««حال روحی پسرهایش خوب نیست، کاوان پسر کوچک‌اش خیلی وابسته پدرش بود، وقتی به سر مزار می‌روند کنار قبر پدرش می‌خوابد و بسیار بی‌تاب پدرش است...»

فواد قدیمی در دیواندره خشک‌شویی داشت و همه شهر او را می‌شناختند. به گفته منبع آگاه زمانه او بسیار آدم شوخ‌طبعی بود.

فواد قدیمی تنها جان باخته اعتراض‌ها به کشته شدن مهسا امینی در شهر کوچک دیواندره نیست. محسن محمدی نیز از دیگر جان باخته‌های همین شهر است که او هم در همان روز ۲۸ شهریور مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

بعد از جان باختن فواد قدیمی، صداوسیما گفت‌وگویی با پدر این جان باخته منتشر کرد که در آن تلاش شده بود مرگ او به عوامل «ضدانقلاب» ربط داده شود. امید قدیمی، یکی از برادرهای فواد قدیمی با انتشار ویدیویی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نسبت به پخش صحبت‌های پدرش در صداوسیما واکنش نشان داد و گفت آنها هیچ اجازه‌ای برای پخش به صدا و سیما نداده‌اند و حرف‌های پدرش سانسور شده پخش شده است.

امید قدیمی در این ویدیو می‌گوید:

«یک سری ما را بد قضاوت کردند، به ما گفتند پول و خاک (زمین) گرفتید، به والله قسم همه این‌ها شایعه است. پدر من که پسرش را از دست داده گفت به خیابان نیایید تا مردم داغدار نشوند...»

ویدیوهایی که اعتراض‌های روز دوشنبه ۲۸ شهریور در دیواندره منتشر شد، درگیری شدید میان نیروهای امنیتی و معترضان را نشان می‌داد و نیروهای امنیتی به سمت معترضان با سلاح‌های جنگی آتش گشودند که در نتیجه آن دست‌کم دو نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

هنوز آمار رسمی و دقیقی از تعداد جان‌باخته‌ها و افراد بازداشت شده در جریان اعتراض‌ها به کشته شدن مهسا امینی وجود ندارد.

سازمان عفو بین‌الملل جمعه یکم مهر / ۲۳ سپتامبر در گزارشی درباره اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی اعلام کرد دست‌کم ۳۰ شهروند معترض در شهرهای مختلف ایران که شامل کودکان نیز می‌شود، به دلیل استفاده نیروهای امنیتی از خشونت و سلاح‌های مرگ‌بار کشته شده‌اند و در تازه‌ترین گزارش خود تعداد کشته‌شده‌های تایید شده را ۵۲ نفر اعلام کرد. سازمان حقوق بشر ایران مسقتر در نروژ نیز ۱۰ مهر ۱۴۰۱ اعلام کرد که در اعتراضات سراسری به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی دست‌کم ۱۳۳ تن به کشته شده‌اند.

زمانه بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع مختلف تاکنون جان باختن دست‌کم ۱۳ نفر به نام‌های فواد قدیمی در دیواندره، رضا لطفی در دهگان، فرجاد درویش در ارومیه، حنانه و حسینعلی کیا در نوشهر، مهدی عسگری در گرمسار، میلان حقیقی در اشنویه، محسن محمدی در قائم شهر، حدیث نجفی در کرج، نیکا شاکرمی در تهران، امیرحسین بساطی در کرمانشاه و صدرالین لیتانی در اشنویه را به صورت مستقل تایید می‌کند.

◼️ در نقشه اینتراکیتو زیر، اسامی همه جان‌باخته‌ها با تفکیک شهرها گردآوری شده است، اما همه این اسامی مستقلا توسط زمانه قابل تایید نیست.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

با وجود فشارها، سرکوب گسترده و خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف ایران، تا ظهر روز جمعه هشتم مهرماه ۱۴۰۱ اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی در بیش از ۱۰۰ شهر ادامه داشته است و در تصاویر و ویدئوهای منتشر شده به وضوح دیده می‌شود که نیروهای سرکوب به سمت معترضان با سلاح‌های کشنده تیراندازی می‌کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید

    گلوله به بالا تنه زدن نهایت نامردی است. در کشورهای که پلیس واقعا پلیس است حتی در تعقیب جانیان نهایت تلاش انجام میشود که تیر به بالاتنه اصابت نکند.