ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رخدادها ــ تحصن باشکوه در دانشگاه سنندج، تحریم امتحان‌ها در دانشگاه مازندران

دانشجویان در چندین دانشگاه اعلام کردند در امتحانات پایان ترم شرکت نمی‌کنند. در سنندج دانشجویان علوم پزشکی به تحصن ادامه دادند.

کردستان آرام نمی‌گیرد. سپاه دوباره مقر احزاب کردستانی را موشک‌باران کرد. در جوانرود خاکسپاری دو کشته‌شده با شکوه حضور پررنگ مردم برگزار شد. نیروهای امنیتی به روی مردم آتش گشودند. در مریوان و بوکان یک گروه به نام جوانان انقلابی اعلام موجودیت کرد. در دانشگاه‌ها چند ساعت قبل از شروع اولین بازی تیم فوتبال مردان در جام جهانی مقاومت تداوم یافت. انتظار می‌رود بعدازظهر به وقت تهران مردم به خیابان بیایند.

در دانشگاه علوم پزشکی سنندج دانشجویان از رفتن به کلاس درس خودداری و در حیاط دانشگاه تحصن کردند. دانشجویان معترض یک‌صدا سرود ای شهید، از سرودهای انقلابی کردستان را همخوانی کردند. آنها شعار دادند:

مهاباد کردستان تنها نیست / کرد پشتیبان آنها است
کردستان، گورستان فاشیستان
کشته شده صد نفر، تیم‌ ملی‌شون رفته قطر

دانشگاه‌های سنندج در هفته‌های اخیر بارها هدف حمله نیروهای امنیتی قرار گرفته است. در روز و شب شنبه ۲۸ آبان نیروهای امنیتی به دانشگاه سنندج یورش بردند. به سمت دانشجویان گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کردند. رحمت صادقی، رئیس دانشگاه سنندج در اعتراض به سرکوب از مقام خود استعفاء کرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در تهران نیز تا ظهر دوشنبه ۳۰ آبان دانشجویان تصاویری از تحصن دانشجویان دانشکده ادبیات علامه طباطبایی و تجمع دانشجویان در دانشگاه‌ خوارزمی و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران منتشر شد.

در دانشگاه علامه طباطبایی دانشجویان در اعتراض به تفکیک جنسیتی از رفتن به سالن غذاخوری خودداری کردند و در حیاط دانشگاه غذا خوردند. دانشجویان معترض سرود «خون ارغوان‌ها» از سروده‌های سعید سلطان‌پور را که یکی از سرودهای گروه‌های چپ در دهه ۵۰ و ۶۰ خورشیدی است، همخوانی کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران هم اقدام ماموران حراست برای اخراج یکی از دانشجویانی که ممنوع الورود شده است، با اعتراض سایر دانشجویان همراه شد. دانشجویان معترض مانع اخراج هم‌دانشگاهی خود شدند و به اتاق رئیس دانشگاه رفتند.

به گزارش شوراهای صنفی دانشگاه‌ها با حضور رئیس دانشکده و حمایت و مقاومت جمعی دانشجویان، نیروهای حراست، موفق به اخراج زوری این دانشجو از دانشگاه نشدند. نیروهای حراست که بازوی نیروهای امنیتی برای سرکوب دانشجویان هستند، کارت دانشجویی چند دانشجوی معترض دیگر را ضبط کردند. این شورا جو دانشکده علوم اجتماعی را به شدت امنیتی توصیف کرد.

در دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر هم نیروهای حراست مانع ورود دانشجویانی که در روزهای قبل ممنوع ورد شده بودند، شدند. در دانشگاه به روی آنها بسته ماند. در یک ویدئو که کانال تلگرامی شوراهای صنفی منتشر کرد دانشجویان در مقابل در ورودی دانشگاه تجمع کرده و شعار می‌دهند: قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دانشجویان معترض این دانشگاه در بیانیه‌ای که ۳۰ آبان منتشر شد، خطاب به مسئولان دانشگاه و حکومت نوشتند:

دوران گفت‌وگو، خیلی سال است که گذشته است. سال‌ها ما خواستیم گفت‌وگو کنیم و چیزی جز اعدام و حبس و تهدید گیرمان نیامد. سال‌ها صدای قشر کثیری از جامعه را خفه کردید و از نتیجه آن نترسیدید. یادمان نرفته صدای زنی که می‌گفت «مظاهرات سلمیه، چرا تیر می‌اندازی؟» چرا تیر انداختید؟ ‌وتاریخ انقضای گفت‌وگو، چند سالی‌ست که تمام شده است. وقتی تمام شد که از شما پرسیدیم «چرا زدید؟ چرا سه بار زدید؟» و گفتید «خطای انسانی بوده». وقتی تمام شد که برای طناب دارتان دنبال گردن گشتید. وقتی تمام شد که مادر ستار بهشتی را مورد تعرض قرار دادید. وقتی تمام شد که ۱۵۰۰ نفر را در خیابان به گلوله بستید. وقتی تمام شد که محمد ثلاث را اعدام کردید. وقتی تمام شد که فعالین صنفی دانشجویی را به مجاهدان و منافقان بستید تا صدایشان را خاموش کنید. دیگر برای ما حرف از گفتگو نزنید. ما از شما خشمگینیم بابت تمامی این چند دهه جنایت‌تان.

این دانشجویان گفته‌اند: «درس‌های این ترم را می‌توان بعدا هم گذراند، اما شرف رفته هیچ‌گاه باز نخواهد گشت‌. سمت درست تاریخ بایستیم. ما دانشجویان که جز دانشگاه محیط دیگری برای رساندن صدایمان نداریم، مانند دانشجویان دیگر دانشگاه‌های کشور اعلام می‌داریم که بار دیگر در هیچ کلاس و امتحانی شرکت نخواهیم کرد و هر روز حوالی ساعت ۱۲ در دانشکده خود به تجمع و تحصن پرداخته و برای تمامی حقوق خود می‌جنگیم.»

