ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی یک زندانی بلوچ دیگر را در تایباد بدون اطلاع خانواده‌اش اعدام کرده است

جمهوری‌اسلامی حکیم دهمرده، زندانی اهل سیستان و بلوچستان را در ۲۸ آبان اعدام کرده است. طبق گزارش «حال‌وش» حکم او بدون به اطلاع خانواده به اجرا درآمده و بیش از یک ماه بعد به تأیید رسیده است.

دستگاه قضایی حکومت ایران جان یک زندانی بلوچ دیگر را از طریق حکم اعدام گرفت. طبق گزارش خبرگزاری «حال‌وش» که به صورت ویژه اخبار مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها را در ایران پوشش می‌دهد، این زندانی پیشتر به اتهامی مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود و بیش از یک ماه پیش در سحرگاه شنبه ۲۸ آبان در زندان تایباد (خراسان رضوی) و بدون اطلاع خانواده‌اش به دار آویخته شده است. هویت او سه‌شنبه ۶ دی احراز شده است.

حال‌وش به نقل از یک منبع مطلع این زندانی بلوچ را حکیم دهمرده، ۲۸ ساله معرفی کرد. طبق گزارش منتشرشده او متأهل، دارای دو فرزند خردسال، اهل بلوچستان و ساکن تایباد بود.  

برمبنای اظهارات این منبع، حکیم دهمرده سال ۹۷ بازداشت و به اعدام محکوم شده بود و ماموران حکم او را بدون اطلاع خانواده و دیدار آخر با او اجرا کرده‌اند.

حکومت ایران از ۲۸ مرداد ماه سال جاری تاکنون دست‌کم ۱۰۰ بلوچ را در زندان‌های مختلف ایران اعدام کرده است. از این تعداد هویت ۸۶ تن توسط حال‌وش مشخص و تأیید شده است. بیشتر زندانیان بلوچ تحت عنوان «جرایم مرتبط با مواد مخدر» و در یک روند دادرسی غیرشفاف و ناعادلانه به اعدام محکوم شده‌ و می‌شوند.

ایران بعد از چین بالاترین رقم اعدام در جهان را دارد. سازمان عفو بین‌الملل پیشتر در گزارشی تأیید کرد که دستگاه قضایی ایران در سال ۲۰۲۲ بیش از همه جان بلوچ‌ها را با اعدام گرفته است. طبق این گزارش در سال جاری میلادی بالغ بر ۶۵ درصد اعدام‌شدگان در ایران بلوچ بودند و بیش از نیمی از آنها تحت عنوان جرایم مرتبط با مواد مخدر به دار آویخته شده‌اند.

بلوچستان که بخش بزرگی از استان سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از استان‌های هرمزگان و کرمان را در برمی‌گیرد از محروم‌ترین مناطق ایران به شمار می‌رود. کسر بزرگی از جمعیت بلوچ‌ها کارگران مهاجر در دیگر شهرها هستند و بخش دیگری هم برای تامین معاش به سوخت‌بری روی آورده‌اند.

پس از جمعه خونین زاهدان در هفته‌های اول قیام ژینا که سرآغاز اعتراضات هفتگی در سیستان و بلوچستان شد، مقام‌های قضایی به‌دنبال سفر هیئت ویژه رهبر جمهوری اسلامی به زاهدان، به اعدام زندانیان بلوچ شتاب بیشتری دادند.

معترضان بلوچ جمعه دوم دی ماه در تظاهرات هفتگی خود خواستار توقف اعدام زندانیان بلوچ شدند.

در همین زمینه:‌

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.