ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سبزشویی از دیکتاتوری نظامی: همزمان با کاپ ۲۷، علاء عبدالفتاح زیر شکنجه است

علاء عبدالفتاح در اعتصاب غذای خشک است اما مقام‌های مصری به مادر او گفته اند با مجوز قضائی «مداخله پزشکی» انجام داده اند. هنوز هیچ خبر موثقی از وضعیت این فعال دموکراسی‌خواه چپ‌گرا وجود ندارد.

علاء عبدالفتاح، زندانی سیاسی ۴۰ ساله مصری در اعتصاب غذای خشک به سر می‌برد اما مقام‌های مصری به خانواده او اعلام کرده اند که «مداخله پزشکی» صورت گرفته و حال او خوب است.

بر اساس معاهده‌های بین‌المللی علیه شکنجه و در مورد اعتصاب غذای زندانیان، مقام‌های زندان حق ندارند بر خلاف اراده زندانی در حال اعتصاب به او غذا و آب بدهند. 

عبدالفتاح، نویسنده و فعال چپ‌گرا و وبلاگ نویس برجسته‌ای که تابعیت دوگانه بریتانیایی و مصری دارد، از چهره‌های مطرح جوان انقلاب مصر در ۲۰۱۱ بود. او در سال ۲۰۱۴ به اتهام شرکت در یک تجمع غیرقانونی به مدت پنج سال زندانی شد. او در سال ۲۰۱۹ مجدداً دستگیر شد و در دسامبر ۲۰۲۱ به اتهام انتشار اخبار نادرست به پنج سال دیگر محکوم شد.

او هفت ماه پیش اعتصاب غذا را آغاز کرد و روزانه حداکثر ۱۰۰ کالری مصرف مصرف می‌کرد. اما از یکشنبه هفته جاری و همزمان با آغاز کاپ ۲۷، عبدالفتاح دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

او به نماد ۶۰ هزار زندانی سیاسی مصر در دوران دیکتاتوری نظامی عبدالفتاح سیسی بدل شده است. چهره‌های سرشناسی همچون نوآمی کلاین، نویسنده و فعال چپ‌گرای محیط زیست، برگزاری کاپ ۲۷ در مصر را «سبزشویی از یک دولت پلیسی» توصیف کرده اند.

خانواده عبدالفتاح چهارشنبه این هفته از مقام‌های مصری خواستند که به آنها مدرکی دال بر زنده بودن علاء نشان دهند. آنها ابراز نگرانی کردند که زندانبان‌ها در حال خوراندن اجباری غذا یا وصل کردن اجباری سرم به عبدالفتاح بر خلاف میل خودش هستند.

نگرانی آنها پس از آن ابراز شد که السیسی به امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه گفت مصر «به حفظ سلامت علاء عبدالفتاح متعهد است» و وزیر بهداشت او نیز اعلام کرد که «خدمات درمانی ضروری» به همه زندانیان ارائه می‌شود.

دادستانی کل مصر در بیانیه‌ای که عصر پنج‌شنبه ۱۰ نوامبر صادر کرد، نوشت عبدالفتاح در «وضعیت مناسب سلامت» قرار دارد و لزومی به انتقال او به بیمارستان نیست.

همچنین مقامات زندان به مادر علاء عبدالفتاح اعلام کرده اند که «مداخله پزشکی» در مورد او صورت گرفته و این مداخله با مجوز مقامات قضائی بوده است.

خانواده او هیچ اطلاعی از نوع این مداخله صورت‌گرفته ندارند.

فرشته شریف از عفو بین‌الملل درباره خبرهای منتشرشده درباره علاء گفته است:

ما بسیار نگرانیم که تصمیم‌های پزشکی برای علاء را پزشکان مستقل و رها از فشار و زور مقام‌های مصری نمی‌گیرند. پاسخ مخفیانه مسئولان زندان مصری به اعتصاب غذای علاء باید پایان یابد.

پس از انتشار این اخبار، خالد علی وکیل علاء مجوز دادستانی کل برای ملاقات با موکل‌اش را برای نخستین بار از ابتدای ۲۰۲۰ دریافت کرد. اما وقتی به در زندان رفت، موفق به ملاقات نشد و توئیت کرد که وزارت کشور مصر از ورود او به زندان به بهانه‌ی اینکه تاریخ نامه مجوزش یک روز پیش از آن بوده، جلوگیری کرده است.

جورجو کاراچیولو، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای گروه «دیگنیتی»، یک گروه مخالف شکنجه، علی رغم برخورداری از روادید و دعوت‌نامه کاپ ۲۷ روز گذشته از فرودگاه قاهره بازگشت داده شد و اجازه ورود به خاک مصر را نیافت.

مقام‌های مصری دلیلی برای دیپورت او ارائه ندادند. کاراچیولو در توئیتی نوشت: «شخصاً با خودم فکر می‌کنم چرا من... آیا به این خاطر که نماینده سازمانی هستم که روی محرمانه‌ترین ابزارهای مورد استفاده رژیم، یعنی شکنجه و خشونت تمرکز دارد؟»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در روزهای پیش از آغاز نشست اقلیمی در شرم الشیخ مصر،‌ دست‌کم ۶۷ کنش‌گر در قاهره و دیگر شهرها بازداشت شدند. همچنین آژیت راجاگوپال فعال هندی محیط زیست که برای راهپیمایی ۸ روزه از قاهره به شرم‌الشیخ ــ محل برگزاری کاپ ۲۷ ــ جهت آگاهی‌رسانی درباره گرمایش زمین به مصر رفته بود،‌ به دست نیروهای امنیتی مصر بازداشت شد. او را دوشنبه عصر نهم آبان پس از یک روز آزاد کردند اما بازداشت این کنش‌گر نشان می‌دهد که دیکتاتوری نظامی عبدالفتاح السیسی تا چه اندازه نسبت به هر نوع کنش‌گری خصمانه عمل می‌کند.

یک هفته پیش از آغاز نشست نیز ائتلافی حقوق بشری بیانیه‌ای خطاب به مقام‌های مصری صادر کرد و از آنها خواست زندانیان سیاسی را آزاد کنند و فضای مدنی را بگشایند. عفو بین‌الملل، شبکه اقدام اقلیمی،‌ گرتا تونبرگ (که در نشست مصر شرکت نکرد) و بسیاری کنش‌گران و سازمان‌های حامی محیط زیست و حقوق بشر از امضاکنندگان این بیانیه بودند.

تا کنون اعتراض‌های زیادی در شهرهای مختلف به زندانی شدن علاء صورت گرفته است. در آمستردام هلند نیز یکشنبه ۱۳ نوامبر بین ساعت‌های ۱۳ تا ۱۶ در میدان دام اعتراضی با خواست آزادی علاء برپا خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.