گروهی از دانشجویان دانشکده علوم مالی دانشگاه خوارزمی هم در محوطه دانشگاه تجمع کردند و با شعار دانشجوی زندانی آزاد باید گردد، خواستار آزادی دانشجویان زندانی شدند.

در دانشگاه علم و صنعت هم گروهی از دانشجویان از رفتن به کلاس درس خودداری کردند. همچنین یک گروه از دانشجویان دانشکده صنایع دانشگاه امیرکبیر هم با نشستن در راهرو دانشگاه تحصن کردند.

در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران بنری که تصویر چند تن از کشته‌شدگان اعتراضات به قتل ژینا (مهسا) امینی بر روی آن نقش بسته بود را به دیوار آویختند و چندین قایق کاغذی را به یاد کیان پیرفلک، کودکی که در ایذه به دست ماموران امنیتی به قتل رسید در مقابل آن قرار دادند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دانشگاه الزهرا: رئیس دانشگاه دانشجویان معترض را به نهادهای امنیتی معرفی می‌کند

دانشجویان دانشگاه الزهرا نیز اقدامی مشابه انجام دادند. آنها چندین قایق کاغذی که نام کیان پورفلک بر آنها نوشته شده بود را در حیاط دانشگاه قرار دادند و با در دست داشتن کاغذهایی که بر آن نوشته شده بود «این کشور مال مردمشه، ما کسی هستیم»، «سکوت یعنی حمایت از ظلم و ظالم» و «متهم اظهار پشیمانی نکرد» بر روی زمین نشستند.

دانشگاه الزهرا از آغاز خیزش ژن، ژیان، ئازادی صحنه اعتراض‌های گسترده دانشجویی بوده است. جمعی از دانشجویان این دانشگاه در بیانیه‌ای که در کانال دانشجویان متحد در تلگرام منتشر شد، با اعتراض به بازداشت نیلوفر میرزایی، سارینا صادقی و رایحه حسینی، رئیس دانشگاه و کارکنان حراست را همدست نیروهای سرکوب در بازداشت دانشجویان معرفی کردند و خطاب به اساتید دانشگاه نوشتند: «با اساتیدی مواجهیم که به ارزانی حیثیت و شرافت خود را به حراج گذاشته‌اند و بیشترین همکاری را با نهادهای امنیتی در راستای تحویل دانشجویان داشته‌اند».

در بخش دیگری از بیانیه آمده است:

امروز بر کسی پوشیده نیست که تمامی احضارها و بازداشت‌‌های دانشگاه الزهرا با لیستی که حراست و ریاست به نهادهای امنیتی داده‌است صورت گرفته و هیچ‌گونه مساعدتی از سوی دانشگاه برای تسریع روال پرونده‌ها صورت نگرفته‌است. پس هرگونه ادعا در این باب، تماما باطل است. ای‌کاش چند صباح زندگی دنیا را به شریف زیستن نمی‌فروختید و وجدانی‌ -اگر باشد- را فدای سیاست‌ورز‌ی‌های کثیف خود قرار نمی‌دادید.

دانشجویان دانشگاه الزهرا در پایان این بیانیه تاکید کرده‌اند:

«با وجود تحمل فشارها و تهدیدها، از همراهی با خواست‌های به حق مردم کوتاه نخواهیم آمد و تا آزادی بی‌قید و شرط هم‌دانشگاهی‌های دربندمان و لغو هر گونه رفتار غیر قانونی علیه آنان دست در دست یکدیگر به همدلی و خواهری خواهیم ایستاد.»

دانشجویان دانشگاه هنر شیراز هم در یک اقدام نمادین چندین قایق که نام مهسا امینی و دیگر کشته‌شدگان بر آن نوشته شده بود را در یک حوضچه قرار دادند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دانشجویان دانشگاه‌های ایران پیش‌تر در اطلاعیه‌هایی اعلام کرده بودند که از حضور در کلاس‌های درس خودداری می‌کنند. صبح ۳۰ آبان نیز دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کردند تا زمانی که سرکوب ادامه دارد از حضور در کلاس‌های درس خودداری می‌کنند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه مازندران هم در یک اطلاعیه اعلام کردند در اعتراض به «کشتار تروریستی در شهرهای کرد‌نشین که به صحنه‌ی مبارزه برای به گور سپردن فاشیست‌ها شده، در پاسخ به قتل رساندن ِ کودک ده‌ساله، کیان پیرفلک و دیگر کودکان کشته شده و همچنین در جهت حمایت از بازداشتی‌های پرشمار اخیر در مازندران» امتحانات پایان ترم را تحریم کرده و از حضور در کلاس درس خودداری می‌کنند.

این دانشجویان از مدرسانی که «چشم و گوش خود را بر جنایات بسته‌اند و سکوت پیشه کرده‌اند» خواستند «فرصت را از دست نداده و کنار مردم شجاع و سمت درست تاریخ بایستند. در غیر این صورت دیری نخواهد پایید که همراه عاملان این جنایات به گورستان تاریخ رهسپار خواهند شد.»

معاون وزیر علوم شنبه ۲۸ آبان گفته بود دانشگاه‌ها در روز ۳۰ آبان، ساعت ۱۴ همزمان با بازی تیم ملی فوتبال مردان ایران و انگلیس تعطیل خواهند شد. شبکه دانشجویان انقلابی در یک فراخوان مردم را به حضور در خیابان‌ها پس از پایان مسابقه فوتبال فراخوانده است.

گزارش رخدادهای روزهای قبل را بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.